hoe krijg ik haar zover......

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanmimi, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    om te luisteren??

Ik weet het dames, er zijn al tig topics over kinderen en luisteren. Hier nog eentje....:D
    Mijn 4-jarige dochter luistert echt heel slecht! 9 van de 10 keer doet ze net of ze niks hoort, en als ze je wel hoort en antwoord geeft doet ze het toch niet. Als ik haar gevraagd heb iets niet te doen doet ze het toch, met het blije zinnetje van haar, ik heb het lekker toch gedaan. Wat moet ik hier nou mee? Eigenlijk moet ik hele dagen boos op haar zijn, of zit ze voor straf op haar kamer. En eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet leuk:x.
    Wie heeft er tips. Speelgoed ed afpakken heeft geen zin, boeit haar niet, of ze doet alsof. Consequent zijn we wel, een waarschuwing dan nog niet luisteren dan volgt er straf.
    Ze heeft speelgoed genoeg om zich te vermaken, maar zit het liefste de hele dag op de ipad(wat ze overigens niet mag, wel even, maar niet de hele dag)
    Ook heeft ze natuurlijk een beruchte leeftijd, maar ze is eigenlijk een heel lief meisje, alleen verandert ze me te vaak in een draakje;)

Wie heeft voor mij de gouden tip??

2. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik stuur haar nooit naar haar kamer, dat is veel te leuk, lekker tussen haar spulletjes. Hier gaat ze de gang in na 2 keer waarschuwen, voor 4 minuten. En steeds als ik er heen moet gaan omdat ze niet normaal doet (tegen de deur schoppen bijv) gaat de wekker weer terug op 4 minuten.
    Zo zijn we 2 dagen bezig geweest en ik heb mijn engeltje weer terug. Ik denk dat ze ongeveer 1 keer in de 2 weken de gang in moet op het moment.

3. Tamio

Tamio Niet meer actief

Zorg ten eerste dat je echt contact hebt als je iets vraagt. Geef kleine opdrachten.
    Bied bij ongewenst gedrag een alternatief aan i.p.v alleen te verbieden.
    Benadruk vaak wat ze goed doet.

Verder zou ik de straf niet te groot maken. Bij ons moet ze 2 minuten op een krukje zitten als er geen logische consequentie mogelijk is. Gewoon in de ruimte waar ik ben en pas als ze daar niet op blijft zitten na haar 1 keer terug gezet te hebben moet ze naar de time out, wat betekent dat ze naar een andere ruimte moet. Dit is alleen maar nodig gewest toen ik er pas mee begon, nu is zelfs het krukje zelden nodig.
    Ik heb professionele hulp gehad vanwege haar extreme koppigheid en driftbuien en deze dingen hebben erg goed geholpen.
    Kijk ook eens op deze website
    Positief Opvoeden, Triple P - Tips & Hulp - Tips - Algemene tips

4. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Mag ik meelezen?.. sinds ze naar school gaat, is het een drama thuis. Ze doet gewoon net of ik het kind ben! :x
    Als ik haar bv in de gang zet (zoals hierboven geopperd wordt) dan gaat ze me toch krijsen en gillen.. afschuwelijk zeg.. Er is geen goed garen mee te spinnen.
    Dus mamavanmimi: succes en mag ik meelezen op zoek naar de gouden tip? ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vermoeidheid is één van de grootste redenen voor slecht luisteren. Kijk dus een of je daar niet iets aan kan / moet doen

- zorg dat je kind jou kan zien als je wat vraagt. Niet luisteren, is vaak niet horen (ze zijn nogal druk weet je ;) )
    - schreeuw nooit, hou je stem op een normaal volume
    - wacht 5 seconden.. soms moet het gewoon ook even vallen
    - praat eens juist zachter (kan verrassende effecten hebben)
    - als je kind niet luistert maar je weet wel dat zij / hij je gehoord heeft, dan is consequenties verbinden wel handig. Ik word niet boos maar een kindje wat niet wil luisteren hoeft even niet in de woonkamer te zijn. Ga maar even op de gang zitten. Kun je gewoon luisteren dan kom je maar terug. Bij ons is dit dus geen straf.
    Straf krijg je voor dingen die je WEL doet (gooien met speelgoed, iets kapot maken etc)
    - hou je vraag kort en duidelijk

