Ik voel me een beetje dom haha. Dit is m'n tweede zwangerschap, en hoor gisteren van een vriendin dat je geen softijs zou mogen eten tijdens de zwangerschap? Dit wist ik echt niet! Sterker nog..heb er best heel veel van gehad tijdens deze zwangerschap, omdat ik telkens zo zin had in McFlurry en sundae's...Oeps! Niet meer doen dus, of valt het wel mee?
Volgens mij geen probleem. Alleen met vers ambachtelijk bereid schepijs uitkijken ivm de rauwe eieren die erdoor gaan. Zo ook rauw beslag voor cake etc waar eieren ingaan. Edit: toch wel dit vond ik op een verloskundige site. Ik had ook geen idee Listeria Eet geen kazen die van rauwe melk (au lait cru) zijn gemaakt. In rauwe melk kan de listeria bacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan gevolgen hebben voor je kind. Ook kan Listeria groeien in andere rauwe producten zoals rauwe groente, kip, vis en vlees die lang in de koelkast bewaard worden. Bewaar deze producten dus zo kort mogelijk en koop ze liever vers. Neem geen softijs, milkshakes. Zorg er altijd voor dat je koelkast en aanrecht goed schoon zijn.
Ik zat maandag ook al aan een ijsje toen ik bedacht dat ik daar wel eens wat over gelezen heb. Maar volgens mij heeft het ook te maken met het schoonmaken van de ijsmachine. Het lijkt mij dat dat in de zomer vaak genoeg gebeurt, want dan wordt er veel ijs gegeten. In de winter is dat misschien een ander verhaal. Maar het fijne weet ik er eigenlijk ook niet van.
Als men het apparaat goed schoonmaakt mag je prima softijs. Op een plek waar dus regelmatig softijs wordt gegeten is er niet zo'n groot risico. Macdonalds heeft bijvoorbeeld voorschriften hoe en wanneer moet worden schoongemaakt, daar is het prima veilig. Maar sommige snackbars maken het ding niet goed genoeg / regelmatig genoeg schoon. Dan is er het risico dat er bacteriën groeien.
Softijs bij de mc kan zeker wel. Wordt veel gebruikt en volgens regels schoon gemaakt. Zou even overslaan bij een kleine snackbar etc....
Ja ik heb gister bij de snackbar een frietje gehaald en ben daarna ook speciaal naar de Mac gelopen voor de milkshake. Volgens mij loop je daar echt geen risico.
Zoals ik het heb begrepen mag je wel softijs en milkshakes.......maarrrrr alleen als ze het apparaat goed schoon maken dan kan er geen listeria bacterie in zitten. Ik zelf vind het een beetje spannend dus ik hou het gewoon bij verpakt ijs voorlopig op het moment verslaafd aan de twisters
Haha oh nou.. ik heb bij alle zwangerschappen altijd aardig wat softijs gegeten en daar werkelijk niets bij nagedacht. Lijkt me echt onzin ook. Net zoals pasta carbonara... mag gewoon. .. Een rot ei ruik je... eet je echt niet. Een besmet ei bestaat bijna niet. ... of je eet m met schil op. En mocht ie niet goed zijn zit je vooral op de toilet... kindje merkt er helemaal niks van.
Je mag softijs hoor heem probleem volgens mij moet je wel kijken naar hoe vaak zon apparaat gebruikt word bij de Mac bijvoorbeeld word het goed schoongemaakt. En bijna constant gebruikt het gaat meer om het apparaat vanwege eventuele bacteriën die daar in kunnen gaan groeien
Ja hoor, zou t alleen niet kopen in vage barretjes in het buitenland ofzo. Maar idd bij de mcdonalds kan t prima, wordt uitgebreid schoongemaakt
Haha OK tot nu toe dus nog nooit van gehoord maar idd er schijnt een heel klein risico te zijn ... Nu bijna 3 kinderen en had hier nog nooit van gehoord dus t zal vast niet zo erg zijn denk ik dan.
Ik eet bij de ikea en de Mac gewoon softijsjes omdat daar geen oud ijs onderin blijft zitten en het regelmatig wordt schoongemaakt
Ik ben nu ook verslaafd aan softijs Zolang de machine schoon is en dagelijks wordt gereinigd is er geen probleem. Louche snackbar ijsjes zou ik vermijden, je weet niet hoe de doorstroming is en of de hygiene deugt.