Recht op ziektewet met duits paspoort?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Leni88, Oct 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leni88

Leni88 Bekend lid

Sep 16, 2014
    807
    422
    63
    Female
    Hallo Webcareteam,

Ik ben woonachtig in Duitsland, maar werkzaam in Nederland (momenteel met ouderschapsverlof).
    Ik zou graag een duits paspoort aanvragen, aangezien mijn verloofde en onze zoon de duitse nationaliteit bezitten.
    Tijdens mijn vorige zwangerschap zat ik vanaf week 30 in de ziektewet wegens placenta insufficientie en uiteindelijk een zwangerschapsvergiftiging.
    De kans dat dit weer gebeurd tijdens een volgende zwangerschap is volgens de dokter sterk verhoogd.
    Heb ik, als ik straks een duits paspoort heb en in Duitsland woon, ik wel gewoon recht op een ziektewetuitkering, mocht ik onverhoopt weer ziek worden tijdens de zwangerschap? Ik werk tenslotte in Nederland.

Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Leni,

Als je in Nederland werkt, ben je in Nederland verzekerd voor een ziektewet-uitkering. Ook als je in Duitsland woont.

Actuele informatie daarover vind je hier.

Overigens vraag je nu naar een niet actuele situatie; je vraagt waarop je recht hebt als je in de toekomst zwanger wordt en tijdens je zwangerschap ziek wordt. Wet- en regelgeving kunnen veranderen, informeer te zijner tijd nogmaals waar je recht op hebt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page