Geen tandjes; hoe bijvoeden?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ecosa, 14 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Eh, deze snap ik even niet? Hoe bedoel je niets gunt? Wat gun je niet?

Iig gun ik mijn kindje niet de allergieën en astma die mijn man heeft, dus wij zijn voorzichtig ;).

2. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi!

Mijn dochter heeft ook nog niet zo lang haar eerste twee tandjes, en wij zijn met 6 maanden begonnen met Rapley (zie album). En het ging/gaat prima! Kunnen ze best hoor met hun kaakjes kauwen! Daarbij krijgen ze vrijwel altijd eerst voortandjes, en daar kauw je toch ook niet mee ;) Gewoon lekker doorgaan zo, over een week of drie zal het alweer een stuk beter gaan!

@Dirksmama: ik ben het met je eens dat bijvoeden pas vanaf 6 maanden hoort te gebeuren maar met deze zin: "Ik mag toch hopen voor je dochter dat je met 'van alles' alleen melk bedoelt?!?!" jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas ben ik bang. Misschien kan je het eens anders formuleren, zoals gezegd begrijp ik wat je bedoelt en ben het met je eens maar het mag van mij soms best wel eens wat genuanceerder, dus zonder veelbetekenende uitroeptekens/vraagtekens achter je zin. Zonder deze komt de boodschap ook heus wel over. (al ben ik ook niet altijd even tactisch hoor ;) )

3. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Yep, hier ook zo!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, maar ik gun mijn kinderen vooral lang en onbeperkt borst en een zo klein mogelijke kans op nare aandoeningen.

5. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Ieder zijn eigen mening hoor, maar Dirksmama, je weet heel veel en daar heb ik soms ook baat bij gehad, maar nu weten we wel dat jij liefst zo lang mogelijk BV zou geven en van rapley houd en je kindjes al vroeg op de wc zet en eten geeft wanneer jij zou eten en laat in bed legt als zij daar behoefte aan hebben etc. etc.

Iedereen is wel anders hoor. Ik heb bijvoorbeeld persoonlijk niet zo'n zin in rapley. Ik wil gewoon dat mijn kindje meteen wat binnen krijgt ipv er uren lang aan te sabbelen. Maar tegelijkertijd waardeer ik wel dat anderen het wel zo willen doen en proberen. En ik heb astma en stofhuismijt allergie gekregen, allemaal pas toen ik 10 was....jammer dan...de rest van de familie heeft niets, maar Fleur kreeg met 5 maanden wel groenten want die was aan zware medicijnen tegen reflux. Op dat moment was het beginnen met vast voedsel even belangrijker dan de eventuele astma die ze er van zou krijgen misschien misschien. Je weet het toch niet. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen bepaalde granen die ook in Bambix zitten maar Fleur dus wel.

Ik wil alleen maar zeggen dat je niet altijd zo sterk je mening hoeft te uiten naar anderen toe. Kan namelijk best verkeerd over komen. Iedereen doet het lekker op zijn manier.

No offense he? ;)

Groetjes, M

6. Ik bedoelde het niet gunnen,wilde het nog wijzigen maar dat lukte niet meer,ik vind persoonlijk dat je op een jonge leeftijd de kids van alles moet leren proeven en dat doe ik met mijn kleine.

Ik werd gewoon boos op de reactie van dirksmama.
    @stranger mijn dochter heeft ook astma en dit houdt ons er niet van tegen om op jonge leeftijd haar veel te laten proeven.Als je niet ergens begint weet je nooit waar tegen ze allergie hebben,of niet lusten?toch?
    Mijn kleine is ook een prematuur maar ik laat dit op ons pad ook niet weerhouden.Ik voel het precies aan.

:)

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je kunt allergieën ook triggeren door vroeg met bijvoeden te beginnen. De aanleg kan er zijn, maar het hoeft niet per se tot uiting te komen. Door zo vroeg met bijvoeding te beginnen, kan dat wel.

