Helaas is de aanleiding om hier na een half jaar weer terug te komen deze keer niet zo leuk.... Mijn man en ik hebben besloten om te gaan scheiden....wel in goed overleg overigens. We hebben totaal geen ruzie, zijn elkaar erg dankbaar voor de laatste 10 jaren, maar we maken elkaar niet meer gelukkig.... Onze zoon Lucas zal bij mij blijven wonen, daar zijn we het gelukkig over eens. Maar wat nu?????? We weten echt niet hoe/ wat/ waar? We wonen in Gelderland nu. Mijn man wil graag in deze regio blijven, maar ik wil dolgraag terug naar Brabant. Mijn hele familie woont daar en die staan ook voor me klaar, maar ik wil zelfstandig verder en niet terug bij mijn ouders in huis (dat zou tijdelijk als nood wel kunnen) We hebben een koophuis wat we zullen moeten verkopen, zullen beide een andere woonruimte moeten zoeken en ik moet ook nog ander werk zoeken...kortom HELLUP!! Wie heeft er hiermee ervaring en waar moet ik allemaal op letten?? Hopelijk kunnen jullie me een beetje steunen!
Ik had in "mijn" topic ook al gereageerd op jouw berichtje. Hier enigszins in dezelfde situatie dus... Er komt zoveel op je af, ik heb geen idee waar te beginnen., Ook vooral praktisch eigenlijk... En financieel. Ik lees graag mee dus
Het is iig belangrijk om een (gezamenlijke) advocaat in te schakelen voor de scheiding. Hij of zij moet het echtscheidingsverzoek indienen bij de rechtbank. En er moet een ouderschapsplan opgesteld worden. Zoek even uit of jullie een NHG-hypotheek hebben. Als er na verkoop van de woning een restschuld overblijft neemt de NHG die waarschijnlijk over omdat julle verkopen ivm de scheiding. Misschien kun je je vast inschrijven bij de woningbouwvereniging van de gemeente waar je wil gaan wonen. Succes en sterkte met alles. En ik hoop dat jullie op zulke goede voet verder kunnen, het scheelt een hoop ellende en is vooral erg fijn voor jullie zoontje.
He meis, dit had ik niet verwacht te lezen van je... Wat naar! Ik heb helaas geen raad voor je, maar ik wil je wel ff n dikke digiknuf geven... Als k iets voor je kan geef maar n gil op fb!
Bedankt voor jullie reacties.... We hebben zeker weten die NHG....maar als ik nu kijk naar waar de huizen hiervoor verkocht worden en welke hypotheek we hebben scheelt dat zo'n 20.000-25.000 euro... Zou die dan geheel overgenomen worden? Want we willen en kunnen allebei geen grote schuld op onze schouders krijgen. Ik heb een hele achterban van familie die dat wel zou kunnen oplossen voor mij (alleen in uiterste nood zou ik dat willen) maar mijn man heeft helemaal niemand om op terug te vallen. Dat vind ik ook verschrikkelijk voor hem en dat is voor mij ook een reden geweest om het nog langer te willen proberen 3 maanden geleden. Maar het gaat nu echt niet meer. overigens zijn de emoties hier heel wisselend. We hadden er samen mee ingestemd, maar nu begint mijn man terug te krabbelen en wil hij ineens wel werken aan al die punten....voor mij is het klaar. Ik heb de knoop doorgehakt en ga nu niet meer terug.... Maar moet eerlijk zeggen dat die NHG me nu al een beetje rustiger maakt. Want ik was zo bang voor een enorme schuld.... Overgens moeten we natuurlijk eerst met een makelaar om de tafel en de scheiding natuurlijk in gang zetten. We gaan morgen een midweek naar centerparcs met mijn ouders (mijn man gaat niet mee dat vind hij nu te moeilijk) omdat mijn ouders 40 jaar getrouwd zijn...pfff hoe tegenstrijdig he! Na deze week gaan we ons ook inschrijven bij woningbouwverenigingen. Het lastige is zolang wij ons huis niet verkocht krijgen, we beide niet iets anders kunnen huren, die kosten dubbel kunnen we niet dragen.....
https://www.nhg.nl/consument/betalingsproblemen/restschuld-bij-gedwongen-verkoop.html Lastig hoor! Heel veel sterkte. Als je een eigen huisje hebt kun je ook alle toeslagen aanvragen.
het is veel wat er op je af komt he. En je moet ook aan van allerlei regels voldoen enz met de nhg. Ik hoop dat je over een paar jaar terug kan kijken en dat je denkt dit was de juiste beslissing geweest.