Hallo! Ik ben echt een type die mijn kind nog niet/ weinig suikers wil geven straks. Mijn zoontje krijgt over een maand bijvoeding (geef nu nog volledig bv) en eigenlijk ben ik er niet zo voor om op een gegeven moment ook te beginnen met suikers (te denken aan langevingers etc.) Maar ik zie er een beetje tegenop om tegen mijn (schoon)ouders te zeggen dat ze hem straks geen snoep/ suikers etc. mogen geven tenminste tot zijn 1e verjaardag. Wie heeft deze regel ook, waarom wel/ niet? En hoe heb je dit tegen je omgeving gezegd en wat waren de reacties? En als laatste, weet je nog leuke alternatieven qua voeding, zodat (schoon)ouders toch het idee hebben dat ze mijn manneke straks eens "lekker verwennen"?!
Wij geven ook geen suiker hoor. Mijn moeder wou cake geven en schoonmoeder kaaskoekjes e.d. Wij zeggen gewoon dat we dat niet willen. Gaan ze maar lekker "verwennen" met rijstwafels groente/fruit. Hebben ook wel eens een discussie gehad maar het is ons kind dus onze regels, heel makkelijk. Als hij ouder is zal hij best wel eens iets "lekkers" krijgen maar nu gewoon nog niet. Je kan ook heel crea zijn met fruit e.d. kun je ook heel lekkere dingen mee maken.
ook wij geven hem geen suiker /suikerrijke voeding. Gelukkig doen onze ouders er helemaal niet moeilijk over. Ik merk dat vrienden er juist raar van opkijken dat we geen liga, diksap, danoontjes en dat soort dingen geven..... ach ja..... heb ik weinig boodschap aan Verwennen met allerlei soorten fruit, een rijstewafel, soepstengel, beetje gewone biogarde (zonder sap natuurlijk ) dat andere spul komt (veeeeel) later wel! Het is jullie kind, jullie zijn de baas en alle anderen hebben daar maar naar te luisteren!
Heel stellig zeggen dat je bepaalde dingen gewoon niet wil hebben. Zo heb ik een schriftje waarin ik zet, wat ze hem mogen geven. En op 1 incident na houden ze zich er prima aan. Ik denk dat duidelijk heel belangrijk is, en ook zeggen dat het geen discussiepunt is,maar een vaststaand idee.
Ik heb het nooit gezegd maar ik ben dan ook gezegend met een omgeving die (op 1 keer na grrrr) altijd netjes vraagt wat hi mag hebben...
Hier ook geen suikers hoor... tenminste hij krijgt natuurlijk wel eens wat binnen maar zeker de eerste maanden dat je bijvoeding geeft is dat ook makkelijk te voorkomen dan is fruit en groente nog nieuw genoeg om te ontdekken. Nu krijgt hij wel eens een koekje (en daar zit suiker in) maar vooral rijstwafeltjes, soepstengels, tomaatjes in partjes (als tussendoortje) Lange vingers hebben ze hier beide nog nooit gehad. Alleen met hele speciale gelegenheden doen we eens gek, zoals met zn verjaardag... toen had hij een grote taart met oa. slagroom. Gaat er mij om dat het geen gewoonte is.
gewoon zeggen wat jij vind dat mag. En inderdaad, je krijgt vaak rare reacties 'ze lopen het er nog wel af hoor' en 'mijne worden niet dik, ik maak me niet druk' alsof het alleen maar daarom gaat. In het begin zei ik nog wel eens dat ze eerst maar eens anders moest leren eten dan alleen zoet, want zoet lust iedereen. Inmiddels denk ik 'laat gaan' maar inmiddels krijgt ze ook wel wat meer suikers (18 mnd) maar nog duidelijk minder dan sommige andere kids.
Ja precies, heb het er gister ook met mijn man over gehad... En hij zei gelijk: ja suikers vind ik echt nog niet nodig hoor! Dat komt allemaal vanzelf wel! Dus gelukkig, hij is het er sowieso wel mee eens.
Gelukkig hebben onze ouders hetzelfde idee als wij over suikers dus dat is helemaal geen probleem. Wij kregen zelf namelijk ook heel lang alleen maar een soepstengel, toastje of bij uitzondering een keer rozijntjes toen we wat ouder waren. Probeer ik ook zo lang mogelijk vol te houden. Ik doe overigens wel eens zoet beleg op haar boterham, maar ook daar maak ik geen gewoonte van.
Gewoon zeggen wat jullie goed vinden voor je kind! Ik vind het erg raar als mensen denken dat je kinderen alleen maar kunt verwennen met zoetigheid. Verwennen door leuke spelletjes met ze te doen, door ze aandacht te geven, door er voor ze te zijn, daar heeft een kind toch veel meer aan?
Wij zijn daar ook heel duidelijk over geweest naar iedereen. En de opa's en oma's hebben zich daar prima aan gehouden. Ik vind al die zoetigheid nog niet nodig. Emme snoept dmv rijstewafels, soepstengels, tomaatjes en ontbijtkoek. Nu ze wat ouder wordt word ik er wel wat makkelijker in - ze heeft laatst ook een keer poffertjes met poedersuiker en roomboter gesnoept - maar ik ben er nog steeds spaarzaam mee. Pim
ik geef Rick ook liever geen suiker. Maar laat hem nu wel regelmatig een halve liga eten. Vooral om te oefenen met kauwen. Zodra het wat beter gaat ga ik zoveel mogelijk over op soepstengels en rijstwafels etc. Maar dat krijgt hij nu nog niet weg omdat het te hard is.
Niet aanvallend bedoeld hoor, maar een soepstengel is toch niks harder dan een liga, of heb ik dit nu mis...
volgens mij valt een liga sneller uit elkaar, maar misschien lijkt dit alleen maar zo. ik geef liever ook geen suiker maar vanwege hetzelfde idee toch een stukje liga..
ik heb deze regel absoluut niet waarom? geen reden eigenlijk ik voed hem gewoon op zoals mij ouders ook mij bij deden en met mij is niets mis dus met hem ook niet, en hij is een echte lekkerbek hoor, thee met een beetje suiker, danoontje, cake van mama, kortom alles eigenlijk
Ik voeg nergens suiker aan toe, maar ik wel een klein beetje vla bij de yoghurt en krijgt ook een stukje ontbijtkoek 's morgens. Verder mag ze van mij best een keer een Nijntje-koekje hebben en ze heeft nu één keer hagelslag gehad. Niet veel, gewoon eens laten proeven. Ze vind het wel lekker hoor, maar niet lekkerder dan iets anders, dus ik vind het ook niet nodig om haar dan maar zoeitgheid te geven. Ze krijgt verder ook gewoon soepstengels en rijstwafeltjes, water en thee zonder suiker. Om diksap geeft ze ook niets.
Ik ben hier ook heel makkelijk in hoor. Als ik wat ''lekkers'' eet, krijgt ze ook wel es een stukje of een hapje mee.
allemaal zelf weten, maar wil alleen snel ff zeggen de opvoedings verantwoordelijkheden liggen ook bij de gezondheid van je kind en het aanleren/voordoen van een gezond dieet. Mijn buurvrouw is er zo een die dan "lekker" mijn zoon een stuk suikerbrood geeft als ze hem ff bij haar thuis heeft, kom ik terug heeft hij zijn handjes vol met suikerbrood, terwijl ze weet wat ik er van vind, alsof ze het erom doet...ik kan me daar best boos om maken.