Geen toetje na niet eten. Te streng geweest?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amethist, 15 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier alleen toetje als er jaar mijn idee goed genoeg gegeten is. Anders heeft ze pech.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Whaha dat zal de verklaring zijn;)

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Streng? Nuh, ja of ik ben zelf gewoon streng. Maar Noway dat ze hier toetje krijgen als ze niks hebben gegeten. Zoonlief was gister weer in staking en heeft dusmooi niks gekregen aan toetje. Nop, geen eten geen toetje.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Wij houden zelf niet van toetjes en aangezien zoon geen zuivel meer eet, hebben we eigenlijk zelden een toetje. Ik vind het ook gewoon niet nodig, zie het nut niet in van een volwaardige avondmaaltijd en dan nog iets. Op zich best handig, scheelt een hoop gezeur.

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Zou dan kiezen om wel of niet een toetje te geven. Zo insinueer je dat yoghurt of kwark minder lekker is als vla. Mijn zoontje vind yoghurt bijv. lekkerder dan vla.

Hier eten ze altijd goed en krijgen ze dus bijna altijd wel een toetje. Ze moeten ook het aantal happen van hun leeftijd. Bord gaat bijna altijd leeg maar hoeft niet (tenzij er nog 1 hap op ligt).

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Hier ook.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.072
    113
    Hier is de regel;

Wij bepalen wat er gegeten word en wanneer en onze zoon hoeveel. Toetje is hier geen onderhandel middel, krijgt hij gewoon altijd.
    Toetje is hier een bodempje vla/kwark/yogurt geen volle schaaltjes oid. Ik ga er geen strijd van maken (al eet onze zoon gelukkig goed dus die keer dat het niet zo geweldig gaat ga ik er echt geen strijd van maken)

Je hebt een afspraak aangegeven aan je kinderen en bent consequent gebleven. Prima!

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.433
    17.390
    113
    hier is het ook: niet willen eten is ook geen toetje. Vaak is het in een dwarse bui dat ze niet willen eten. Nu scheelt het misschien wel dat wij smiddags warm eten en ik dus altijd nog de avondmaaltijd heb om ze toch gevuld naar bed te laten gaan ;)

(met broodmaaltijd gaat het trouwens aardig hetzelfde, dochter is in staat om zich vol te gieten met drinken en dan geen brood te eten dus ze krijgt pas voor een tweede keer drinken als haar bord leeg is.)

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.220
    113
    Brabant
    Hier hoort een toetje er gewoon bij.
    Maar als ze zitten te stieren tijdens t eten, dan is het geen 'bijzonder toetje'
    maar dus gewoon standaard griekse yoghurt. :)

10. veghelsemeid

veghelsemeid Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.083
    0
    0
    huisvrouw
    veghel
    hier is het zo,je bord niet leeg
    dan is er ook geen plek voor een toetje

11. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hier krijgt ze ten alle tijde een toetje. Of ze nu wel of niet goed heeft gegeten, een toetje krijgt ze. Omdat ik vindt dat eten geen straf moet worden. En naar mijn idee straf je het kind om het feit dat het niet heeft gegeten, waardoor het later misschien warm eten als een straf gaat zien, en gaat eten terwijl het helemaal geen trek heeft.
    Nee hoor, hier altijd haar yoghurt na het eten, ongeacht of ze wel of niet heeft gegeten. Een toetje is geen middel om te onderhandelen.
    ''als je eet krijg je een toetje, maar als je niet eet dan krijg je niks''
    Mweh, daar kies ik toch echt niet voor :$

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Nou ik vind dat je best je kind mag straffen als het niet wil eten. Eten heeft dan niets met straf te maken, niet eten wel.

Snap ook niet dat mensen serieus alles maar laten gaan... Hier hoort t hij de regels, je moet eten... Klaar...

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja...maar als mijn kinderen niet meer avondeten omdat ze een toetje willen, dan vind ik dat een beetje de omgedraaide wereld. Er was hier nooit sprake van "pas als je eet krijg je een toetje", maar nu loopt het niet eten en alleen een toetje willen echt de spuigaten uit. Ze hoeven echt geen gigantische hoeveelheden te eten, 2 happen vind ik bij wijze van spreken al voldoende, maar per direct je bord aan de kant schuiven en gaan roepen om een toetje, dat gaat me echt te ver. Voorlopig zijn toetjes dus even afgeschaft als standaard onderdeel van het avondeten.

14. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Helemaal mee eens. Hier moet ook minimaal 1 hap gegeten worden voor er een toetje op tafel komt. Onze oudste heeft ook nooit trek als het geen tortilla of frieten zijn. Jammervdan. Maar vaak eet hij na die ne hverplichte hap toch nog wat meer. Zolangvwe er maar geen aandacht aan schenken. En als hij dat dan heeft gedaan prijs ik hem kort voor het toetje komt. Dus bij afruimen. Ik zie dat je goed gegeten hebt. Ga je toetje maar kiezen.

15. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hier krijgt ze ook pas een toetje als ze heeft gegeten. Ik vind het belangrijker dat ze haar groenten op heeft, dan dat ze een toetje eet. Het toetje is een extratje, dat krijgt ze dus na het eten.

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Hier ook niet eten, geen toetje.
    Bij ons was het eerst geen straf en kregen ze altijd een toetje, maar op een gegeven moment werd er helemaal niet meer gegeten en alleen maar gezeurd om de vla.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

waarom moet je eten? jij hebt toch ook wel eens geen trek, zin of wat dan ook?
    niet eten is toch niet stout? Als ze het te lang volhouden (wat weer niet ernstig is als ze WEL het gezonde toetje eten... dan wil je misschien iets gaan doen... maar dan toch ook niet straffen?

bijzondere redenering dit... gaat trouwens ook tegen alle heersende wetenschappelijke opinies in.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

waarom geef je dan ook vla (vloeibare suiker) na het eten???

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ietwat overdreven. Er zit in 100 ml vanille vla bijv net zoveel suiker als in 100 gram appel. Naast suiker zit er in vla ook vooral melk.
    (Ik wil hier niet mee zeggen dat het dus net zo gezond is)

20. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Beetje suiker krijgen kan echt geen kwaad en zou ik ook gewoon doen. Ik zou nooit straffen voor niet eten (wij bepalen wat hij eet en hij bepaald hoeveel hij eet) maar het toetje dan loskoppelen van het eten. Toetje gewoon later op de avond geven. Dat moesten wij uiteindelijk ook met de vitamientjes. Daar begon hij tijdens het eten al om te roepen omdat hij ze direct na het eten kreeg. Toen de vitamine later gaan geven en vroeg hij er niet tijdens eten om (en schoof zijn bord aan de kant). Nu schuift hij zijn bord aan de kant omdat hij klaar is. Of hij nu wel of niet gegeten heeft. En niet om de iets anders te krijgen.

Deel Deze Pagina