De eerste hapjes fruit en groente.. hij moet er niets van hebben!

Discussie in 'Voeding' gestart door Nina010, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    Hoi meiden
    Nou de titel zegt het al.
    Mauro is nu 6 maandjes en mag met vaste voeding beginnen.
    Fruit en groente aldus het consultatiebureau.
    Dus vanochtend om 10 uur het fruithapje gegeven( peer).. nou gegeven..., meneer proefte het en sinds dien is het mondje dicht. Hij moet er niks van hebben, vies gezicht trekken en beetje kokhalsen.. Hmmm ik hoorde de arts het wel zeggen dat dit kon gebeuren maar kdacht nou mijn mannetje lust het vast wel! Niet dus..
    Het is natuurlijk allemaal nieuw en hij is aan het ontdekken de smaken etc maar zo zn mond pot dicht houden had ik niet verwacht,

Ik begin voorlopig maar niet aan het groente hapje denk ik. Einde van de middag wil ik het nog een keer proberen met fruithapje en zo elke dag, dus 2 keer totdat hij het wel lust. Ik blijf dat wel even 3 dagen met dezelfde smaak proberen.Hij zit nu nog op de 5 flessen a 230ml:, 7 uur, 10uur, 13.30uur, 17:00 en om 19:15een papfles 200 ml goede nacht. We moeten naar de 3-4 flessen max 750 ml op een dag..Maar ik doe dat nog maar even niet totdat hij echt wat eet van het fruithapje.Ik ben anders bang dat hij te weinig binnenkrijgt.
    Ik wil graag jullie tips/ideeen horen. Hebben jullie dit ook meegemaakt> Hoe hebben jullie dit opgelost/ aangepakt?
    Groetjes, Nina

2. Rodi

Rodi Actief lid

20 okt 2009
    208
    0
    0
    Drenthe
    De best tip die ik je kan geven is om het inderdaad te blijven aanbieden.
    Hier vond zoonlief het fruithapje meteen erg lekker, maar de groente was een drama! Na één hapje hield hij de lippen stijf opelkaar, haha. Na een week of twee had meneer de smaak te pakken en nu gaat alles erin!

Succes!

3. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Per kind is het natuurlijk ook verschillend.
    Ik moet zeggen, Esmee vind ook niet alles lekker hoor.
    Ik rasp ook wel eens een stukje peer, dat hoeft ze ook echt niet.
    Misschien kun je eens banaan proberen?
    Dat vond Esmee wel snel lekker. Begon er later wat sinaasappelsap door heen te doen, vond ze ook wel lekker. En zo kun je daar steeds wat ander fruit aan toevoegen. Toch bied ik ook fruit aan wat ze niet wil hebben. Krijg er dan 4 hapjes in en daar ben ik dan ook tevreden mee. Ze heeft in elk geval geproefd.
    Maar veel fruit eet ze ook niet hoor.
    Groentehapje was ook niet zo makkelijk de eerste periode.
    Voor ons was het even puzzelen wanneer we dit het beste konden geven. We gaven het om vijf uur, als wij ook gingen eten, maar voor haar was dit iets te laat. Ze was dan erg huilerig en at weinig.
    Ze eet nu een half potje groente. Ben daar ook tevreden mee, aangezien ze om 19.00 pap krijgt en naar bed gaat.
    Soms ook eerder. Ik geef liever vers eten, maar als ik een aardappel met groente prak en er wat melk bij doe wil ze dit absoluut niet hebben. Ze kokhalst erover. Blijf het 1 of 2 keer in de week aanbieden.

Tips voor jou die ik heb?
    Probeer inderdaad eens banaan.
    Je kan altijd een ligakoekje prakken en daar fruit aan toevoegen.
    Misschien vind hij dat lekkerder?
    En wees tevreden als hij een paar hapjes heeft gehad.
    Zoveel krijg je er toch niet meteen in.
    Of een hapje fruit en dan wat drinken, en dan weer een hapje fruit en weer wat drinken???

Sux6 in elk geval!
    Lastig he, kinderen die moeten leren eten haha :p

4. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hier is ook niet alles lekker hoor. De volgende dag ging het alweer een stukje beter. Het één gaat er ook beter in dan het andere. Spercieboontjes moet ie nog helemaal niks van hebben. Gewoon blijven aanbieden dus, komt vanzelf goed.

5. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Wat ik ook wel doe..
    Als ik bijvoorbeeld een sinaasappel eet, geef ik haar ook een partje.
    Ze voelt eraan, ze bekijkt het, en dan gaat het langzaam in de mond. Kinderen moeten ontdekken wat ze eten.
    Als jezelf echt iets niet lekker vind, of je krijgt eten voorgeschoteld wat je niet kent en niet durft te eten, bekijk je het ook, snuffel je er ook aan, en neemt dan ook voorzichtig een hapje.
    Zo zie ik dat bij baby's ook.

6. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien groente proberen bijvoorbeeld worteltjes omdat dat dan milder is?
    En ipv meteen 1 a 2 flessen te stoppen wat minder per fles doen overdag en als er dan 1 of 2 afvallen dan weer wat meer zodat je kindje nu ook nog niet te vol zit voor ene groente/fruit hapje.
    En savonds als jullie eten en er zit gekookt groente of aardappel bij dit gewoon aan hem geven in het handje zodat hij de smaken zo ook leert kennen. En wil je nog niets in het handje geven dan gewoon lekker wat geprakt voor hem op een bordje doen met wat kunstvoeding erdoor zodat het wat zachter word.

7. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Wat hierboven ook al een keer staat, is inderdaad een stukje geven van hetgeen je aanbied. Als je peer geeft, geef hen dan eerst een stuk peer in de hand, of begin uberhaubt daar eerst mee. Gewoon af een toe een stuk appel of peer in de hand geven. Het word een zooitje, maar zo wennen ze er wel aan en ze kunnen het zo gaandeweg ontdekken en proefen. Ik geef ook vaak een stuk wortel, of komkommer in de hand. Natuurlijk wel zo groot dat ze er niet in kunnen stikken.
    Je hebt grote kans dat als je hem op die manier eerst aan de smaken laat wennen, in plaats van dat hij het meteen moet doorslikken zegmaar. Ik zou zeggen probeer het en dan na een paar daagjes nog eens en je hebt dikke kans dat het dan al beter gaat.
    Oja, maak je het zelf vers? Of geef je het uit een potje? Heb ook wel eens gehoord dat er potjes weigeraars(ters) tussen zitten ;) Succes!

8. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Zooooo herkenbaar Dean eet pas sinds 2 weken een hapje!!!
    Hij wilde er ook niks van hebben en hield zijn lippen stijf op elkaar.
    Ben het blijven aanbieden en toen gewoon een tijdje gestopt niet elk kind heeft behoefte aan een hapje de 1 wat eerder en de ander wat later!!

Heb wel net als de meiden hier boven noemen hem een broodkorst gegeven of een liga.
    Ook het lepeltje met eten aan hem gegeven zodat hij ziet dat het niks engs is.
    Daarbij is het verstandig je kindje te betrekken bij jullie eigen eten.
    Dus in de kinderstoel aan de tafel zetten als jullie gaan eten op die manier ziet hij jullie ook eten en zien eten doet eten hahaha

Succes en maak je vooral niet druk (deed ik wel en schoot er niks mee op )komt vanzelf allemaal goed

9. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    Hoi meiden!

Nou ik was best wel beetje geschrokken van het feit dat hij er niets van moest hebben. Mn moeder zou vanmiddag komen om samen zn tweede hapje te geven, dus ik dacht al dit gaat leuk worden....
    Ik uitgelegd nou vanochtend was het niets. Enfin ik gaf m eerst een beetje diksap (50 ml), en hij drinkt het gewoon op! Ik wist niet wat ik zag, vanochtend ging hij er echt van kokhalsen! Ik had het nu gewoon in zn flesje gedaan.Van het consultatiebureau moest ik het geven in een gewone beker.. maar eerlijk gezegd vindt ik hem daar nog te jong voor. Hoe doen jullie dat? Uit een beker met een tuutje drinkt hij niet, moet hij niets van hebben..
    Maar goed, ik dus een hapje geven( weer peer zoals vanochtend) EN JE RAAD HET NOOIT... HIJ AT HET OP! ik kon wel janken zo blij was ik hahaha. Hij vondt het lekker joh, en meteen zelf de lepel vasthouden en aflikken. Was prachtig! Wat een opluchting! Ik geef m morgen weer fruit, weer peer en als dat goed gaat dan ga ik ook proberen groente te geven..

Deel Deze Pagina