Succes, het is vrij gewoon dat een kind rond deze leeftijd minder goed luistert. Ze zijn ook meer en meer bezig met hun eigen wereld waar jij geen deel meer van uit maakt. Stap dus in hun wereld...dan heb je weer de aandacht :)

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Ik heb een zoontje dat behoorlijk in de peuterpuberteit zit.ik doe deze stappen allemaal.maar wat als je kind zo driftig is, z'n zin wil doordrijven en zo overstuur raakt?heel moeilijk om rustig te blijven en dat gegil en gekrijs aan te horen!

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    cygnet goed geschreven! +1

8. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Cygnet: wat jij beschrijft passen we hier toe.. maar zachter praten dan lijkt het alsof het juist niet landt of niet wil landen bij haar.. en schreeuwen helpt natuurlijk sowieso niet. Al geef ik toe dat ik soms echt uit m'n dak ga als ze gewoon d'r zin doordrijft. En wat je zegt: vermoeidheid doet geen goed ;)

Maar net als ts: hoe krijg je je kind zover dat het gewoon luistert? Ik besef heel goed dat een kind in zijn of haar eigen wereldje leeft. Steeds meer dingen ontdekt en leert. Maar een vader en moeder zijn er om de regels te bepalen toch? Om grenzen aan te geven? En daar zit nou de kneep hier. Ik ben consequent (niet altijd, ivm vermoeidheid schiet er wel eens bij in als ik eerlijk ben) maar over het algemeen is consequentheid wel een streven.

Maar dan nu het volgende: hoe pakken jullie het aan?
    Ze eet niet door, zit expres met haar eten te spelen en je uit de ooghoeken aan te kijken of je er aub wat van gaat zeggen :p
    Vervolgens zeggen wij op normale toon: A, wil je alsjeblieft netjes eten?
    ze kijkt je niet aan, dus als je vraagt of ze je aan wil kijken, gaat ze met een scheef en verongelijkt gezicht zitten kijken. Vervolgens leggen we uit dat we het graag gezellig hebben etc. Maar nee hoor, geen reactie.
    Wat doen jullie dan??

9. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Bedankt voor alle reacties!

Cygnet, idd goed beschreven, duidelijk, maar zoals cocko ook zegt, naar mijn idee doe ik het ook zo. Blijf rustig en leg ook duidelijk uit wat ik niet wil dat ze doet(waar ik het niet mee eens ben) maar ze draait zich gewoon om met de armen over elkaar en is dan meteen erg boos. Ze luisterd dan meteen niet meer!
    Vermoeidheid doet hier ook idd geen goed, ze zegt ook vaak zelf dat ze vroeg naar bed wil en dat haar ogen haast dichtvallen zo moe is ze:D
    Maar ze ligt er eigenlijk elke avond om 19 uur in, en slaapt tot 6.30- 7.00, dus te weinig slaap lijkt me niet.

Af en toe weet ik het gewoon echt niet meer, ws voelt zij dat natuurlijk ook en maakt daar dan weer misbruik van, plus het kleine zusje wat net iets meer ontdekt dan zou moeten ;)

Ik zal in elk geval de tips hier gebruiken , meer zijn altijd welkom!!
    Hopen dat deze fase ook snel weer overgaat......:(

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier ook weer zon fase... dacht dat t lag aan de spanning voor school, ze gaat volgende week wennen. Maar als ik t zo lees, gaat t nog wel even door zo...;) We zullen zien.

Deel Deze Pagina