Geen slechte ogen, toch bril?

Discussie in 'De lounge' gestart door Essenhout, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Dames,

Misschien weten jullie hier iets van of hebben jullie ervaring.

Mijn ogen zijn prima. Beide 0.0
    Nu heb ik dus geen bril nodig. Maar het volgende. Ik ga naar school 1dag in de week van 13 tot 22. Altijd als ik op school ben, krijg ik migraine. Ik moet te lang, te geconcentreerd naar beemerschermen/boeken/borden ed kijken.
    Ook achter de pc, bij lezen en dergelijke krijg ik hoofdpijn.
    Ben bij de neuroloog al helemaal binnenste buiten gekeerd, dat was ook allemaal goed op de migraine na.

Nu vraag ik me af of ik mss een bril moet aanschaffen. Niet voor de sterkte maar voor de hoofdpijn. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat dat kan helpen.
    En als dat zo is, moet dat dan via de HA of moet ik gelijk naar de opticien gaan?

Alvast bedankt.

2. linde90

linde90 Niet meer actief

Lijkt mij niet, dan ga je een sterkte op zetten die je helemaal niet nodig hebt, dat is echt slecht voor je ogen.

3. Essenhout

Een bril kan toch ook zonder sterkte glazen?
    Er staat me iets van bij, maar ik weet het niet precies meer, haha.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zo'n computerbril?

5. Chantalleke1985

Chantalleke1985 Actief lid

10 apr 2009
    316
    0
    16
    Ik ben iemand met migraine en niet al te slechte ogen. Ze zijn slechter geweest maar mijn zicht is beter geworden en nu is mijn ene oog is -0.5 en mijn andere +0.5. Dit houdt in dat ik hierdoor dus niet echt een bril nodig heb. Toch heb ik er een genomen daar ik een kantoorbaan heb, dus veel achter de computer zit, en ik zonder bril teveel moeite moet doen om te focussen en hierdoor hoofdpijn krijg. Dus bij mij helpt een bril wel degelijk.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Overigens had ik het op school ook altijd, maar daar was het meer vanwege de lucht en mijn houding/stoelen.

7. Essenhout

Umm dat zou maar zo eens kunnen dat dat een computerbril is.

Ik heb hem voor m'n werk (verzorgende) niet nodig, maar voor school, tv kijken en veel focussen zou het wel fijn zijn. Weet nu al dat ik maandags migraine heb. Medicatie helpt niet.
    Ben zelfs met een opleiding gestopt, omdat ik daarbij constant achter de pc moest zitten.

Chantalleke: ben jij gewoon zelf naar de opticien gegaan?

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hoe oud ben je??

9. Essenhout

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Je zou mogelijk een lichte leessterkte nodig hebben, beetje afhankelijk van je leeftijd. (hoeft niet)

Het kan misschien ook wel zijn dat je niet goed scheel kan kijken naar je neus en dat geeft ook vaak leesklachten en hoofdpijn, maar daar kan je veel beter oefeningen voor doen ipv een bril.

11. Essenhout

Bedankt Nelta.
    Ik kan prima scheel kijken heb ik zojuist ontdekt haha.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Das wel erg jong voor een leesbril.

Het kan wel zijn dat je onderliggend wat plus hebt (is anders als een leesbrill), maar daar kom je met een druppeltest achter.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Vinger naar je neus en tot aan je neus enkel blijven zien?

14. Chantalleke1985

Chantalleke1985 Actief lid

10 apr 2009
    316
    0
    16
    Heb van kleins af aan al een bril maar bij de laatste meting, inderdaad bij de opticien, dus verbeterd zicht :) Die hebben de keuze gewoon aan mijzelf gelaten.

15. Essenhout

Ik ga m'n vinger niet dubbel zien...
    Zo'n test waar je het over hebt, moet dat bij de opticien of HA?

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Bij de orthoptist kan dat. Hier kan je zoeken:
    https://www.orthoptisten.info/home/zoek-orthoptist.html

Kan zonder verwijzing, maar dan moet je het in theorie (in praktijk nog niet) zelf betalen.

17. Essenhout

Bedankt voor de info Nelta. Ik ga eens even op onderzoek uit.

18. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Je kan bij een opticien altijd naar binnen lopen en vragen of ze je ogen willen testen.

19. Essenhout

Dat ga ik zometeen ook sowieso even doen.
    4jr terug was alles normaal, had toen deze klachten ook wel. Mss is het nu slechter geworden.

Krijg op het werk van cliënten wel eens de vraag of ik een bril nodig heb, omdat ik met rapporteren schijnbaar heel dicht met mijn neus in de map zit, haha. Heb dat zelf helemaal niet door. We zullen zien. Er zijn best hele leuke brillen, dus zo'n ramp zou het ook weer niet zijn haha.

20. biancs

biancs Fanatiek lid

12 dec 2011
    1.197
    0
    0
    Ik heb jarenlang hoofdpijn gehad zonder duidelijke aanwijzing. Later bleek dat ik een verwaarloosbare sterkte had van -0.25. Je merkt er amper wat van, maar toch kwam hierdoor de hoofdpijn. In de loop van de dag was toch de behoefte aan een bril/lenzen. Via de opticien kun je lichte lenzen bestellen onder de - 1.00. Die zijn niet te koop in de winkel. Inmiddels is de sterkte verslechterd en zit ik op -0.75 en is een bril of zijn lenzen onmisbaar . Wil je geen bril, maar lenzen, dan kun je deze via de opticien bestellen. Tip: laat je ogen op verschillende tijdstippen van de dag controleren.

Deel Deze Pagina