Ik begrijp niet goed wat aanvoelen daarmee te maken heeft? Ik kijk naar de resultaten van onderzoeken en neem van daaruit beslissingen.
    Mijn gevoel zegt me echt niet of en hoeveel en op welke leeftijd mijn kindje iets anders naast zijn moedermelk moet hebben...

8. Het kan, en bij mijn kleine is dat niet gebeurd,ben er ook blij mee. Als je het alleen moet doen(zoals ik) geen fam. bij wij ik terecht kan met vragen enz. dan ga ik op mijn gevoel af.

Ik wist al toen de kleine van mij 2 mnd was dat ik haar moest bijvoeden,heb nutrix in haar melk gestopt enz. verder en verder.
    Ieder zijn eigen ding, om mij bezig te gaan houden met resultaten terwijl elk kind anders is,daar voelde ik niks voor.Heb het op mijn manier gedaan en gelukkig is dit goed gekomen.

Maar ik begrijp het als anderen de resultaten volgen. :D

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Maar hoe wist je dat dan? Ik wil helemaal niet drammerig overkomen hoor, maar ik kan me er gewoon niets bij voorstellen. Ik heb dat nooit geweten.
    Maar goed ik hield me ook niet zo bezig met bijvoeden, op een gegeven moment was hij een half jaar en toen dachten we, oh ja, laten we eens beginnen ;).

En de rijping van de darmen heeft niets te maken met dat elk kind anders is, dat is ongeveer rond dezelfde tijd af. Het kwam wel wat verschillen maar zeker geen weken/maanden.

10. Ik wel ik merkte dat ze nieuwsgierig was naar eten en nog steeds, ik laat haar van alles proeven,maar met bepaalde dingen zoals kool en roodvlees dat geef ik haar niet.
    Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar ik voelde het gewoon aan.(zal wel raar klinken,maar ach).

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe bedoel je dat het niet gebeurd is en dat het goed gekomen is?
    Je schrijft dat je kindje astma heeft. Dat is nog eens een extra reden om heel voorzichtig te zijn met te vroeg bijvoeden.

Ik zal proberen het aan je uit te leggen:

Astma of een allergie erf je niet. Je erft de aanleg om astma, eczeem en/of allergie te ontwikkelen. Zo'n aanleg heet een atopie.
    Een kind dat atopisch is heeft een grotere kans dan andere kinderen om die aandoeningen te krijgen, maar het is niet gezegd DAT ze die ook krijgen, of wanneer.

Als je kind geboren is zijn verschillende organen nog niet 'af', na de geboorte gaat de ontwikkeling nog gewoon door. Dat heb je ook met de ingewanden. Als een kindje geboren wordt zitten er nog vrij grote 'gaten' in de darmwand (de darmen zijn sterker permeabel, ofwel doorlaatbaar). Dat betekent dat de darmwand niet alles wat niet in het bloed hoort kan tegenhouden. Daarom kunnen babies na hun geboorte alleen maar melk verdragen. Als ze andere dingen eten of drinken dan kunnen er stoffen in het bloed komen die er niet horen, omdat de gaatjes in de darmwand nog te groot zijn. Stoffen die niet in het bloed horen kunnen er voor zorgen dat het lichaam stoffen daartegen gaat aanmaken, en dat is een allergische reactie. Pas met ongeveer 6 maanden (kan een paar dagen later of vroeger zijn) zijn die 'gaten' in de darmwand zo klein dat de darmen iets anders dan melk goed kunnen verwerken.
    Die grens van 6 maanden is pure groei of rijping en geldt gewoon voor alle kinderen. Net zoals een normale zwangerschap ongeveer 9 maanden duurt. Een kindje dat eerder komt heet 'prematuur' (te vroeg geboren), en niet 'snel omdat ie er eerder aan toe was geboren te worden'.

Door dus met 6 maanden te beginnen met bijvoeden voorkom je dat er stoffen waar je kind allergisch van kan worden in het bloed komen. En dat zorgt er voor dat de kans dat je kind ergens allergisch op reageert kleiner wordt. Kinderen die geen familieleden hebben met astma, eczeem of allergie, die dus geen atopie geërfd hebben, hoeven er geen last van te hebben. Maar bij kinderen die wel atopisch zijn, of die wel al astma, eczeem of allergie hebben kan vroeg bijvoeden de problemen, juist ook als ze ouder zijn, vergroten.

