Geen speen meer, maar.....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Confidence, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Confidence

Confidence Fanatiek lid

5 jul 2009
    1.024
    0
    0
    We hebben afgelopen weekend de speen afgeleerd bij onze zoon van ruim 2,5 jaar.
    Op zich ging dat best goed.
    Hij doet er wat langer over om in slaap te komen, maar huilt verder niet en valt uiteindelijk in slaap.

Nu dacht ik: mooi dat hebben we gehad het is gelukt.
    Maar daar twijfel ik nu toch aan.
    Hij slaapt ene stuk onrustiger, veel wakker, zoekend naar zijn speen.
    Als hij dan zoekt en niet vind is hij inmiddels zo wakker dat hij moeilijk weer in slaap komt.

Dus waarschijnlijk is het hele verhaal nog niet helemaal geslaagd.

Herkennen jullie dat? hoe lang duurde het bij jullie kind dat hij van de gewoonte van het hebben van en speen `s nachts af was?
    Onze zoon heeft hem echt alleen tijdens de slaapmomenten gehad, maar zoog er wel echt op.

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Mijn mening; goed dat je gestopt bent. De gewoonte afleren kost waarschijnlijk een paar dagen tijd? Heeft hij al een knuffeltje?

3. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik denk indd dat hij gewoon nog even moet wennen aan dat hij geen speen meer heeft. Normaal gesproken werd hij wakker,zocht dat ding en ging weer verder. Dat gaat zo op automatische piloot (bij mijn zoon in ieder geval wel) dat dat nognin zn systeem zit. Ik denk dat je het gewoon even moet aankijken en dat het vanzelf beter gaat.

Ik wilde ook stoppen met hem een speen geven. Ik heb toen advies gevraagd aan de tandarts en die zei je kunt beter nog even wachten want de kans is groot dat als je hem zn speen afpakt,hij zn duim gaat zoeken. Volgens mij is onze zoon daar wel gevoelig voor want als hij zn speen niet heeft (overdag) zit hij met zn vingers in zn mond of sabbelt hij op het waslabel van zn favoriete knuffel.... Dus hier besloten om nog eventjes te wachten.....

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Hier duurde het zoeken en smakken met in slaap vallen, alsof hij zijn speen nog in had, ongeveer een week en toen sliep hij weer net zo rustig als anders. Hij huilde of zeurde die eerste week verder niet maar je merkte dat hij overdag erg moe was dus hij sliep duidelijk onrustiger maar na een week was dat afgelopen ;). Dus even volhouden.

5. Confidence

Confidence Fanatiek lid

5 jul 2009
    1.024
    0
    0
    Sorry voor de late reactie en thanks voor jullie reacties.
    Ik merk inderdaad dat het steeds beter gaat.
    Hij heeft inderdaad ee knuffel als vervanging voor de speen gekregen en die is in korte tijd nu al zijn maatje geworden.

Afgelopen nacht aan één stuk doorgeslapen,
    alleen middagslaapje lukt helemaal niet meer. Hij is wel moe, maar gaat niet slapen.
    Sterker nog....hij zegt al van te voren: ik ga niet slapen.
    Zijn we onderweg in de zuto, dan valt hij vrij snel in slaap.

Zou ik hem toch moeten blijven "dwingen" om het `s middags in bed te leggen?
    of het gewoon per dag bekijken?

6. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Toen we bij Nick met de speen zijn gestopt wilde hij 's middags ook niet meer slapen. Maar als ik zag dat hij echt moe was, zette ik de tv aan en nam hem lekker op schoot of liet hem in het hoekje van de bank kruipen. Dan was hij vaak zo weg en sliep ie toch lekker. Nu is hij volledig gewend aan geen speen dat hij als hij moe is wel gewoon naar bed wil. Hij slaapt dus niet meer elke dag, ik kijk gewoon hoe hij zich voelt.

7. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Als ik ergens wel spijt van heb, is het van het wegdoen van de speen.

Het is nu twee maanden geleden maar nog steeds ligt mijn zoontje als een vis op het droge te happen als hij gaat slapen en echt moe is. Hij heeft ook de neiging om zijn vingers/duim in zijn mond te stoppen dus al twee maanden zit ik naast hem, handen vasthoudend, terwijl hij in slaap valt.

Als hij eenmaal slaapt is het probleem voorbij.

We hebben trouwens verschillende knuffels geprobeerd maar die gooit hij meteen het bed uit.

8. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het tussen de middag niet slapen kan ook gewoon iets met de leeftijd te maken hebben en niet per se met de speen. Was hier namelijk ook opeens zo. En toen had ze nog haar speen. wil niet slapen in bed, maar in de auto valt ze nog wel eens om van de slaap ;) Ik ga het gevecht niet meer aan. Alleen als ze echt, echt moe en vervelend is probeer ik haar nog wel eens op bed te leggen. anders slaapt ze niet meer overdag.
    Verder sliep ze hier na 2 dagen van de speen af beter dan ooit tevoren! hoefde er neit meer uit 's nachts en ze sliep heerlijk rustig door, rustiger dan voorheen.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Denk dat het tussen de middag niet slapen inderdaad (ook) met de leeftijd te maken heeft. J. wilde toen ze 2,5 was ook niet meer slapen overdag, want 'het was licht', maar in de auto was (en is) ze dan wel zo weg. Is een overgangsfase, kun je helaas weinig aan doen. Inderdaad proberen af en toe nog even te laten slapen of je autoritjes zo te plannen dat ze dan even kunnen slapen.

10. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    Ik lees even mee, want hier s het ook de bedoeling om de speen te verwijderen. hij heeft al een knuffel dus daar hebben we een voordeel mee lees ik.
    Wat betreft het s 'middags slapen merk ik ook dat het de ene dag wel lukt en de andere dag niet. Ik leg hem wel elke dag erin maar als ie na een kwartier nog niet slaapt haal ik hem er weer uit. Ik ga ook de strijd niet aan.

11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij bekijken per dag of ze wil slapen s middags of niet. Het is een beetje om en om, ene dag slaapt ze wel s middags en de andere dag niet, op kdv gaat ze altijd s middags even naar bed anders trekt ze het niet..

12. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    De periode van s nachts wakker worden en moeilijk in slaap komen heeft bij ons precies twee weken geduurd. Ff doorbijten denk ik dus :).

13. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou, hier spreekt een 'slechte' moeder..
    Ik ga de speen echt nog niet afleren voorlopig!
    Hij slaapt eindelijk sinds een jaar rustig, als ik de speen afpak begint het weer van voren af aan.
    Hij heeft ook al een knuffel, zijn 'Nijnt' (konijn), die 2 zijn al onafscheidelijk dus als vervanging van heeft hier dus geen zin.

14. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Ik zei voor de grap tegen mijn zoontje van bijna 4 (had het wel al vaker gedaan) als je nu je speen weg gooit krijg je morgen een cadeau. Hij gooide hem weg en heeft er niet meer om gevraagd.:D

15. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ja, hier dus net zo.
    Mijn dochter krijgt in bed ook nog steeds haar speen. Ze is er helemaal verknocht aan. Ze slaapt nu pas sinds 4 maanden door en ik ben echt als de dood dat ze weer slecht gaat slapen. Dat kan ik er nu niet bij hebben.
    Ook heb ik het vermoeden dat ze gaat duimen als ik hem afpak.

Ik ben trouwens wel bang voor scheve tanden... Daar zit ik iedere keer mee in m'n hoofd.

16. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan ook anders lopen dan je denkt. Onze dochter sliep ook altijd heel slecht en als ze 's nachts wakker werd moest en zou ze de speen hebben. als ze hem niet kon vinden, moesten wij hem zoeken. we stopten hem in haar mond en ze sliep a la minuut weer verder. Hier was ik dus ook heeeel bang om hem af te leren. Heb het toch gedaan, omdat ik er gek van werd om er elke keer 's nachts (meerdere malen) uit te moeten om die speen terug te stoppen. Nou werkelijk 1 mindere nacht gehad (maar geen overstuur huilen hoor, alleen gemopper 's nachts) en daarna sliep ze gewoon écht door! wat heerlijk!! en ze had ook al een knuffel die ze geweldig vond, maar nu mocht ze een extra (nieuwe) knuffel in bed en dat werkte ook.
    Ik wil niet zeggen dat je de speen af moet leren natuurlijk, dat is ieder eigen keus, maar ik herken me heel erg in je redenering (kind slaapt eindelijk!) en bij ons klopte daar dus niks van :) wilde ik toch even meegeven ;)

17. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik heb pas gevraagd aan onze tandarts wat hij van spenen vond. Hij zegt dat hij in oeder geval voor het wisselen eraf moet zijn. Hij zei ook dat ik beter nu niet die speen af kan leren omdat hij dan wel wat anders vindt om in zn mond te doen (lees duim). Ik denk dat dat best wel eens waar kan zijn want als hij zn speen niet heeft (krijgt m alleen met slapen) en hij is moe sabbelt hij op de pootjes van saapie (schaap) of op het waslabel. Soms doet hij ook zn vingers in zn mond en zuigt daarop..... Tandarts gaf aan dat ik beter kon stoppen als hij het zelf aangeeft. Dus hier blijft de speen er ook nog even in. X

Deel Deze Pagina