Hoi meiden, Inmiddels zijn we een jaar bezig met zwanger worden, zonder resultaat. Vandaar dat we een afspraak hadden gemaakt bij de HA, wat volgens mij dan niet zo raar is. Helaas verliep het gesprek erg vervelend. We gaven aan waarvoor we kwamen. De reactie van de HA was "en wat moet ik daaraan doen?". Ik had er dus al gelijk geen goed gevoel bij. Hij stelde verder erg weinig vragen (ik had verwacht dat we vragen zouden krijgen over onze leefstijl, gezondheid, seksleven etc.). Hij vroeg naar mijn cyclus en op basis van mijn antwoorden wist hij te melden dat er met mij niks aan de hand was. Zelf had ik netjes temperatuurkaartjes bijgehouden. Die hoefde ik niet te laten zien. Dus vraag ik me ook serieus af hoe hij nu weet dat ik bijvoorbeeld een eisprong heb? Op een bepaald moment moest ik huilen, ik voelde me daar doodongelukkig en niet serieus genomen. En iedere maand is natuurlijk een teleurstelling. De conclusie van de HA was dat het daardoor bij ons niet lukte, omdat ik er te verdrietig voor was. Verder meldde hij doodleuk dat hij ook niet het idee had dat ik zwanger wil worden. Echt zo onbeschoft :x! Kijk, ik snap echt wel dat als je niet lekker in je vel zit, dat dat natuurlijk niet helpt. Maar in het begin maakte ik me nog nergens zorgen over, dus ik vind dit een erg kortzichtige conclusie. Toevallig ben ik nu ook ongesteld, dus over een paar dagen voel ik me weer goed. Mijn vraag is of er nog andere meiden zijn die dit ook hebben meegemaakt. Ik wil namelijk echt niet meer terug naar mijn HA. Maar nu gebeurd er dus ook niks, want we zijn terug naar huis gestuurd. Kan ik gewoon een andere HA bellen voor een second opinion? Of moet ik naar een kinderwensspreekuur en daar uitleggen wat er aan de hand is? Graag krijg ik wat advies, want weet het even echt niet meer.
Najah, wat een botte huisarts zeg!! Vind zijn antwoorden ook niet normaal hoor..jullie zijn nu een jaar bezig en dan heb je het recht te worden doorverwezen naar het ziekenhuis.. En hoe kan hij nu zien dat er met jouw niks aan de hand is..dat moet de gynaecoloog nog altijd bepalen na een aantal onderzoeken, Meid ga naar een andere ha, en vraag het nog eens want dit is niet normaal!! zo hoef jij je niet te laten behandelen hoor, gewoon een second opinion vragen!! Zijn er meer huisartsen bij jouw in de buurt?? Succes meid, vind het echt vervelend voor je!!
Wat een idioot! Het ligt echt niet aan jou hoor dat je deze conclusie trekt, dus deze man moet je maar even passeren. Ik zou niet eens via de huisarts gaan, maar meteen door naar de gyn. Volgens mij kan je gewoon de huisartsassistent bellen en zeggen dat je al over het onderwerp hebt gesproken en dat je niet tevreden bent met hoe je behandeld bent en vragen om de verwijzing. Als ze die weigeren dan zou ik een andere huisarts vragen. Maar hoe dan ook ben je beter af bij een gyn. Ik lees wal vaker dat mensen bij de huisarts ook al ellerlei testen doen en ik snap dat niet zo goed. Een gyn heeft er echt voor gestudeerd en een huisarts toch niet? Ieder z'n vak denk ik dan. Ik ben ook (uiteraard via de huisarts doorverwezen), meteen door gegaan bij een gyn. En ook daar zijn botte horken tussen, kan ik je zeggen... Sterkte meid!
