Geen uitkering aangevraagd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Liefje13, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Ik ben al 12 weken ziek thuis in verband met mijn zwangerschap. De eerste 8 weken 50% ziek, de laatste vier weken 100% ziek. Ik krijg mijn salaris doorbetaald van mijn werkgever maar hij heeft nog altijd geen ziekte uitkering aangevraagd.

Mijn zwangerschapsverlof begint aanstaande donderdag en voor zover ik kan zien in mijnuwv is mijn verlof uitkering óók nog niet aangevraagd. Er is duidelijk afgesproken dat ik maandag met verlof ga maar er is niet afgesproken aan wie uwv de zwangerschapsverlof uitkering gaat uitbetalen.

Is dit mijn probleem en moet ik iets doen of is dit zijn probleem en kan ik het loslaten?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liefje13,

Je vraagt of het een probleem is dat je werkgever nog geen Ziektewet- en zwangerschapsuitkering voor je heeft aangevraagd.

Voor beide uitkeringen geldt dat de betaling via je werkgever kan lopen. De aanvraag moet ook door je werkgever gedaan worden. Kiest hij ervoor dit niet aan te vragen maar betaalt wel jouw salaris 100% door? Dan kan je dit het beste met je werkgever bespreken.

Ondanks dat de betaling meestal via de werkgever verloopt blijven het natuurlijk wel uitkeringen waar jij recht op hebt. Dit zorgt ervoor dat je werkgever geen financieel nadelige gevolgen van jouw zwangerschap ondervindt. Of het afzien van deze rechten een probleem is voor één van jullie besluiten jullie dus samen. Er staan geen wettelijke sancties op.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Bedankt voor je reactie! Het belangrijkste is denk ik echter dat mijn zwangerschapsverlof nog niet is aangevraagd. Mijn verlof start donderdag namelijk al.. Heeft dit gevolgen voor mij?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liefje13,

Zolang je werkgever je loon gewoon doorbetaalt, heeft het voor jou geen gevolgen.
    Het is voor je werkgever natuurlijk wel financieel nadelig.
    Weet je dat je met behulp van je DigiD kunt zien op MijnUWV of je zwangerschapsuitkering is aangevraagd?
    Is de aanvraag er nog niet? Ga dan toch in gesprek met je werkgever zodat je duidelijkheid krijgt. Dan kun je deze vraagstellingen loslaten en richten op de laatste loodjes.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina