Goedemorgen, Afgelopen dinsdag ben ik in het ziekenhuis geweest en moest een nachtje blijven ivm verkorte baarmoederhals en een funneling... Daar hebben ze bloed geprikt (op toxoplasmose, Rubella en nog wat andere dingen) en werd me verteld dat ik ook een GTT test moet doen. Toen ik vroeg waarom, omdat ik laatst na het eten een glucose waarde van 3,9mmol had, en mijn baby juist te klein is, en bloeddruk laag, vertelden ze me dat je baby ook te klein kan zijn juist door zwangerschapssuiker?! Wie heeft hier ervaring mee? Ik vind het zo vreemd! En ik zie heel erg tegen de test op, zoveel suiker naar binnen werken, ik eet nooit suiker, gebruik het niet en drink ook niets met suiker. Alleen daarom zou ik haast al denken dat m'n lichaam zo'n opdonder gaat krijgen van zoveel suiker dat de test al positief uitslaat. 😂 Maar wie kent dat, te kleine baby, lage bloeddruk enzo en dat juist door zwangerschapssuiker komt?
Ik heb ook een GTT test moeten doen, reden was omdat mijn moeder suiker heeft. Vond het zelf onzin want idd kleine baby en lage bloeddruk. Uitslag was dat mijn waardes prima waren. Maar goed je doet het toch hè? Alles voor de baby Test is bloed prikken, 150 ml suikerwater drinken, 2 uur wachten en dan weer bloed prikken. Niet veel bijzonders. Moeilijkste vond ik dat dit nuchter moest. Voelde me wel wat naar tijdens de 2 uur wachten maar denk dat dat meer te maken had met het niet mogen eten. Ik denk dat als je geen suiker gewend ben je mss wat last kan krijgen van wat hoofdpijn door de stortvloed aan suiker. In principe gaat je lichaam gelijk hard aan het werk om het af te breken in je lichaam. Dat is ook doel van de test kijken hoe snel je lichaam het verwerkt heeft.
Ik moest vanwege bmi elke 4 weken een dag curve prikken. (Dus paar x per dag meten) kwam niks uit en onze dochter was nog geen 5 pond ik vonv het prikken echt onzin maar ja had er ook geen last van dus gewoon gedaan
Ik heb tot 3 keer toe de GTT moeten doen en allemaal waren ze goed. Bij een volgende zou ik het niet nog een keer (in ieder geval niet meer zo vaak) doen. Vreselijk vond ik het en werd er ook goed beroerd van
Ik moet er over exact twee weken ook een doen. In feite zonder echte aanleiding (geen te hoog BMI, geen grote baby etc). Ik vroeg ook waarom en dit heeft ermee te maken dat mijn eerste zoontje in de vorige zwangerschap was overleden door ernstige groei achterstand en dus ook een kleine baby. Het schijnt zo te zijn dat dit er soms wat mee te maken heeft (dat een kindje niet goed groeit/placenta insufficientie).
Heftig! Wat vreselijk om te horen... Was jullie kleintje heel veel te klein? Maar dan is het dus toch wel noodzakelijk zo'n test te doen, ze zeiden inderdaad dat het de placenta kan aantasten, maar ik dacht dat je zelf dan ook wel lichamelijk kon merken mocht je suiker hebben... Ik ga 'm maar gewoon doen dan vrijdag! M'n baby loopt inderdaad ook achter met de groei, alleen haar buik
Ik vermoed ook absoluut niet dat ik suiker heb hoor absoluut geen hoge bloeddruk bijv, eerder tegenovergestelde. Ik ga hem ook gewoon doen. Moet wel zeggen dat ik iemand ben die alles moet weten, dit dus ook. Ja hij was écht heel klein. Met 25w vond ik mijn buik klein en na onderzoek in 2 ziekenhuizen werd hij geschat op 430 gram. Achterstand van 2 weken op het hoofdje, 3 weken op buik en bovenbeen. 9 dagen later is hij overleden met ruim 26 weken en bij de geboorte was hij ook echt maar 430 gram. Veel te licht dus. Klein viel relatief mee, hij was 30cm. Hoever loopt jullie meisje met haar buikje achter dan?
Ik heb ook juist een te lage bloeddruk! Wat vreselijk van jullie zoontje! Onze dochter loopt 2 tor 2.5 week achter, had ik met m'n vorige dochtertje ook... Heb wel 2 keer per Week een Ctg en om de twee week groeiecho. Heb jij nu ook extra controles
Ja zeker vreselijk, vind deze zwangerschap echt heel spannend maar so far so good. Meneer schopt er heerlijk op los gelukkig. Was er bij je eerste dochter ook een reden waarom haar buikje achterloopt en CTG's en groeiecho's is dat deze zwangerschap of nu en bij je eerste dochter ook? Ik heb wel extra controles maar niet heel veel. Reguliere afspraken om de 2 a 3 weken. 11 juli een groeiecho gehad. Deze lag in dezelfde lijn als de 20w echo 2,5 week daarvoor. Niks op aan te merken dus. Nu 3 augustus weer een groeiecho en 10 augustus de GTT. Pas wanneer de groeiecho's echt af gaan wijken krijgen we extra echo's omdat voor nu het niet nodig is. De baby is kleiner dan gemiddeld maar ook niet heel klein en ik ben zelf ook niet groot.
Bij mijn dochter ook groeiechos en extra CTG gehad, en met dat als "voorgeschiedenis" kreeg ik met 28 weken een groeiecho en ben ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Voor m'n dochter geen specifieke reden gevonden, ook niet onderzocht trouwens. M'n zoontje had op het laatst te weinig vruchtwater en was ook klein en licht voor de duur van de zwangerschap en voor een jongen. Zelf ben ik ook klein hoor, m'n vriend wel redelijk groot.. Maar zoon en dochter zijn ook de lucht ingeschoten, dus uit de buik groeien ze snel!
Ach misschien gewoon iets wat er dan bijhoort. Wel fijn dat ze je goed in de gaten houden, vooral met te weinig vruchtwater. En zolang je kinderen het nu goed doet, hopelijk met deze kleine dan ook niks aan 't handje.