Hoe werk indelen na het verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Luanti, 1 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luanti

Luanti Actief lid

21 jan 2008
    154
    0
    0
    Het duurt nog even, maar aangezien ik het type ben 'zaken op tijd regelen' zijn we aan het nadenken over hoe ik straks na mijn verlof wil gaan werken.

Nu werk ik tot aan mijn bevallingsverlof 4,5 dag per week. Mijn man en ik zijn er al aan uit dat ik dat straks niet meer wil, vind het persoonlijk te veel om te combineren met de kleine. Onze voorkeur gaat uit naar 2,5 dag per week. Op mijn werk is dit mogelijk en zal er een duobaan van mijn huidige baan gemaakt worden, dus krijg ik een directe collega voor deze functie.

Nu is het op verschillende manieren in te delen, iedere week maandag-dinsdag een hele dag en woensdagochtend (woensdag-donderdag hele dag en vrijdagochtend) of de ene week donderdag-vrijdag hele dag en de week daarop maandag-dinsdag-woensdag hele dag.
    En eigenlijk spreekt de laatste mogelijkheid mij het meeste aan, je werkt in principe altijd 5 werkdagen achter elkaar, dus kan zaken beter opnemen en overdragen aan de collega. Toch werk je niet meer dan 3 dagen achter elkaar en heb je iedere week een lang weekend. En ditzelfde geldt voor de collega.
    Nadeel van deze optie is dat het nogal onregelmatig is ondanks dat het een redelijk overzichtelijk schema is. Dit kan verwarrend zijn voor de opvang en de kleine heeft natuurlijk zoveel mogelijk regelmaat nodig.

De andere optie (iedere week hetzelfde ritme werken) heeft als voordeel dat voor iedereen duidelijk is hoe het schema zit, regelmaat voor de kleine en duidelijkheid voor de opvang.
    Nadeel is dat er weinig flexibiliteit in dit schema zit.
    Indien het mogelijk is om bijvoorbeeld woensdag-donderdag een hele dag te werken en vrijdagochtend, spreekt dit me ook aan. Maar dan zal er een collega voor 2 dagen gevonden moeten worden en de werkplek vrijdagmiddag onbemand zijn.

Misschien dat ik er teveel over nadenk en het mezelf te moeilijk maak, maar ik besef me wel dat ik nu een beslissing maak en daar niet na 3 maanden weer op terug kan komen.

Misschien hebben jullie tips / ervaringen hoe jullie dit hebben aangepakt of gaan doen straks?

2. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    Hoi!

Ik zou denk ik toch gebruik maken van een vast schema, zoals je al zegt dan weet iedereen waar ie aan toe is. Kan me ook voorstellen dat de kinderopvang niet echt blij is met flexibele dagen werken, is denk ik moeilijk in te passen.

Zou er ook rekening mee houden wanneer je kinderen naar school gaan welke dagen ze dan vrij zijn. T is misschien een beetje voorbarig maar voor hetzelfde geld wil je collega haar woensdag niet afstaan terwijl je kindje woensdagmiddag vrij is.

Wij hebben het geluk dat we allebei al een dag in de week vrij zijn, ik op woensdag en vriend op donderdagochtend en vrijdag.

Dus wij hoeven maar voor 2,5 dagen opvang je regelen. En ik wil misschien nog gaan kijken of ik een middag thuis kan werken.

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik zou ook gaan voor de vaste werkdagen. Als je je kind bij een kinderdagverblijf wilt brengen, zul je haast wel moeten. Bij ons is het in elk geval niet mogelijk om wisselende dagen te komen. Voor je baby zal het niet zoveel uitmaken welke dagen je werkt, elke dag is toch weer helemaal nieuw. Een wat ouder kind zou er misschien wel moeite mee kunnen krijgen.

Aan welke optie geeft je werkgever de voorkeur?

4. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ja, ik zit met hetzelfde "dilemma"...

Ga dit topic eens heel goed volgen... Ben benieuwd hoe anderen het gaan aanpakken.

Dacht er zelf aan om het eerste jaar één dag minder te gaan werken. Mijn vriend kan twee dagen in de week thuiswerken en dan 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar de opvang ofzo...

5. Luanti

Luanti Actief lid

21 jan 2008
    154
    0
    0
    Ben er nog steeds goed over na aan het denken 8) en ook nog uitvoerig met hubby over gehad.

Op dit moment neigen we heel erg naar de vaste regelmaat van woensdag - donderdag hele dag en vrijdag ochtend te gaan werken. Zo is het voor iedereen (ons, de kleine, de opvang) duidelijk wanneer ik werk en ik neem aan dat er in het geval van uitzondering altijd wel een oplossing bedacht kan worden.

Helaas is het voor ons niet mogelijk om rekening te houden met de werktijden van manlief, aangezien hij onregelmatig in een 5 ploegendienst werkt. Dit is dus iedere week verschillend.
    Daarom gaan we ook op zoek naar een kinderopvang die flexibel ingezet kan worden, want het is natuurlijk absurd dat als papa thuis is, de kleine naar de opvang 'moet' ivm het contract.

@ Luppy: ik wil graag eerst voor mezelf duidelijkheid hebben wat wij willen, voordat ik dit ga bespreken met mijn werkgever. Aangezien het onze keuze is hoe ik straks wil gaan werken. Wellicht dat we dit nadien nog samen kunnen bespreken, maar ik wil een duidelijk voorstel van ons uit voorleggen en niet dat de werkgever bepaalt hoe het voor ons geregeld wordt.

@ Sunshine09: over de woensdagmiddagen heb ik nog niet nagedacht, maar dat duurt aan de andere kant ook nog zo lang voordat ze naar school gaan. Dat zien we tegen die tijd wel weer :)

@ WenT: lastig he. Zal blij zijn wanneer we hieraanuit zijn, zodat ik daar niet meer over na hoef te denken... Als we een beslissing hebben genomen, kan ik me daar ook bij neerleggen... Nu is het iedere keer afvragen 'Wat als...'

6. foetbal

foetbal Actief lid

20 feb 2008
    209
    0
    0
    Voor de betrokkenheid bij je werkt lijkt het mij juist lekkerder om ma, wo en vr te werken (verspreid over de week dus)
    Als je een paar dagen niet komt weet je meteen niet echt meer wat er speelt, heb je toch weer even nodig om erin te komen en de draad op te pakken. Lijkt me ook lekker voor je kind, om om de dag de rust van thuis zijn te hebben.

Deel Deze Pagina