Geen speen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ann77, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Was ook geen grote voorstander van een speen. Had er wel twee in huis die in de babydozen zaten.
    Mijn mannetje bleek een enorme zuigbehoefte te hebben die ik met mijn borsten niet steeds kon stillen (konden mn tepels niet aan en wilde de BV wel graag door blijven zetten). Pink vond mijn kraamzorg 'not done'. Uiteindelijk toch een speentje gaan gebruiken en dat gaf hem (en ons dus ook) rust. Uiteindelijk heb ik ook liever een speen dan een duim, omdat je die makkelijker af kunt leren. Na bijna een jaar geef ik mijn kindje nu nog steeds BV, dus ben wel blij met de keuzes die ik heb gemaakt.
    Gewoon kijken hoe het gaat en wat uiteindelijk voor jullie allemaal het beste werkt. Je kunt je vanalles voornemen, maar het loopt vaak toch anders. Gewoon op je af laten komen en de keuzes maken waar jij je goed bij voelt op het moment dat het nodig is.

2. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Vanaf een week of 3 kreeg dochter veel zuigbehoefte, en dus een speentje uit een pakket gaan gebruiken.

3. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    Hier alleen een speentje in bed en als we weggaan gaat hij mee voor onderweg, zit dan gelijk een knuffeltje aan waar hij mee speelt.

Probeer wel bewust alleen in bed en onderweg zodat hij niet de hele dag een speentje heeft

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Mijn oudste heeft nooit een speen gewild..spuugde dat ding letterlijk een meter ver weg als ik het probeerde (ze wilde liever mijn pink, en op een gegeven moment was ik dat zat hahaha) Haar eigen vingers heeft ze tijdje op gesabbeld, maar was omdat ze tanden kreeg...daarna nooit meer iets in haar mond gehad om op te zuigen. Had ook geen zuigbehoefte :S

Maar de jongste..ik dacht doe het weer zo..had geen eens speen gehaald! En die had me toch een zuigbehoefte....die ging niet slapen met mijn pink of mijn borst....bleef maar zuigen.....gevolg..krampen!!! vanwege vele melk die hij binnen kreeg :( Dus maar speen erin, hij zoog hem zo hard naar binnen joh! En heeft hem daarna voor 4 uur lang niet meer los gelaten!! Zuigen en zuigen en zuigen...................nu heeft hij hem nog steeds, maar alleen in bed met slapen......

5. Bootjekatootje

Bootjekatootje Actief lid

23 aug 2011
    471
    1
    18
    Kinderdagverblijf
    Haha ik wilde absoluut geen speen! Ivm bv op verzoek, het mislopen van hongersignalen enz enz..
    Nou ik ben zooo blij met de speentjes!!

Hij pakt wel een pink dus ben ik opzoek gegaan naar een speen die erop leek: Avent!

Om aan zijn zuigbehoefte te voldoen maar ook tegen het duimen! Een speen gooi je ooit weg, een duim niet.

En hij drinkt hartstikke goed op verZoek verder..

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier ook van plan het zonder te doen.... Maar met flesvoeding en een zuigbehoefte toch maar gedaan, ze werd er echt rustiger van. Met 6 maanden verdween de behoefte en daarmee ook de speen.
    Heb de speen trouwens nooit gebruikt om 's nachts te gaan slapen, alleen overdag.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kinderen hebben nooit een speen gewild. Die wilden alleen maar borst. Ging prima.

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik wilde absoluut geen speen. Ze had wel enorme zuigbehoefte en dus hebben we haar vaak in slaap gepinkt. Op een gegeven moment pakte ze haar duim. En dat vind ik dan weer prima. Ze duimt alleen maar als ze in bed ligt eigenlijk, dus dat scheelt ook wel. Dus hier geen speen. Heb ze nog wel liggen uit de dozen.

9. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Makkelijk gezegd om maar een speen te geven ipv dat ze gaan duimen.
    Als ze behoefte hebben om te duimen doen ze dat toch wel, ook al geef je ze elke keer een speen.

