Lieve Dames, Even jullie hulp gevraagd omdat ik 't even niet meer weet en mij echt waardeloos begin te voelen mijn kleine meid begint heel erg haar eigen ik te krijgen wat natuurlijk goed is maar de laatste 2 weken ook kleine driftbuitjes, ik weet niet zo goed hoe ik hier mee moet omgaan.. Als Gianna haar zin niet krijgt gaat ze op de grond liggen en spartelen en probeert mij als ik dichterbij kom in 't gezicht te slaan.. Ik pak haar armpjes vast en zeg dat ze dat niet moet doen en dat dat niet lief is! Dan begint ze meestal nog harder tegen te stribbelen, maar dan negeer ik haar. Of leid ik haar af met wat anders... Doe ik 't zo goed? En is dit een fase wat ik meemaak? Ben niet niet gewend van haar, ik lees vaker over een ''time out'' is dat iets of is ze daar te jong voor? hebben jullie tips? Ook om 't tandenpoetsen wat makkelijker te maken want dat is ook een drama!! Heb toen straks echt geschreeuwd tegen haar.. man man man wat voel ik mij klote nu ik zat er even door heen... 'T liefste zou ik haar nu uit bedje halen om haar stevig te knuffelen en sorry te zeggen, ik ga dat niet doen natuurlijk maar pffff ik voel me echt k*t!! Al vast bedankt voor wat tips! Veel liefs een moeder die zich waanzinnig schuldig voelt!!
kimi ik herken dit ook wel een beetje hoor.onze dochter weet nu ook echt goed wat ze wel en niet wilt doen. En ik doe precies het zelfde als jij hoor. dus ik probeer het te negeren en als ze gaat slaan knijpen of krabben dan zeg ik streng nee en haal haar handje weg. Soms is het echt heel moeilijk. als dit dan nog steeds niet op houd dan gaat ze hier nog even in de box tot ze wat rustiger is. daarna kunnen we gewoon weer gezellig spelen met elkaar. en na het tanden poetsen knuffelen we even dan maken we het weer goed. ik denk dat jij en ik het wel goed doen. een echte staf plek hebben we niet en daar vind ik onze dochter echt nog te jong voor. Maar misschien hebben andere moeders daar een andere mening over. heel veel sterkte met je dreumes.
Pff, moeilijk, aangezien wij nog lange niet in die fase zitten. Ik weet niet of een Time out bij net een jaar zinvol is. Ik denk dat je meisje daar toch iets ouder voor moet zijn (maar dat is mijn mening). Kan je haar niet afleiden? Met speelgoed, bij boodschappen doen, haar mee laten helpen ofzo (weet niet of dat op die leeftijd al kan, maar natuurlijk wel de lichte dingen he), haar bij jouw activiteiten (indien mogelijk) betrekken? Succes en sterkte. En nogmaals, ik weet nog niet wat bij die leeftijd wel en niet kan hoor. En het is ook per kind verschillend
Ik herken het deels, onze dochters zijn bijna even oud en Irem is de laatste tijd bij tijd en wijle ook echt aan het gillen of dingen aan het doen waarvan ze heel goed weet dat het niet mag. Ik denk dat ze de grenzen aan het verkennen is en ik zou gewoon heel duidelijk zijn in waar die grenzen liggen. Voor echt 'straf' of een time-out vind ik ze nog te klein, maar als Irem bijvoorbeeld aan de boekenkast zit, wat ze niet mag, dan zeg ik 'nee Irem' en haal haar daar weg, ik zet haar niet in de box ofzo, maar gewoon op een andere plek in de kamer. Als ik pech heb doet ze het nog een paar keer en wordt ze boos als ik weer nee zeg, dan ligt ze te gillen en te krijsen op de grond. Ik laat haar altijd even gaan, maar niet langer dan 5 minuten - dat vind ik niet nodig, dan leid ik haar af met iets anders en dan is het eigenlijk altijd weer over. Wat betreft tandenpoetsen: dat moet gewoon gebeuren en als dat huilend moet, dan moet dat maar. Ik doe altijd alles in dezelfde volgorde en het gaat hier al een maand zonder enig protest eigenlijk. Irem heeft een behoorlijk temperament en ik probeer ook echt duidelijk te zijn over wat wel en niet mag. En ja daar hoor soms nou eenmaal protest bij. Dat geeft niet, vind ik, maar op deze leeftijd is het voor 'straf' ofzo echt te vroeg, naar mijn mening.
het is heel herkenbaar, het is een fase en het gaat op en af. volgens mij doe je het goed. Als Fleur hier de vloer gaat dweilen (zoals wij dat noemen) negeren wij het gewoon. Dan ga ik zelf gewoon zitten wachten tot ze klaar is. Ze doet het ook in winkels, nou prima, ik wacht wel. Slaan accepteer ik niet, dan pak ik haar handjes ook vast en zeg dat het niet mag, dat het pijn doet en dat ze het niet meer mag doen. Gelukkig begint ze dat steeds beter te snappen. time outs doe ik pas sinds een paar maanden en alleen als ze echt heel vervelend is en ook heel kort, maar 10 sec. ofzo want dan heeft ze wel door dat ik het meen.
Bedankt voor de reacties dames! Ik denk ook dat ze aant kijken is hoe ver ze kan gaan... ik blijf gewoon doen hoe ik bezig was als ik lees dat ik niet de enige ben haha om sommige momenten ga je twijfelen of je t wel goed doet...
Ik heb alleen een tip voor het tandenpoetsen (helpt hier wel...) Ik zing het liedje "van voor naar achter, van links naar rechts".