Dit is echt niet normaal van je huisarts, ik vind het zelfs schofferend. Sterker nog, ik als het je lukt (in de zin van of je het kan opbrengen) zou ik een klacht indienen. Hoe het zit en een second opinion weet ik zo niet, je zou even je zorgverzekeraar met die vraag kunnen bellen. Sterkte alvast
Herkenbaar zo'n huisarts.. Wij hadden er ook zo een.. Bij ons dachten ze ook dat ik het zelf niet wilde maar alleen vriendlief en ze zochten iedere keer wel wat anders.. Dan weer mijn lage gewicht, dan weer de gemoedstoestand enz enz.. Je mag binnen NL gewoon overstappen naar een andere ha.. Dus misschien is dat iets voor je, wij hebben dat ook gedaan en deze snapt het gelukkig wel allemaal. Sowieso mag je ook naar de assistente bellen en zeggen dat je het niet met het gesprek eens was en wil worden doorverwezen naar een gyn. Mochten ze dit weigeren bel dan eens met je zorgverzekering, vaak als die er tussen komen gaat het ineens heel snel. Ook ik heb al eens de hulp van mijn verzekering moeten inwinnen met als resultaat dat ik binnen 2 weken bij het ziekenhuis terecht kon. Liefs Melanie
Hoi, Tsjee meid van een mafkees. Toevallig ben ik vanmorgen ook naar mijn huisarts geweest omdat wij ook meer dan een jaar proberen zwanger te raken. Hij heeft mijn verhaal netjes aangehoord, hij had een tweetal vragen: ben ik regelmatig ongesteld? is er iets veranderd in mijn leefwijze/leven? Ja, ik heb een cyclus van 27, 28 en soms 29 dagen (prima volgens HA) en geen verandering in leefwijze. Ook heb ik al een kindje dus ben ik vruchtbaar. Op mijn vraag of het iets met leeftijd te maken heeft (ik ben 35+) antwoorde hij dat dit niet zoveel uitmaakte. Hij zei me heel rustig dat hij me door ging sturen naar de gynaecoloog. En dat ik hem niet verkeerd moest begrijpen maar dat het vaak gewoon "tussen de oren zit" , ik ben er waarschijnlijk iets te veel me bezig. Dat klopt ook, bewust en onbewust denk ik er vaak aan (zal het deze maand lukken...). Hij zei ook, vaak zien dat vrouwen, als ze eenmaal bij de gynaecoloog lopen, spontaan zwanger worden. Nou daar ga ik dan maar vanuit! Zit je misschien bij een huisartsenpraktijk, zodat je naar een andere HA kunt gaan? En anders... ik zou absoluut naar een ander gaan, of zo'n kinderwensspreekuur, je moet in ieder geval geholpen worden. Want om maar simpel te zeggen dat het door jouw " verdriet" komt, wat een onzin! Kop op en op zoek naar een andere HA ( ik zou gewoon een andere HA in de buurt bellen en de situatie uitleggen, dit is gewoon te belangrijk) of een of andere instantie die je kan helpen. Sterkte Mira
Ik zou echt een klacht indienen.. Wat een onbeschofte huisarts zeg.. En hoe kan hij door alleen naar jou te kijken beoordelen of er niks mankeert? Echt op niks gebaseerd.. Ik zou echt gauw een andere zoeken hoor.. Sterkte! Hoop dat je snel zwanger mag zijn
oei meisje toch, da's lullig, ik heb helaas ook zo'n ervaring met mijn huisarts! bij mij ligt het een beetje anders, bij mij ging het nl zo: ik ben in januari 2008 gestopt met de pil, wij wilden graag een kindje, maar ik zou toen nog t/m maart in opleiding zitten... ik had op internet gelezen dat het goed was om zeg maar de eerste 3 maanden de pil uit je lijf te laten gaan, dus ik stopte vast in januari met de pil en wij gebruikten t/m maart andere anticonceptie ( ik was ook gewoon netjes elke maand ongesteld), toen we daarna voor het eggie gingen was ik de 2e maand al zwanger! mooie zwangerschap en goede bevalling gehad en een prachtige zoon! toen vonden we het in juni (2010) wel tijd voor een brusje voor ons ventje, nou had ik natuurlijk niet verwacht dat het weer zo snel 'raak' zou zijn maar ik had ook niet verwacht wat er wel gebeurde, ik werd namelijk na mijn onttrekkingsbloeding helemaal niet meer ongesteld... ik ben in september naar de huisarts gegaan die ook zo achterlijk reageerde, nou kom ik al nooit bij de huisarts