Wie snapt er iets van zorgverzekeringen, eigen risico en dbc codes enz..??

Discussie in 'De lounge' gestart door mavi derya, 7 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Goedemorgen allemaal,

Ik snap er echt niks meer van en heb het idee dat het ergens fout gaat en anders is het echt niet eerlijk.

Ik kreeg een rekening voor de rest van mij eigen risico van 2015. 257 euro. Voor behandeling bij de gyn stond erbij met de datum 24-9-15. Ik gebeld want die dag ben ik niet geweest maar het ging over een periode zei ze.

Er is op 27-5-15 een nieuwe dbc geopend en die schijnt dan een x aantal maanden door te lopen. Ik ben 27-5-15 idd geweest met gebroken vliezen en de volgende dag bevallen.

Op 11-1-16 ben ik geweest om weer te starten met behandeling om weer zwanger te worden.

Nu moet ik dus de afspraak van 11-1-16 betalen van het eigen risico van 2015 omdat die dbc nog liep oid..

Ik had express in januari een afspraak gemaakt zodat ik niet en 2015 en 2016 het eigen risico moest betalen..

Maar dat is toch raar?? Sorry beetje warrig verhaal maar als iets niet duidelijk is vraag maar 😊

2. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik weet wel dat alles wat onder één behandeling valt, maar je komt meerdere malen onder dezelfde declaratie valt. Het lijkt me echter stug dat jouw bevalling onder dezelfde behandeling valt als je nieuwe kinderwens.
    Het beste kan je denk ik even je zorgverzekering bellen. Hier staat dat vanaf 1 jan 2015 een dbc sowieso max 120 dagen mag duren.
    https://www.zgt.nl/3978/diagnose-behandel-combinatie-dbc/

3. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik denk dat die rekening die je hebt gehad van jeveigen risico 2015 gaat over de dbc behorend bij gebroken vliezen en bevallen. Die afspraak van januari 2016 is ip een nieuwe dbc geopend in 2016 en gaat dus je eigen risico kosten van 2016. Waar je nu nog geen rekening van hebt ontvangen

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Volgens het zh niet. Want voor zwangerschap en bevalling geld geen eigen risico. En het ging om de afspraak van 11-1-16 zei ze..

Maar als een dbc maar 120 dagen mag duren klopt dat zoiezo niet..

Ik ga straks toch nog maar is een belletje plegen naar de zorgverzekeraar

5. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Inderdaad even bellen met je zorgverzekering. Zij kunnen precies zien wat er gedeclareerd is, welke DBC en ingangsdatum. De startdatum van de behandeling is leidend. Een DBC kan maximaal 120 dgn openstaan. Dus er kan wel degelijk een ziekenhuisbezoek in 2016 onder het eigen risico van 2015 vallen.
    Bevallingskosten vallen niet onder het eigen risico, zwanger worden trajecten wel. Succes!

6. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Maar het zh kan toch niet een dbc starten op een dag dat je niet geweest bent?

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik vermoed dat het wel klopt. Het bezoek aan het ziekenhuis in 2016 zorgt voor een nieuwe aansluitend aan de DBC van mei 2015 (met een leeg subtraject daar tussenin). Door de ziekenhuisbekostigingssystematiek is het een klassieke fout om je zorg 'te plannen' en in 2016 te gaan omdat je denkt dat dan je eigen risico van 2016 wordt aangesproken. Ik vind het logisch dat veel mensen zo denken, maar helaas voor jou werkt het niet zo.

8. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ja zeker kan dat wel. Alleen bij een allereerste bezoek is de datum van bezoek de openingsdatum. Daarna is het een administratief proces waarbij de DBC"s aan elkaar aansluiten en bezoeken die in een traject vallen verrekend worden met de openingsdatum van het traject. En voorbeeld:

Een eerste traject start op 1 januari (je eerste ziekenhuisbezoek is op 1 januari). Dit traject loopt tot 30 april. Op 1 mei start een nieuwe traject. Dit traject loopt tot 31 augustus. Een bezoek op 5 juli valt binnen dit traject en wordt verrekend op datum 1 mei (openingsdatum). Het volgende traject loopt vanaf 1 sept tot 31 dec. etc etc

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Een DBC is een zorgpakket(je). Het ziekenhuis kan geen DBC openen voor bijv knie klachten, terwijl je ook oogklachten hebt in de zelfde DBC stoppen. Hiervoor zal dan een andere aparte DBC voor worden aangemaakt.

Verloskundige zorg staat inderdaad los van het eigen risico, maar zwanger worden niet. De ingangsdatum van een DBC hoeft nooit de datum te zijn dat het eerste consult is geweest, soms starten ze de DBC pas nadat je op consult bent geweest of starten ze de DBC al op het moment dat je een afspraak hebt gemaakt of bent doorverwezen door de arts.

Je kan het beste even met je zorgverzekeraar bellen en vragen welke omschrijving jouw DBC heeft. Zo te lezen heeft de DBC een omschrijving dat los staat van verloskundige zorg, anders wordt er geen eigen risico in rekening gebracht.

Daarnaast staat een DBC inderdaad een x aantal maanden open. Zoals ik zei is een DBC een zorgpakket waar meerdere zorg inzit.
    Bijv. je komt met knie klachten bij de arts daar is een DBC aangekoppeld.
    Die DBC bestaat uit bijv; een consult, foto en operatie en nacontrole. Er zit een vaste prijs aan die DBC, maar het wil niet zeggen dat jij alle zorg van die DBC nodig hebt, toch blijft de prijst het zelfde.

10. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    270
    63
    Ik zou even bellen met de verzekering. Ik kreeg een rekening voor eigen risico bevalling. Hier zat dus geen eigen risico op en heb nu bericht gekregen dat de verzekering een fout heeft gemaakt en ik niet moet betalen.

11. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Kan het zijn dat je op (of rond) 24-9 contact met het ziekenhuis hebt gehad om de afspraak voor januari te plannen? Telefonisch, per mail of een contactformulier?
    Dan kan dat de startdatum mogelijk verklaren.

12. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Nee ook niet.. in december pas. Maar het blijken vaste periodes te zijn dus als ik 10 dagen later een afspraak had had dat me 257 euro gescheeld echt belachelijk!

Ik voel me echt genaaid!

Deel Deze Pagina