Overproductie en baby drinkt moeizaam.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sharon89, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon89

Sharon89 Lid

6 mei 2013
    20
    0
    1
    Pedagogisch Medewerker
    Zoetermeer
    #1 Sharon89, 17 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2014
    Beste Heidi.

Ik heb een zoontje van nu ruim 4 weken oud (14-02-2014) en ervaar wat 'probleempjes' met de borstvoeding.

Allereerst heb ik last van overproductie. De hele dag door lekken mijn borsten en s'nachts is dit het ergst. Meerdere keren per nacht is echt alles drijfnat terwijl mijn mannetje s'nachts om de 2 a 3 uur voor een voeding komt. In de ochtend heb ik hele harde schijven en bulten in me borsten. Na aanraden van mijn kraamzorg ben ik begonnen met een handkolf. In de ochtend kolf ik met gemak na het aanleggen van mijn zoon nog gemiddeld zo'n 100 a 120 cc per borst af. Ze lijken gewoon niet 'leeg' te raken. Overdag kolfde ik soms voor of na een voeding en kreeg er dan met gemak nog 50 a 80 cc per borst uit. Momenteel ben ik gestopt met overdag kolven en kolf ik alleen nog in de ochtend omdat ik bang ben dat ik anders nog meer melk ga aanmaken.
    Wat kan ik doen tegen deze overproductie? En met name tegen het lekken van mijn borsten?

Ik gebruik vanaf dag 2 tepelhoezen omdat ik ingetrokken tepels hebt en hij anders de tepel niet kan pakken.
    Zodra het tijd is voor een voeding en ik haal mijn borst tevoorschijn dan spuit het melk er al uit. Mijn zoon is daarnaast een gulzige drinker en zuigt heel hard. Hierdoor krijgt hij in het begin van de voeding veel binnen, met als resultaat dat hij vaak loslaat vanwege verslikken. Ook heeft hij regelmatig op een dag flink de hik en spuugt hij dan veel.
    Is er iets wat ik hieraan kan doen?

In de avond heeft mijn zoon problemen met aanleggen. Hij is in de avond vaak wakker en onrustig. Hij moppert en huilt dan veel. Hij zuigt op zijn handje en ik denk dan dat hij trek heeft. Als ik hem aanleg pakt hij de borst maar even. Vaak valt hij dan in slaap met de tepel in zijn mond en stopt hij met drinken. Als ik hem dan loshaal dan slaapt hij misschien 1 a 2 minuten door en begint dan weer met huilen en stopt pas tot ik hem aanleg. Vaak zit ik de hele avond met hem aan me borst. Ik heb een speentje geprobeerd en soms werkt dit, maar vaak is hij dit na 30 minuten ook weer zat en wil hij weer de borst.
    Wat kan dit zijn?

Rond 23 uur, de tijd dat ik hem meestal op bed wil leggen, is hij nog onrustig. Ik bied hem de borst aan, maar hij laat dan vaak de tepel los en gaat huilen. Ik leg hem dan weer aan, en hij drinkt dat weer een minuutje of wat en dan laat hij weer los. Hij lijkt s'avonds een probleem te hebben met het vasthouden van de tepel terwijl hij dit overdag bijna niet heeft.
    Momenteel geef ik hem dan voor het slapen maar een fles afgekolfde melk zodat ik zeker weet dat hij gedronken heeft en in de hoop dat hij hierdoor zal gaan slapen. Ik probeer wel altijd eerst ruim een uur de borst te geven.
    Is dit wel slim om te doen? Of is er een andere manier?

Tijdens een voeding bied ik altijd eerst de ene borst aan, zodra hij loslaat of in slaap valt verschoon ik zijn luier en bied daarna nog de andere borst aan.

Als u nog adviezen of tips voor mij heeft zou ik deze graag willen horen. Ik wilde altijd al borstvoeding geven, maar momenteel zie ik tegen elke voeding weer op. Ik zou graag willen genieten van de borstvoeding zodat ik dit lang kan volhouden.

Groetjes Sharon.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Sharon,

Het lijkt een beetje of vraag en aanbod nog niet op elkaar zijn afgestemd. Dat hoeft ook nog niet: daar rekenen we zo'n 4-6 weken voor. Je hebt een tijdje gekolfd- door de overmatige productie- wat op dat moment een goede stap leek, en hebt dat nu wat losgelaten. Het is inderdaad zo dat je wanneer je blijft kolven dat ook in stand houdt (want: kolven is vraag en dus zal je lichaam aanbieden)

Wat ik zou proberen als ik jou was is kolf 1 keer helemaal leeg in de ochtend, liefst voor je gaat voeden. Dus echt leeg. Niet tot je denkt nu wordt het minder: ECHT leeg. En daarna nog een beetje kolven om zeker te zijn dat het leeg is :)
    Dan leg je je kindje aan. (maakt niet uit welke borst)
    Van daaruit ga je verder: verschonen mag, daarna de andere borst.

Wanneer je kindje voor de volgende voeding komt (na 2 uur) geef je de laatste borst.

Zo ga je de dag door.

Wanneer je merkt dat je kindje heel snel komt (binnen 1-1,5 uur) kun je dezelfde kant aanbieden. (ook de extra slokjes voor troost kunnen aan de meest lege kant gedronken worden: zo krijgt je kindje geen hele sloot binnen wat het hoesten oproept)

Kijk of je op deze manier kunt re-setten.
    Evt. pas je het zelfde (leegkolven aan begin van de dag) nog een keer toe maar je streeft er naar dat weg te laten straks.

Op deze manier wordt ook wel gezegd om te blokvoeden: maar omdat jullie nog in de eerste weken van vraag en aanbod zitten en je tepelhoedjes gebruikt zou ik niet te veel gaan temperen nu: eerst maar kijken of dit helpt, je kunt na een week nog een stap maken door te blokvoeden.

Wanneer je veel stuwing hebt kun je de eerste melkstroom weg laten lopen: stimuleer even met de hand of leg aan en haal je kindje af wanneer het begint te slikken en vang de melkstroompjes even op in een spuugdoek of zo. Wanneer straaltjes afbuigen of over gaan in druppen kun je de borst drogen en opnieuw aanleggen. Zo geef je je kindje de gelegenheid om rustig zijn voeding tot zich te nemen.

In de avond: het is normaal dat kindjes clusteren: veel en vaak kleine slokjes nemen. Dit is een soort bij elkaar snacken voor de nacht. Hoort bij normale ontwikkeling dus mag je gewoon aan toegeven. Ook hier kun je spelen met welke kant je aanbiedt.

Doorslapen is nog niet echt aan de orde: kijk eerst of je dit probleem kunt aanpakken, wie weet worden de nachten dan ook wat rustiger!

Wanneer je kindje onrustig en huilerig is bij laatste voedingen kun je je afvragen wat er dan anders is: ligt je kindje dan in plaats van overeind? Is het moe, te moe om de borst goed in de mond te houden? Maakt het bijgeluiden bij het drinken dan?
    Bij aanhoudende problemen kun je vragen of iemand mee kijkt met je .

Veel succes!

Deel Deze Pagina