Mijn zoontje van 7 maanden kan niet uit de fles drinken. Ik heb tot nu toe borstvoeding gegeven en ben al een hele tijd bezig met het oefenen met drinken uit een flesje. Nu wil ik toch echt gaan stoppen met de bv, maar hoe krijgt hij het drinken uit de fles door? Hij snapt niet dat hij moet zuigen en gaat er alleen op bijten en wordt uiteindelijk driftig als hij alleen wat druppels in zijn mond krijgt. Ik heb al tips van het CB gekregen, en met diksap geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Ik ben nu toch de bv aan het afbouwen omdat hij door de vaste voedingen ook zelf minder wilde drinken. Nu ben ik bang dat hij te weinig vocht binnen krijgt. Ik maak nu 2 flessen opvolgmelk met pap aan zodat hij het met een lepel kan eten. Is dit teveel pap? Hij eet het 2e papje ook niet helemaal op. Zijn schema is nu als volgt: 7.00 235 ml opvolgmelk + 6 el pap 9.30 fruithap 12.00 235 ml opvolgmelk + 6 el pap of stukjes brood erin 14.30 soepstengel/broodkorst 17.00 potje eten 19.00 borstvoeding Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven.
Hoi Laura, Wat vervelend dat het nog niet luk je zoontje uit de fles te laten drinken! Kindjes moeten hier vaak een tijdje aan wennen: je zoontje is zo gewend om bij jou te drinken, het duurt dan even voordat hij het drinken uit een fles helemaal onder de knie heeft. Wat kan helpen om de speenverwarring van je zoontje op te lossen, is om iemand anders de fles te laten geven, wanneer jij zelf niet in de buurt bent. Laat de vader je zoontje voeden, en ga zelf eventjes de kamer uit. Je zoontje associeert jou natuurlijk met de borstvoeding, wat de verwarring voor hem kan vergroten. Een andere tip is om de speen, voordat je je zoontje de fles geeft, even onder de warme kraan te houden. Je kunt zelfs de punt van de speen in wat afgekolfde moedermelk dopen, zodat je zoontje de smaak herkent. Er zijn speciale speentjes verkrijgbaar waarbij je zoontje meer met een vergelijkbare techniek moet drinken als met de borstvoeding. Vraag even bij een drogisterij of babyspeciaalzaak in de buurt welke speen je het best kunt gebruiken. Je zoontje krijgt op dit moment iets te veel pap, goed dat je dit nog even navraagt. Ik zou hem 1 keer per dag een bordje pap geven, eventueel kun je met wat johannesbroodpitmeel de voeding ook indikken, zodat je het met een lepel kunt geven. Succes!