Ik zou gewoon laten duimen. Tegenwoordig moet bijna elk kind toch wel een beugel. Dt ligt echt niet altijd aan duimen of speentjes.
Meestal is het al langs de oogjes wrijven, iets hengelen of wat overstrekken. Dat was voor mij al voldoende om haar naar bed te doen. Ze huilde meestal wel eventjes voordat ze in slaap viel, dat heeft ze nu nog steeds trouwens.
Misschien helpt het als hij heel erg moe is en niet in slaap kan komen om naast zijn bedje te gaan zitten en over zijn buikje wrijft (maar misschien doe je dat al). Ons zoontje is/was ook heel snel overprikkeld en te moe om zelf in slaap te komen (af en toe nog). Dan krijgt hij zelf zijn duim niet meer te pakken. Ik ga er dan naast zitten en wrijf soms wel 20 min over zijn buik. Hij wordt dat heel kalm, pakt zijn duimpje en valt uiteindelijk in slaap!
Hier wou me zoontje ook geen speentje. De mam speen wou hij wel is maar echt 5 minuutjes en was er niet dol op . En je raad het al .. hij heeft nu ze duim ontdekt . En hou dat maar is tegen . Hij is nu 4 maanden .