Nieuwbouwhuis tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rosao, 7 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hi, we hebben een nieuwbouwhuis gekocht wat nog helemaal gebouwd moet worden. We zitten nu in het proces van keuzes maken en opties aangeven. Nu ben ik niet onbekend met het proces, maar ben toch benieuwd naar tips van anderen :) Wat had je achteraf wel of niet willen doen in je huis?
    Wat is echt een tip voor vloeren of muren? Laat maar komen die tips!

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Kijk goed naar de stopcontacten eventuele loze leidingen laten leggen voor de toekomst.
    Maak een lijst met wat je nu niet fijn vind aan je woning.
    Houd rekening dat je allllllleeeessss nog in moet richten van plint tot ieder gaatje en hoekje ... dat kost veel tijd en money :D

Veel plezier.

Oh en ga tussendoor vaak naar de bouw en probeer foto's te maken van hoe bv je vloerverwarming of iets dergelijke ligt dat helpt je later met boren voor dingen op hangen of plaatsen!

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het huis moet nog gaan zetten dus mocht je stuken ga dan uit van scheuren.
    je kan renovatievlies over een behangklare muur plakken. Als dat netjes gedaan wordt is het netter dan en egaler dan een gestucte muur. Hier geen scheuren zichtbaar. Bij de buren die gestucte wanden hebben wel.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Genoeg stopcontacten, buitenkraantje en opletten dat je wasmachine een aansluiting en afvoer heeft op de plaats waar je hem hebben.

5. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Denk aan het afgraven van je tuin! Kosten waar je bij het begin niet aan denkt maar die flink oplopen!

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Stopcontacten in overvloed en loze leidingen.
    Wij hebben in iedere kamer boven aan alle 4 de hoeken stopcontacten. Door de loze leidingen hebben we een heel netwerk aangelegd waardoor we overal kunnen inprikken voor internet.
    Buiten een kraan en stopcontact.
    Deuren hebben we standaard in de bouwgenomen zonder bovenlicht en later zelf andere deuren geplaats. Veel goedkoper. De trapkast hebben we ook zelf laten plaatsen ipv vanuit de bouw.
    Probeer vast na te denken hoe je wil inrichten en plaats op basis daarvan je lichtpunten. En o ja, als de optie er is neem een luifel bij je voordeur. Ben ik iedere keer blij mee als ik de buurvrouw die hem niet heeft zie klungelen in de regen.
    Bereken inderdaad een fors bedrag voor tuin uitgraven en schuttingen plaatsen. De tuin gaat fors geld in waar je wellicht niet aan denkt. O ja en denk buiten eventueel aan ern loze leiding voor zonneschermen of rolluiken als je dat zou willen

7. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Bij ons kwam de trap in de woonkamer uit. Nooit over nagedacht, maar daardoor droeg het geluid uit de woonkamer het hele huis door. Dit hebben we na een paar jaar dicht laten maken, maar als ik het had geweten dan had ik het in de bouw al laten doen.

8. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Oh ja, bevalt ons ook heel erg goed om geen bovenlichten te hebben!

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier ook, nog altijd zoo blij mee!

Let goed op lichtpunten en schakelaars; hier hebben we bv de schakelaar voor de lamp in de hal enkel bij de voordeur zitten, niet bij de deur naar de woonkamer. Dat is echt irritant… mijn ouders hebben het wel goed gedaan, dus daar kom je bv via de voordeur de hal in, lamp aan, doorlopen naar de deur van de woonkamer, lamp uit… Zoiets simpels, maar echt iets om goed naar te kijken. Op andere punten in huis was dit ook niet handig ingedeeld, daar hebben we wel op gelet, alleen die hal dus niet… (en het alsnog aanleggen is het me ook niet waard, dit had in de basis echt goed moeten zitten…).

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Bouw:
    - uitbouw zeker overwegen, zoveel makkelijker en goedkoper om dat meteen te doen
    - goed kijken naar kamer indelingen, wij konden iedere wand verplaatsen. Kost wel iets, maar kan veel opleveren.
    - Achteraf had ik de deur van de badkamer iets willen verplaatsen.
    - goed kijken naar de capaciteit van de aangeboden warmtepomp, wij hadden voor standaard gekozen en dat volstaat prima.
    - wij hebben de dakkapel later geplaatst, was toen een stuk goedkoper.
    - zoals al vermeld, stopcontacten en lichtpunten goed bepalen, op dat moment klinkt iedere euro teveel, maar het is echt waardeloos als het toch niet handig is ingedeeld.
    - draairichting van deuren
    - keuze van deuren en klinken etc
    - wij hadden gekozen voor oplevering met badkamer en toiletten, vonden we heel praktisch en ik denk dat het qua kosten niet veel had uitgemaakt en nu heb je daar geen omkijken meer naar.
    - wij hadden standaard geen bovenlichten, heel fijn!

inrichting
    - wij hebben door heel het huis dezelfde pvc vloer, beneden in visgraat en boven in planken gelegd, dit geeft veel rust.
    - in de slaapkamers overal dezelfde neutrale gordijnen kamerhoog en heel fijn verduisterend (bij karwei met 20% korting actie keuze uit mooie stoffen ook bijv VT wonen stoffen)
    - 123 jaloezieën heeft hele mooie jaloezieën geleverd voor beneden, prima zelf in te hangen
    - wij hebben alles met vliesbehang laten behangen

Het is 2,5 jaar geleden dat we in ons 2e nieuwbouwhuis zijn gaan wonen, dus als je nog vragen hebt, laat het maar weten.

11. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Wij hebben ons nieuwe huis zelf ontworpen, ben met alles blij, maar had achteraf toch liever voor een bodemwarmtepomp gegaan ipv luchtwarmtepomp (ben zelf namelijk erg gevoelig voor geluid en hoor deze altijd, mijn man overigens niet).

bluedrake vindt dit leuk.
  12. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als je iets wil: doe het gelijk en doe het goed.

Neem naast alle zonnepanelen, isolatie, warmtepomp, etc. ook zonwering mee (en horren).

13. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Totdat de buren hun lucht-water warmtepompunit aan de kant van jouw terras zetten. Heb je zelf lekker geïnvesteerd en alsnog het geluid... Ik hoor mijn eigen warmtepomp niet maar die van de buren des te beter, helaas. Denk dat we ze gaan vragen om er iets geluidswerends omheen te zetten.

Zonwering is zo subjectief. Wij hebben enorme ramen op het zuidwesten en het gaat prima in de zomer met gordijnen dicht en vloerkoeling. Ben heel blij dat wij toen geen vermogen aan zonwering hebben uitgegeven want het is enorm duur en je kunt je geld maar 1 keer uitgeven!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Wij hebben zonnewering etc ook pas later gedaan; eerst kijken wat überhaupt nodig was - gordijnen blijken hier voldoende. Horren hebben we niet, maar mis ik ook niet - ik weet wel dat buren dat vorig jaar hebben laten plaatsen en dat was ook geen pribleem. Dat vind ik dus ook iets dat prima achteraf kan als het nodig blijkt, niet iets dat je in de basis meteen mee moet nemen.

Qua rolluiken hadden huizen hier standaard een ruimte ingebouwd boven de ramen zodat je een rolluik dus kan inbouwen (ipv zo’n kast tegen je muur). Dus daar hoefden we verder ook geen rekening mee te houden - rolluiken hebben we na een aantal jaar laten plaatsen.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou vooral dingen voor/tijdens de bouw laten doen die achteraf echt moeite kosten. Een hor, zonwering en ook een rolluik is ook achteraf zo geplaatst. Maar bv. een aanbouw of de indeling anders doen is een stuk lastiger/meer werk en dingen als stopcontacten is gewoon super fijn en handig als die goed zitten, daar zou ik dus ook niet op bezuinigen. Bij ons was de indeling van de tussenverdieping bv. vrij ongunstig. Een enorme hal en vier kleine slaapkamers. De alternatieve indeling was niet veel beter. We hebben zelf een tekening aangeleverd (drie grote slaapkamers, grotere badkamer op een andere plek dan in het oorspronkelijke plan én dan in het aangeboden alternatief en een kleinere hal) en na wat overleg ed hebben ze het zo gemaakt als wij wilden.

Dakkapel hebben we later laten plaatsen, omdat we de dakkapellen die je bij de bouw kon laten plaatsen te klein vonden. Dakraam hebben we ook later gedaan, zodat hij op de plek kon die wij wilden.

Kosten van een andere badkamer en toilet dan er standaard in zat was hier echt idioot hoog en dan hadden we nog niet wat we wilden door de beperkte keus. Dat hebben we dus niet gedaan. Door het zelf te (laten) doen, konden we precies doen wat we wilden en ik denk dat het niet meer gekost heeft (ook geen idee of het minder was).

Zonwering hebben wij mee gewacht tot we er woonden en konden bepalen of het echt nodig was en zo ja, wat we dan wilden. Of eigenlijk: dat zijn we nu aan het doen. ;) Ik vind gordijnen overdag dicht echt niet fijn, heel benauwend en zonde van de ramen. Waarschijnlijk gaat er dus wel zonwering komen.

Horren hebben we gedaan nadat we er woonden. In principe wordt met het systeem van warmtepomp ed wat wij hebben aangeraden alles zoveel mogelijk dicht te houden, anders raakt het systeem van slag. Maar goed, af en toe wil je wel luchten. En de oudste en ik zijn allergisch voor muggen, maar trekken ze wel aan...op iedere verdieping daarom een raam met hor, zodat er overal iets open kan.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waarom zou je de tuin af laten graven? In ons huidige huis hebben we dat niet gedaan. Was prima kleigrond.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Die bovenlichten moet ik nog eens naar kijken, volgens mij zit het er standaard in. in elk geval beneden. Boven niet zo handig

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Omdat het afhankelijk van de grond nodig is voor de planten. En als je stenen wilt leggen moet het ook, omdat er dan zand onder (de tegels) moet.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik vind bovenlichten niet zo'n probleem. Eerder handig dat ik kan zien of er nog licht brandt zonder de deur open te hoeven doen. :D

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Inderdaad ruim voldoende stopcontacten. Is mijn ergernis hier in huis, veel te weinig op de slaapkamers. Was bij het bouwen vast luxe, elke slaapkamer 1 stopcontact, maar ik vind het waardeloos nu. Gelukkig konden er een paar nog van enkel naar dubbel en/of bij de lichtschakelaar een extra stopcontact

Deel Deze Pagina