maar dit sloeg voor mij echt alles, ik legde het probleem voor en toen reageerde hij ook zo van: ja afwachten maar dus ik zei, ja dat is toch belachelijk... ( ik kwam niet zozeer om te vragen of ik zwanger was of niet maar het leek mij niet zo gezond dat ik helemaal niet ongesteld werd) hij trok de volgende conclusie vervolgens: je bent of zwanger en maakt nog niet voldoende hcg voor een zwangerschapstest aan of je zal wel snel ongesteld worden wouw, deze conclusie had ik zelf ook al gesteld, dus ik kan altijd nog dokter worden als ik mijn werk zat ben! maar in ieder geval ik had hier op het forum iets gelezen over een bloedtest dus ik vroeg of dat misschien kon, toen zei hij dat hij snapte dat het leuk was voor mij om te weten of ik zwanger was of niet, maar dat hij daar niet aan mee ging werken ik werd het een beetje zat dus vroeg nogmaals om een bloedtest en toen maakte hij voor mij een uitzondering zei hij ( mazzelaar dat ik toch ben ) de lul... uiteindelijk kon ik de assistente bellen voor de uitslag van mijn bloed en die reageerde ook al zo achterlijk... ze zei nee je bent niet zwanger en nu je met mij hebt gepraat zal je wel snel ongesteld worden... ik had me uiteraard ( net als jij ) dus ook voorgenomen om naar dit stelletje ongeregeld nooit meer toe te gaan... uiteindelijk ben ik in oktober nog eens ongesteld geworden en daarna weer niks meer! toen ik uiteindelijk december nog niet ongesteld was vond mijn man het genoeg geweest, hij zei: je gaat nu maar gewoon weer naar de huisarts, voor hetzelfde geld heb je iets wat niet goed is en dan word daar zo mee omgegaan! ga jij maar naar de huisarts en als er weer zo achterlijk word gedaan ga ik de zorgverzekering wel eens even bellen of het normaal is dat als je bij de dokter komt dat je gewoon niet serieus geholpen word! ik uiteindelijk om van het gezeur af te zijn toch maar eind december weer een afspraak gemaakt en er met lood in mijn schoenen heen gegaan, maar trof dit keer de andere arts in onze praktijk en die nam me gelukkig wel serieus! ze zei gelijk, nee hoor da's niet goed, ga maar bloed laten prikken om te kijken of het je schildklier is en als dat het niet is ligt er een doorverwijzing klaar voor de gyn! ik wist even niet wat ik meemaakte, wat een wereld van verschil, het was niet mijn schildklier dus ben op deze manier in januari naar het ziekenhuis gegaan, er werd pcos geconstateerd, ik heb er medicijnen voor gekregen en ben nu inmiddels al bijna 24 weken zwanger!! ik weet niet of jij evt ook nog naar een andere huisarts in je praktijk kan?? en zo niet zou ik als ik jou was je zorgverzekering bellen en het probleem voorleggen, dit mag toch gewoon niet!! ik vind het vet onbeschoft hoe je behandeld bent en jij hebt net zo goed recht als een ander om doorverwezen te worden, wat is dit nou voor onzin?! succes meid en ik hoop van harte dat dit probleem snel is opgelost voor jullie! liefs riniti
Echt niet normaal hoor, die reactie van je huisarts. Wat anderen ook al zeggen: dien daar een klacht over in. Die man moet leren dat ie zo niet met patienten om kan gaan. Heb je zelf ook aan hem gevraagd of hij een doorverwijzing kon geven? Ook ik zou verder gewoon de assistente bellen en een verwijzing vragen, en als ze dat weigeren, je zorgverzekering. Mogelijk geven zij gewoon aan dat je zonder verwijzing een afspraak mag gaan maken. En ik zuo overstappen naar een andere huisarts.
Ik zou overstappen naar een andere huisarts. Ik ben na een jaar direct doorverwezen ook al was mijn cyclus regelmatig. Het probleem lag in ons geval bij mijn vriend. Dat kan ook nog! Natuurlijk was/ben ik er veel mee bezig maar dat is heel begrijpelijk. Zeker als het na een jaar nog niet gelukt is. Schande dat zelfs huisartsen het "tussen je oren" argument nog steeds gebruiken. Laat eerst maar eens een gynaecoloog uitzoeken of er iets aan de hand is. Veel sterkte meid!!