Daarnaast is het ook nog zo dat de darmen, omdat ze nog niet af zijn, bij vroeg bijvoeden eigenlijk niets met de bijvoeding kunnen doen. Het gaat eigenlijk gewoon door het lichaam heen en belandt onverteerd in de luier.
    Voor kinderen die te vroeg geboren worden moet je voor bijvoeden de leeftijd ook een beetje corrigeren.

12. Sorry maar ik vind het pure ***** wat je hier boven schrijft maar we mogen allemaal onze meningen hebben. Ben blij dat je geloofd wat je hierboven schrijft alleen in ben het daar niet mee eens.

Bv. ik vind dat als een baby eerder is gekomen,het ook haar/zijn tijd was om te komen,en ook niet hoef terug te tellen. Ik doe dat niet bij mijn kind,vind dat het allemaal onnodig beschermdingetjes.

Maar he ieder zijn mening.!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lieve schat, je mag het stierenpoep vinden, wat mij betreft mag je vinden dat de aarde plat is en de maan van karnemelkse kaas.

Ik heb hier boven uitgelegd wat men de laatste jaren met wetenschappelijk onderzoek heeft uitgevonden over bijvoeden. Het is geen mening maar het zijn feiten. Feiten zijn feiten. Daar kun je het moeilijk 'niet mee eens' zijn. Erg jammer dat je zorgverleners je niet goed hebben voorgelicht op dit punt. Want het gaat wel om de gezondheid van je kindje!
    Je mag doen met kennis wat je wilt, je mag het naast je neerleggen, maar goed, mag ik in elk geval zeggen dat ik je houding niet begrijp?

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Sommige dingen begrijp ik echt niet. Hier kan ik echt, echt niet bij, sorry.

15. Je mag het zeggen,ik begrijp je mening ook niet. Ik ben het niet eens met wat je zegt en ook al zijn het "feiten".

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoals ik al zei, je mag van mij ook vinden dat de aarde plat is en de maan van karnemelkse kaas...

17. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    Melk (lactose en koemelk) is juist een van de moielijkst af te breken stoffen voor de darmen van een baby. Ik heb niet zoveel verstand van dit soort zaken maar hoe kan fruit ed dan slecht zijn? Als melk veel moeilijker afbreekbaar is?

18. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Peetje, dat heeft te maken met de rijping van de darmpjes, zoals Dirksmama hierboven uitgelegd heeft. De darmpjes zijn bij de geboorte nog niet af, er zitten als het ware gaten in. Pas rond een maand of 6 is dat proces klaar en zijn de darmpjes af. Voor die tijd bijvoeden kan doordat de darmpjes nog niet af zijn, allergieën uitlokken.

19. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Juist ja het KAN allergieen uitlokken maar dat HOEFT dus niet...
    Mijn oudste kreeg vanaf 4 maanden bijvoeding (wat dat was toen het beleid van de cb) en heeft NOOIT ergens last van gehad.
    Mijn middelste heeft kma, astma, eczeem echt een stereotyp atopisch kind, kreeg ook vanaf 4 maand bijvoeding en heeft ook NOOIT last daarvan gehad, hij verdroeg de bijvoeding beter dan de pepti :(
    Waarmee ik maar wil zeggen dat ieder kind verschillend is en het richtlijnen zijn, geen wettelijk vastgelegde regels waaraan je je moet houden.

20. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    Dan zou toch haast ieder kind allergisch moeten worden voor koemelk, dat is de moeilijkst af te breken verbinding voor het menselijk lichaam. Door de grote gaten in de darmen kunnen de vaak al hele grote koemelk verbindingen heel moeilijk afgebroken worden. Fruit ed zou toch juist makkelijker afbreekbaar zijn?

ik denk dat het hem meer zit in de verhouding vloeibaar/ vast. en de peristaltische bewegingen van de darmen. maar goed...

Deel Deze Pagina