Vraag over erfbelasting

Discussie in 'De lounge' gestart door DisneyMama, 9 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Mogelijk dat er hier iemand is die mij kan helpen of advies kan geven.
    We krijgen binnenkort een erfenis verdeeld over meerdere familieleden, heel fijn uiteraard. Hierover betalen we boven de vrijstelling de erfbelasting. De verkoop van de woning in de erfenis is volgende maand en daarna wordt het geld verdeeld onder de erfgenamen en krijgen we ons deel.

We hebben nu van de belastingdienst de aanslag voor de erfbelasting. Hierbij is er bij de waardebepaling van de erfenis uitgegaan van de wozwaarde van de woning. Echter heeft de overledene nooit bezwaar ingediend tegen deze waarde en is deze 60.000 meer dan de verkoopprijs (en ook de waarde van het huis, is in 50 jaar niet onderhouden en nooit gerenoveerd etc) . Hierdoor is het bedrag waar we erfbelasting over moeten betalen hoger dan het bedrag wat we feitelijk gaan krijgen uit de erfenis.
    Nu voelt dit heel erg oneerlijk, dat we belasting moeten betalen over geld dat we niet krijgen, dus ik heb dit gevraagd aan het familielid dat de erfenis afhandelt. Die heeft de aangifte van de erfbelasting uitbesteed en die persoon zegt dat ze minimaal de woz waarde moeten aanhouden en je dus meer belasting betaald.
    Mijn onderbuikgevoel zegt dat dat niet klopt, maar kan het nergens echt duidelijk vinden. Misschien klopt het wel, maar kan iemand uitleggen hoe dit zit?

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Voor de erfbelasting moet de woz waarde aangehouden worden. Dat staat hard in de wet. Wel kunnen jullie als erfgenamen misschien alsnog bezwaaar maken tegen de wozwaarde en zo een lagere woz waarde bereiken. En daarmee dus effectief ook een lagere aanslag erfbelasting.

Hier nog wat notarisinfo erover https://www.notariswouw.nl/columns/bespaar-erfbelasting-wees-kritisch-op-de-woz-waarde/

ik weet natuurlijk niet of je nog binnen de juiste termijnen dit om dit te kunnen doen. Maar proberen kan altijd.

3. Leemax

Leemax Actief lid

11 mrt 2014
    105
    34
    28
    In de wet staat vermeld dat de WOZ-waarde aangehouden moet worden. Ook als de werkelijke waarde lager is. Er had bezwaar gemaakt kunnen worden tegen de WOZ waarde door de erfgenamen, maar die termijn zal waarschijnlijk al verstreken zijn.

4. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Top, dankjewel allebei.. Ga het eens uitzoeken.. Gaat niet om veel geld voor ons maar wel voor 1 van de andere erfgenamen.. Dus zou fijn zijn als we nog iets kunnen doen..

5. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Als de bezwaar termijn is verstreken kun je nog wel bezwaar maken. Het bezwaar wordt dan ambtshalve in behandeling genomen. Dat zou kunnen betekenen dat als de woz waarde daadwerkelijk te hoog is er met terugwerkende kracht te veel betaalde belasting wordt terug betaald

6. Lentekindje

6 mei 2015
    7
    13
    3
    NULL
    NULL
    Wanneer is het familielid overleden? Volgens mij mag je de WOZ waarde van het jaar van overlijden of van het jaar erna gebruiken. Omdat de overdracht al is, weet ik niet of je op de nieuwe WOZ bezwaar op kan maken? Maar wellicht is de andere WOZ die je mag gebruiken lager?

Deel Deze Pagina