Geen speen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ann77, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zijn er meiden die geen speen(willen) gebruiken of dat niet wilden en toch gingen doen? En wat zijn jullie ervaringen?
    Ik vraag me af of het echt nodig is en zo ja waarom....

2. m0es

m0es Actief lid

25 jun 2012
    243
    0
    0
    Ik wilde geen speen gebruiken en is eigenlijk heel goed gegaan.. Toen hij 6 weken was heel verkouden geworden en had extra zuigbehoefte. Toen ben ik me de speen begonnen en hij heeft m af en toe nog in nu ( is nu 3 mnd)

3. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Mijn jongste heeft nooit geen speen gehad, duimt ook niet. Hij is inmiddels 6 maanden. Trouwens niet bewust gedaan hoor, hij wilde het gewoon niet. Ik heb 3 soorten geprobeerd en toen ben ik ermee gestopt. Hij heeft er gewoon echt geen behoefte aan. En eerlijk gezegd vind ik het heerlijk, nooit geen gezeur over een speentje die kwijt is en weer naar de keuken moeten lopen om 'm af te spoelen ;)

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Mijn oudste hoefde absoluut geen spelen. Mijn jongste daar in tegen had mijn beide pinken en die van mijn man tot bloedens toe kapot gesabbeld.

Ik wilde echt geen spelen maar het moest na 8 weken echt wel

5. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik wilde absoluut geen speen. Was als de dood voor gebitsproblemen en problemen bij spraakontwikkeling... Bovendien zag ik er voor de bevalling al tegenop het ding ooit weer af te leren :D.
    Maar je raadt het natuurlijk al... Onze dame heeft een speen en kan ook echt niet zonder.
    Mijn vriend had heel lief voor haar een uber-roze speentje gekocht toen ze werd geboren en we eindelijk wisten dat er al die tijd een klein dametje in mijn buik groeide. Ze lag de eerste week op de neo aan het infuus en ze waren er heel streng met om de 3 uur langskomen voor een voeding en dan weer terug naar de kraam of naar huis. Maar het arme zieltje had buiten die maaltijd om, die ze omdat ze nog niet kon aanhappen, in cupjes en spuitjes kreeg, gewoon ontzettende zuigbehoefte. En ze lag daar al zo ellendig te wezen met dat gigantische infuus in haar voet dat ik als de wiedeweerga naar huis ben geracet om dat roze speentje te halen. En wat waren we daar met zijn allen blij mee!

Haar eerste was een Bibi en die vind ze nog steeds prima. Maar ik ben bij het vervangen overgegaan op een Avent die in de babydoos zat. Dat is een freeflow. Gigantisch ding, maar ontzettend fijn! Inmiddels weer vervangen voor een nieuwe Avent. Zag pas later dat het weer een andere variant is dan de freeflow, maar ze vindt 'm prima.
    Ze slaapt er mee in en tut er een beetje op als ze verdrietig is en ik haar niet stante pe de borst kan geven. We zijn er inmiddels aan gewend...

Afleren komt wel. En wat ik begrijp is dat ze zo gevormd zijn dat problemen met gebit en spraak minimaal zijn, als ze er al zijn.

Kijk gewoon of je kindje er behoefte aan heeft... Er zit altijd wel een exemplaar in een van die dozen.
    Eentje kopen is niet echt zinvol... want een difrax bijvoorbeeld vindt ze echt helemaal niks :D.

6. Delta

Delta Niet meer actief

Hier hadden we wel speentjes in huis gehaald, ze heeft het de eerste weken wel nodig gehad, maar daarna steeds minder en wilde ze hem echt niet meer. En nu heeft ze hem ook nog steeds niet.

7. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    de oudste wilde geen speen, en duimt als nog sinds de 2e, en de 2e wel een speentje en die is er oppeens vanaf.
    dus of j enou wel of geen speen gebruikt je voorkomt het toch niet.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn tip als mama is om je vooral zo min mogelijk voor te nemen en standpunten in te nemen. Go with the flow. Sommige kinderen hebben een enorme zuigbehoefte en dan zijn spenen echt een uitkomst. Daarbij is er niets mis met het gebruik van een speen.. dus dit is echt iets waar ik je aanraad om niet principieel in te zijn. Kijk gewoon hoe het gaat.

9. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik wilde absoluut geen speen gebruiken. Toen begon ons mannetje te duimen en dat vond ik geen goed idee (nog moeilijker om af te leren). Ik heb de Wubbanub gebruikt, omdat ik die leuk vond. Met 6 maanden heb ik die afgewend, omdat die speen maar tot 6 maanden afgeraden wordt. Dit ging eigenlijk heel makkelijk. Wel had ik een speen van 6 tot 12 maanden voor de zekerheid in huis. En toen met 6,5 maand werd ons mannetje ziek en had hij toch weer behoefte aan de speen. Nu heeft hij z'n speentje nog steeds, maar niet heel vaak. Ik wil hem wel tijdig afwennen (niet dat hij op z'n 3e nog mee rondloopt), maar weet nog niet wanneer.

10. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

mijn oudste had geen speen, de 2e was een nachtbraker, dus hebben we wel een speen gekocht.

11. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Hier een heleboel speentjes thuis, 2 van difrax en een stuk of 5 van bibi (o.a. ook gekregen her en der).. Maar de kleine hier is er niet zo'n fan van.. Af en toe laat ie 'm even in, maar heeft er al snel genoeg van. eerlijk gezegd pak ik de speen ook eigenlijk helemaal niet meer. De kleine man is sowieso vrij tevreden en geeft ook eigenlijk bijna nooit aan dat hij behoefte eraan heeft. Als hij behoefte heeft (wat meestal wel eens voor de fles is) dan gebruiken manlief en ik onze pink wel eens, maar ook dat is nu al een stuk minder.. de kleine is nu 11 weken.. Eerlijk gezegd hoop ik dat we het zonder speen en zonder duim vol kunnen houden :). Ik zelf heb als ik zou kunnen kiezen liever de speen als de duim, juist de duim is niet goed voor de ontwikkeling vd tandjes enz.. Ik heb zelf vroeger vrij lang geduimd en dat zag je wel aan de tanden (snijtanden vooral boven), ik heb dan wel een beugel gehad want die moest ik sowieso.. Maar duimpje is ook wel minder, als je ze dat niet op tijd afgeleerd krijgt.. En speentje afleren heb je meer controle over als duimpje, aangezien de kleine daar zelf controle over heeft..
    Maar goed, we zien wel.. als hij meer behoefte zou krijgen en de speen wel wil hebben straks, dan geef ik die ook gewoon.. Maar zolang hij tevreden is zonder dan ga ik het ook niet aanbieden en aanwennen.. :)

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Ik wilde het niet en heb het toch gedaan. Bij de tweede dan, want de eerste wilde het niet.

Of het nodig is verschilt per kind (als je het al 'nodig' kunt noemen), sommige baby's hebben nu eenmaal veel zuigbehoefte. En nu ze ouder is heeft ze er gewoon heel veel 'troost' aan, naast mijn man en mij en haar knuffel.

Ik zou het inderdaad gewoon aan kijken.

13. Lovely24

Lovely24 Niet meer actief

Hier niet bewust van te voren ervoor gekozen....
    Had 2 spenen in huis uit de cadeau dozen.
    Uiteindelijk wel gegeven na een paar dagen. Inmiddels is ze bijna 2 en heeft hem eigenlijk al sinds dat ze een paar maanden is alleen maar in bed.
    Tenzij we de hele dag weggaan, hebben we hem ook nooit bij ons eigenlijk..
    Op deze manier vind ik het niet zo erg, en wacht ik ook nog even om hem af te leren.

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Helemaal mee eens! En dit advies geldt dus ook voor veel andere onderwerpen.

Ik wilde van te voren absoluut geen speen. Mijn dochter had echt een enorme zuigbehoefte, vooral 's avonds. Avond aan avond lag ze uren in onze armen met onze pink in haar mond. Op een gegeven moment hebben we dus toch maar een speen gegeven.

15. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hier had de kleine vanaf de geboorte geen speen, wilde ze gewoon niet. Toen ze werd opgenomen in het ziekenhuis hebben ze haar daar een speen gegeven. Tja, toen zaten wij dus ook aan de speen vast toen ze weer thuis kwam. Gelukkig heeft ze maar 2 weken naar die speen omgekeken, en daarna wilde ze hem niet meer :)
    Ben er wel blij om.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Liever spenen dan duimen een speen kan op een gegeven moment met sinterklaas mee bij wijze van maar een duim is niet zo makkelijk en veel slechter voor het gebit. Hier al snel een speen, veel zuigbehoefte en ongemak (pas weken later achter de oorzaak gekomen) en nu is ze 1,5 speen alleen in bed of als ze ziek is. Geeft letterlijk rust. Ze gaat er vaak ook bij zitten in haar eigen stoeltje of liggen.

17. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Vanaf dag 1 had ons ventje hem bijna 24/7 in... Zo'n zuigbehoefte had hij heb er snachts nooit uit hoeven gaan om zijn speen terug te doen. Vanaf 1 mnd begon hij langzaam met duimen dit doet hij nu overdag maar als hij echt moe is krijgt hij het niet voor elkaar en is hij onrustig van het uitglijden van zijn duim dus dan. Geven we lekker speentje

18. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hier hebben we wel een speel gegeven. Mees had dan ook erge zuigbehoefte, vooral na zijn flessen.
    Nu sinds een paar dagen geven we hem alleen nog zijn speen als hij gaat slapen en dit gaat goed :)

19. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik ben ook niet zo van een speen.. maar ik zou willen dat mijn jongste hem wel zou nemen of zijn duim.. hij heeft nu zuigbehoefte maar wil die alleen stillen aan mijn borst.. Dat betekend dus dat hij soms wel 8 of 9 keer per nacht wakker wordt en dan alleen maar aan de borst wil.

20. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk gewoon hoe het gaat zou ik zeggen. Mijn eerste had geen speentje, geen behoefte aan. Mijn dochter had wel een speen en kon daar echt niet zonder, maar nu inmiddels al geruime tijd afgeleerd. En mijn jongste heeft nu af en toe n speentje.

Een speen biedt je alleen aan als je kindje daar behoefte aan heeft. Als ze er niet om vragen, hoef je die ook niet te geven. Sommige babies hebben nou eenmaal veel zuigbehoefte en dan is een speen echt ideaal. Bij mijn dochter vond ik het echt n uitkomst. Als ze wat jengelig was in de wandelwagen/buggy gaf ik haar speen en was ze rustig en viel ze vaak in slaap.

En wat praten betreft; mijn dochter was echt helemaal verslaafd aan dr speen, maar was heel snel met praten. Toen ze net 2 was praatte ze al op het niveau van een 4 jarige volgens CB. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ze heeft trouwens wel een jaar de borst gehad.

Deel Deze Pagina