Wat een belachelijke huisarts! Totaal onprofessioneel! Belachelijk!!! Mijn huisarts nam mij ook niet serieus, of serieus genoeg. Hij stuurde mij steeds weg van ga het nog maar eens langer bij houden je cyclus. Terwijl ik elke keer aangaf dat ik raar bloedverlies had, buikpijn, misselijkheid, veel gewichtstoename, depressie, ineens een licht snorretje, opgeblazen buik, vlekjes op mijn huid etc. Als ik mijn symptomen googelde kwam ik zelf al uit op pcos. Maar ik dacht: de huisarts zal het wel weten en liet me dus steeds weg sturen. Het bleef echter maar door gaan en nadat ik al meerdere keren bij mij eigen huisarts was geweest had ik het geluk dat hij een keer op vakantie was en ik dus een huisarts in opleiding kreeg. Zij heeft me toen direct onderzocht en constateerde dat het niet goed zat. Ik kreeg meteen een verwijzing en zat diezelfde week met spoed bij de gynaecoloog. In elke eierstok meer dan 30 blaasjes...geen wonder die klachten: pcos dus. Dus als ik jou was zou ik direct naar een andere huisarts stappen! Of zelf het ziekenhuis bellen, poli fertiliteit. Je bent al een jaar bezig dus je hebt er recht op! En inderdaad een schande dat huisartsen komen met ' het zit tussen je oren' of ' je bent er teveel mee bezig' . Voor zover ik weet is dat never ever wetenschappelijk bewezen! Gewoon een aanname die gebaseerd is op een paar verhalen van vrouwen die " ineens zwanger waren toen ze er niet aan dachten" jaja!
Dankjewel voor jullie reacties! Ik ging echt zitten twijfelen toen we daar weg waren. Lag het dan echt aan mij? Maar gelukkig was mijn vriend er ook bij en hij vond ook dat de HA erg onbeschoft en ontactisch was. Mijn vriend vond verder ook dat de HA niet echt goed voorbereid was. Los daarvan vind ik het inderdaad niet kunnen om op deze manier te reageren. Gelukkig ben ik daar niet de enige in zie ik nu. En wat naar om te lezen dat sommigen van jullie ook ervaring hebben met een hork van een HA. Het is al een onderwerp wat gevoelig ligt en dan word er ook nog eens zo lomp gereageerd. Of nog erger, je wordt afgewimpeld. @Melanie, hoe was het met jou afgelopen bij de HA? Deed hij uiteindelijk wel wat? Of ben je zelf naar een andere HA gegaan? @Mira, ja, dat is idd een andere reactie van je HA. Het is ook maar net de manier waarop ze iets zeggen. Zoals ik het bij jou lees, had hij in ieder geval inlevingsvermogen en nam hij je serieus. Wellicht blijkt het bij mij misschien ook wel "tussen mijn oren te zitten". Maar dan vind ik wel dat de rest ook nagekeken moet worden, gewoon om het een en ander uit te sluiten. Stel nou dat er toch iets niet goed zit bij mij. Of dat er misschien een probleem is met mijn vriend? Had ik dan maar jouw HA . @riniti, wat een verhaal ook bij jou! Ik vind het echt erg om te lezen! Gelukkig trof je uiteindelijk een andere HA in de praktijk. Heb jij trouwens jouw verhaal al eens eerder gedaan op het forum? Ik dacht het al eens eerder hier gelezen te hebben en moest er vanochtend na het bezoek gelijk aan terugdenken. Misschien was het ook iemand anders hoor met een soortgelijk verhaal, dat weet ik niet meer . Maar goed, het is gewoon niet normaal dat het zo lang heeft geduurd totdat er iemand je serieus nam! Helaas is de HA-praktijk een eenmanspraktijk. Er wordt wel gewerkt met artsen in opleiding, maar je hebt bij ons niet echt de keus welke arts je krijgt bij het maken van een afspraak. Wat ik trouwens echt niet wist, is dat je via de assistentie ook om een doorverwijzing kan vragen. Goed om te weten! Zelf was ik ook even gaan googlen op een second-opinion. Maar ik lees veel dat je dat eerst via je eigen HA moet aanvragen. Vind ik persoonlijk wel raar, want je vraagt om een second-opinion omdat je geen vertrouwen in je HA hebt en dan moet die je daarvoor verwijzen ?? Op zoek naar een andere HA is nog steeds een serieuze optie voor mij. Ik ben bij deze HA terecht gekomen, omdat de andere HA geen patienten meer aannamen. Maar wellicht ligt dat nu anders. En zelf had ik ook al over de zorgverzekering nagedacht. Dus dat neem ik ook zeker in overweging. Wie weet kunnen zij nog iets doen. Als ik het durf, ga ik nog een klacht indienen. De manier waarop ik ben behandeld, vind ik echt heel naar! Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Ik probeer nu vooral mijn boosheid eerst te laten zakken .