Onze zoon is bijna 3 jaar en is heel erg bezig met mijn vader. Ofwel opa sterretje. Hij heeft nog 3 andere oma's (2overgroot en 2 gewone) en 2 andere opa's (1 overgroot en 1 gewone) Nu is mijn vader al bijna 7 jaar dood en heeft hij hem dus nooit gekend. We zijn er altijd heel open over en er hangt in de kamer ook een mooie foto en een plank met een kleine foto van toen die ziek was de laatste foto met mijn moeder samen zeg maar, niet in het echte zicht maar in een hoekje, daar staan ook 2 engeltjes bij. Nu gaan wij al vanaf dat het kon dus zeg maar een week of 4 oud van zoon, met hem naar het graf inmiddels als we er aankomen rent die voor ons uit en gaat die opa een kusje geven, dit hebben we nooit gepusht of wat dan ook het enige wat ik doe is mijn hand even op de steen leggen, maar onze zoon gaat op zijn knietjes bij de steen zitten en geeft er echt een kus op. Erg emotioneel trouwens, maar heel mooi om te zien. Sinds een maand is die er nog veel meer mee bezig, als er iets gebeurd zoals het licht knippert, gaat die naar de foto toe en zegt die opa niet doen hoor. Of iedere avond moet die naar buiten kijken en gaat die staan zwaaien en kushandjes geven naar de lucht, s'morgens in het donker de hond uitlaten zit die ook hele verhalen te vertellen. Dit terwijl wij dat eigenlijk nooit hebben gezegd of doen. Vindt het wel heel erg mooi het is echt een kinderlogica. Onze zoon is ook vernoemd naar mijn vader en dit hebben we hem van de week uitgelegd hij vroeg hoe opa heet dus nu moet iedereen aanhoren hoe mooi zijn naam is lijkt op opa sterretje zegt die dan zo mooi. Gisteren gingen we even naar de ouders van mijn man even de boom bekijken (die er overigens nog niet stond) en daar begint die te vertellen over dat die bij ons al staat en dat hij heeft geholpen, vervolgens verteld die dus dat opa in de boom zit. Schoonmoeder snapte er uiteraard niets van maar nadat ik het uitgelegd had begreep ze het, wij moesten er wel enorm om lachen, maar inderdaad met optuigen van de boom heb ik altijd een engeltje in de boom hangen dit staat ook voor mijn vader, dus die ging als eerste de boom in maar pakte hem uit de tas en gaf hem aan zoon zegt die kijk mama dat is opa. Zo mooi om te zien dat ze dus hoe klein ze zijn als zo duidelijk bezig zijn ermee.
Mooi verhaal zeg! Goed dat je er zo open over bent. Mijn oma is overleden een week na mijn zoons geboorte, ik heb hier een foto van haar met hem in haar armen te hangen (de enigste foto die van hun samen er is dus...) Ook mijn zoon vraagt veel over deze foto! en veel over mijn Oma. en iedereen die hier komt moet de foto bekijken en het verhaal er achter die hij helemaal verteld. Ik heb hier ook spullen in huis die van mijn Oma zijn geweest, en daar mag niemand aankomen van mijn zoon want dat was van zijn oude oma. Vaak zegt hij: jij mist je oma he mama! Ik kan dit alleen maar bevestigen mijn oma was mijn 2e moeder nl en ja ik mis haar heel erg. Erg jammer dat ze haar achterkleinzoon maar 1x heeft mogen zien, ze was niet ziek verder ze is plotseling overleden een week na de geboorte en dood in huis gevonden door mijn vader en moeder... Helaas is er geen graf van mijn oma, haar as is verstrooid, anders had ik mijn zoon een keer kunnen meenemen naar haar graf. Maar ik ben er ook open over, mijn zoon mag alles vragen over mijn Oma. Op de vraag waar mijn oma nu is die hij stelde, heb ik gezegd: Mijn oma is nu een engeltje, dit zegt mijn zoon dus nu ook net als jou zoon met het engeltje in de kerstboom van jou. Mooi idee trouwens een engeltje in de kerstboom hangen... kan ik hier ook wel doen
Thanks voor de lieve woorden van jullie. Ik merk zelf dat het me best wel wat doet en het klinkt wel heel grappig opa in de boom, de buren moesten ook hard lachen, waar die vervolgens heel geiirriteerd over was want het is toch zo. Dat klopt ook de engel is op en het zwaaien naar de sterren ervaar ik als heel fijn. Hij is er mee bezig en dat idee vindt ik heerlijk eigenlijk zolang die maar nergens angst voor heeft. Tot nog toe is die er erg open over net als wij, opa was voor mij heel belangrijk dus dat mag best gedeeld worden.
Mooi... Hier noemt Isabella haar overleden opa ook opa sterretje. En overal waar ze de vorm van een ster ziet, roept ze "opa sterretje!"