Hallo! Ons zoontje is nu 8 dagen oud, en wil helaas niet goed aankomen. Hij komt de ene keer 20 gram bij en valt dan weer 10 gram af.... Om actie te ondernemen moet ik ons jochie na elke borstvoeding gaan bijvoeden. Mijn borstvoeding is nu aardig goed op gang, maar kan beter dus ben ik gaan kolven. De kleine is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg om goed mijn borst leeg te drinken, hopelijk na een paar dagen bijvoeden wel. Mijn vraag is nu hoeveel cc borstvoeding moet een kleintje van 8 dagen oud per voeding binnenkrijgen? We moeten namelijk 30 cc kunstvoeding bijvoeden, maar we krijgen niet meer dan 15 cc bij hem binnen. Dan geeft hij echt aan niet meer te willen. Het kan dus zijn dat hij meer borstvoeding binnenkrijgt dan we denken. Al met al heel onzeker allemaal en het doet me ook flink verdriet ons jochie niet tevreden te kunnen stellen. En ik vind het erg naar en beetje eng dat hij niet genoeg aankomt. Hoeveel borstvoeding MOET hij binnenkrijgen en mss hebben jullie verder nog tips? Liefs Meike
HAllo, Jeetje joh, wat een onzekerheid. Om de hoeveelheid melk te berekenen hanteren we globaal het regeltje, 150 ml per kg lichaamsgewicht = volume in ml per 24 uur. Deel dat door het aantal voedingen en je weet hoeveel hij ongeveer per voeding kan hebben. In de kraamweek is het ook even kijken hoe het gaat. Het streven is dat kindjes met uiterlijk 2 weken weer terug zijn op geboortegewicht. In die tijd moeten ze niet te veel afvallen. Niet meer dan 7-10%. Dat je kolft is la goed. Om de productie een booster te geven kan je dat doen door minstens elke 3 uur dubbelzijdig ongeveer 10-15 minuten te kolven. Als je minder dan 30 ml kolft wijst dat erop dat er mogelijk weinig of geen toeschietreflex is. Je kan hiervoor een syntocynon neusspray bij de huisarts aanvragen. Het voort voor mij wat ver om specifiek via de mail het verdere beleid door te nemen. Ik zou graag zelf de Seth aan de borst zien, kijken wat hij doet (en wat niet). Ik dnek dat je het best geholpen bent door z.s.m. een lactatiekundige bij jou in de buurt te consulteren. (De meeste zijn ook ronde de feestdagen in meer of mindere mate bereikbaar) Kijk op www.nvlborstvoeding.nl voor een vrijgevestigde LK bij jou in de buurt. Mocht dit echt niet lukken dan kunnen we wel wat tips via de mail doen ,maar gezien de leeftijd van Seth, het verloop en de feestdagen (waarop ik niet alle dagen beschikbaar ben voor de mail) lijkt een contact met de LK het meest zinvol. heel veel succes Ilse
Hoi Ilse, bedankt voor je antwoorden op mijn beide vragen. Helaas is de borstvoeding niet gelukt, ik had ineens geen melk meer, terwijl ik vaak aanlegde en regelmatig kolfde. De melk die eruit kwam was waterig, glazig en blauwig. Ik denk dus te weinig voedingsstoffen en te weinig melk. Ik heb een dag geen borstvoeding gegeven en ik had minimale stuwing en een dag later waren mijn borsten helemaal slap en kwam er niets meer uit. Ik heb me erbij neergelegd dat het over en uit is. Seth krijgt nu al een paar dagen kunstvoeding en hij is een totaal ander kindje! Veel tevredener, rustiger en voldaan! Ik heb gelukkig 2 weken bv kunnen geven en het mee mogen maken. Ik vond het geweldig zo'n klein ventje aan mijn borst. Heb ook heel wat traantjes gelaten, maar voor ons ventje is het zo beter. Hij was al zo licht (en meer dan 10% afgevallen) dus dit is veel beter voor hem! Hij is nu 2,5 week en sinds 3 dagen boven zijn geboortegewicht! Het is dus beter zo. Nogmaals bedankt voor je antwoorden en medeleven! Fijne dagen en alvast een gelukkig nieuwjaar! Groetjes Meike