met vork/lepel leren eten

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Madelief32, Mar 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Madelief32

Madelief32 Actief lid

Jun 16, 2009
    196
    0
    0
    De titel zegt het al een beetje.... Ik heb een dreumes van bijna 2 (20 maanden), een schat van een meid die ook best goed eet. Alleen wel met de handjes! De vork of lepel moet ze weinig van hebben. Niet handig en het valt er steeds af, met de handjes is toch veel makkelijker?? Eigenlijk wel logisch... :D:D

Maar ik vind dat ze toch echt groot genoeg wordt dat ze met de vork/lepel leert eten. Hoe kan ik die ommezwaai maken? Heeft iemand tips?? Ik wil het namelijk wel leuk houden!

Of moet ik me daar niet te druk om maken??

Ik hoor graag jullie ervaringen!

liefs

2. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    geef je wel altijd een vork dan? Mijn dochter eet al heel lang met de vork, dat doet ze gewoon uit zichzelf. Als ze iets met de handen pakt zeg ik gewoon doe dat eens met je vork.

3. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Mijn meisje is 2,5j en eet soms met een vork en soms met d'r vingers.
    Maar net hoe moeilijk het is.
    Ik maak mij er niet druk over, ik ken geen kinderen van 10 die nog hun vingers gebruiken.
    Tuurlijk zeg ik ook wel dat ze d'r vork moet pakken, maar ga dat niet de hele maaltijd zeggen. Eten moet leuk zijn.

4. Madelief32

Madelief32 Actief lid

Jun 16, 2009
    196
    0
    0
    Guppie, ik geef ze zeker altijd een vork! Haar toetje eet ze wel altijd met lepel (kan ook niet anders...). Ik moedig haar ook aan en doe ook applausjes als ze wel een hap met dr vork eet, maar je ziet ze gewoon denken ; "lekker met de handjes, gaat veel sneller....''.

En dan zeg ik steeds: kijk, mama en papa eten ook met een vork! Of we doen vliegspelletjes met een vork. Maar als ze dan weer helemaal zelf mag eten, dan komen toch die grijpgrage handjes weer....

5. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik denk idd spelenderwijs. Hoe je t nu doet lijkt me prima. Ze kan t wel aangezien ze t toetje met de lepel eet.
    Iris kan ook heel goed met bestek eten, maar wisselt heel veel tussen vork en handjes. Ik vind t wel prima eigenlijk...Ben allang blij dat ze goed eet en t zo gezellig vindt aan tafel dat ze rustig 45 minuten bij ons zit....

6. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Idd spelenderwijs zou ik het proberen.

Maar denk ook dat het vanzelf wel goedkomt. Op een gegeven moment zal ze zelf wel ineens niet meer met de handjes willen eten. Vaak vooral als er ook andere kindjes aan tafel zitten, daar nemen ze sneller iets van over dan van volwassenen...

7. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Hier net zo hoor!
    Ze begint altijd (nog steeds met onze hulp) met vork of lepel maar halverwege gaat ze toch liever over op met de handjes eten.
    Toetje lukt haar (helaas) ook nog niet zelf met een lepel. Ze snapt de "scheptechniek"naar niet, gaat er steeds overheen met haar lepel

8. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje is sinds een paar maanden uit zichzelf met vork en lepel gaan eten. Nu doet hij niet anders meer, rijst of toetjes, maakt niet uit, hij lepelt het zo naar binnen.
    Ik heb er altijd wel een vork en lepel bijgelegd, hij is het zelf gaan doen. Het komt dus vanzelf wel.

9. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Klinkt alsof je het prima doet hoor!
    Op dit onderdeel "scoort" mijn dochter misschien beter, maar er zullen genoeg andere dingen zijn die zij weer minder goed doet, dus ik had het absoluut niet als vergelijkingsmateriaal bedoeld!

10. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Mijn zoontje is wel jonger, maar zo oefen ik het:
    Ik leg een stukje brood op zijn bord en hij heeft de vork in zijn hand en als hij met zijn hand wil pakken, zeg ik. Luca waar is je vork. Want je moet: prikkenprikkenprikken prikken. En dan maak ik er eens spelletje van. De eerste doe ik even weer 'voor' en geef alleen de vork met brood en al en bij elke keer prikken, roep ik iets van p-p-p-p-prikken!!! en dan gelijk het brood erop.
    Dat vindt hij leuk en hij gaat meteen zijn broodjes prikken.
    ALs hij geen zin heeft doe ik een aantal hapjes wel en daarna laat ik hem kliederen, want het moet leuk blijven. Zodra met de vrok eten 'moet' is het natuurljik niet leuk meer.
    In de avond is het minder belangrijk, want dat is veel moeiljker om te prikken. ALs hij er zin in heeft prikt hij dan ook, maar anders wat minder. Zolang hij maar ermee oefent, komt het vanzelf wel.

11. Madelief32

Madelief32 Actief lid

Jun 16, 2009
    196
    0
    0
    Ik denk ook dat ons meisje een beetje ongeduldig is, en daarom maar lekker met de handjes eet. Gelukkig lees ik dat er nog meer van dezelfde leeftijd lekker met de handjes eten! En inderdaad, het moet gezellig zijn aan tafel, we blijven oefenen!

En brood eten we zelf ook altijd met de hand, lekker in 4-en snijden en happen. Dus dan kan ik niet verwachten dat zij het wel met vork prikt.

Maar rijst met de handjes, dat gaat heel langzaam en wat dachten jullie van erwtjes?? dat gaat hier erwtje voor erwtje.... :) En dan duurt het lang hoor voor dat je buikje vol zit!

Share This Page