Mijn 2 oudsten hadden veel zuigbehoefte en hebben de 1e 2 mnd een speen gehad. Daarna zijn ze zelf gaan duimen, hoe vaak ik die speen er ook terug in stopte. Gelukkig duimden ze alleen maar in bed, heel veel mensen weten niet eens dat ze geduimd hebben.
    Mijn 3e was helemaal speen verslaafd. Die wilde het liefst de hele dag met zo'n ding in z'n mond lopen... Net voor z'n 4e jaar heeft hij er gelukkig afscheid van genomen.
    Mijn 4e en 5e hebben nooit een speen gehad en duimen ook niet. Elk kind is verschillend dus! :)

Op zich is een speen/duim niet slecht voor het ontwikkelen van de spraak (las hier ergens iets over het spraaknivo) maar het is wel slecht voor het ontwikkelen van de mondspieren.

10. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Probeer je niet nu al te druk te maken over of je dat wel of niet wil. Het is zooooo anders als je kindje er is! Hier geen speen in huis gehaald maar er bleek er één in een kraamdoos te zitten. Na anderhalve week begonnen met de speen en inmiddels vindt hij het heerlijk. Hij gebruikt hem om in slaap te vallen of als hij niet zo lekker is, verder niet.

Maar doe waar je je goed bij voelt op het moment en probeer niet te veel te plannen.

11. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Hier ook liever geen speen, maar sommige kindjes hebben er echt behoefte aan. Dus ga het niet forceren, heb er een paar van de gratis dozen in huis voor het geval dat.

12. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Thanks, niet tevel plannen lees ik al. Ik ben een beetje bang dat bv dan niet goed op gang komt en het kind er niet meer af komt.....en dat het vooral gemak voor ouders is. Immers, als je kindje wil zuigen heeft het miss honger? Maar dat hoeft dus niet.....

13. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Ik had mezelf voorgenomen mijn kinderen NOOIT een speen te geven.
    We hebben het 6 dagen volgehouden, en daarna toch een speen geprobeerd en jeetje wat een verademing! Onze dochter had na de borst veel zuigbehoefte en dit ging goed met een speentje.

14. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Wij hadden meerdere spenen thuis. Na 2 dagen had ze al veel zuigbehoefte, dus speen gegeven, difrax, die wou ze meteen maar na ruim een week niet meer, terwijl de zuigbehoefte bleef, overgegaan op bibi, ook die was een paar dagen goed maar sindsdien wil ze helemaal geen speen meer, best lastig aangezien de zuigbehoefte er niet echt minder op is geworden. Onze pink wil ze daarintegen heel graag. Maar dat kan natuurlijk niet altijd. Inmiddels is ze ook druk op zoek naar haar eigen duim...

15. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Jij bent niet degene die bepaalt of je een speen geeft, dat bepaalt je kind.

16. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier heeft dochter ook nooit een speentje gewild, ik heb wel aangeboden maar ze spuugde hem telkens weer uit en wou hem niet. Ben er eigenlijk wel blij mee. Duimen doet ze ook niet, ze tut een beetje op haar knuffelkonijn als ze gaat slapen en komt zo tot rust.

Bij de tweede ga ik het wel weer aanbieden, ben benieuwd of die het wel wil!

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Het is niet echt een keus die je maakt wel of geen speen als je baby er behoefte aan heeft of niet vindt ik belangrijker.

Mijn dochtertje wilde geen speen ging er van kokhalzen met 7 weken had ze haar duim gevonden

18. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    mijn oudste had geen speen nodig en duimde ook niet, tot ze een maand of 10 was en ineens begon te duimen...
    mijn jongste had echt een speen nodig en gebruikt deze nu nog met inslapen en op ontroostbare momenten

19. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier bij allebei geen speen gebruikt, wilde ze zelf niet. Nu liggen ze tussen het speelgoed voor de poppen etc ;)
    ze duimen trouwens ook allebei niet

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier had ze een enorme zuigbehoefte en met speen was ze rustig. Na 2 weken ontdekte ze haar duim en was de speen exit...
    Ze duimt nu nog steeds en is hier echt niet vanaf te krijgen;)

Deel Deze Pagina