Geen uitvaartverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Gerdatje, 22 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Mee eens. Als je dat allemaal zo wil en je hebt onvoldoende spaargeld, dan kan een verzekering zeker nuttig zijn. Maar dus lang niet voor iedereen.

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik snap dat het niet voor iedereen opgaat, maar er kan zeker bespaart worden op de kosten van een uitvaart zonder dat het armoedig hoeft te zijn.
    Mijn schoonouders, zusje en nichtje hebben allemaal een keurig verzorgde uitvaart gehad voor minder dan 4500 euro ( pasgeboren nichtje zelfs voor minder dan 1000 euro!).
    Je kunt altijd een heleboel " ja maars" bedenken, maar het is gewoon mogelijk, dat weet ik zeker.

3. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ja, moet je ook extra voor lappen. Schunnig nietwaar?

En inderdaad: dat was in de gevallen waar ik mee te maken had niet verzekerd, terwijl dat toch stevige polissen waren.

Komt nog bij dat de verzekeraar zegt waar je wel en niet terechtkunt, want niet iedere uitvaartonderneming heeft een contract met elke verzekeraar.

Kortom: als je het zelf kan betalen, ben je goedkoper uit en heb je meer keuze. Dat zijn dingen die ik zelf heel belangrijk vind. Wil je dat alles voor je geregeld wordt, dan ben je duur uit. Duurder dan waar je in de meeste gevallen voor verzekerd bent. Is niet erg, gemoedsrust is ook wat waard.

4. lies276

lies276 Niet meer actief

Mijn zusje is op 16 jarige leeftijd overleden en thuis opgebaard.
    Zo konden we 24 uur per dag bij haar zijn, zonder extra kosten.
    Haar laatste verzorging hebben we zelf gedaan.

5. linde90

linde90 Niet meer actief

Wij waren voor ons pasgeboren zoontje bijna 4000 kwijt.
    En zo bijzonder uitgebreid of luxe was dat niet hoor

6. linde90

linde90 Niet meer actief

Zou jij je eigen kind in een geleend kistje leggen?

7. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Wat vreselijk voor jullie trouwens. Echt heel erg.

8. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Dat kun je denk ik niet aan iemand vragen die hier nooit mee te maken heeft gehad. Dat weet je pas als het zover is.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Mijn zusje en zwager hebben haar thuis in de wieg opgebaard gehad.
    Koeling was niet nodig, want het was winter. Ze is begraven in een zelf gemaakt kistje en ze hebben haar vervoerd in en bolderkar naar de begraafplaats. Ze hebben alleen naar naaste familie en vrienden kaartjes gestuurd. Alleen voor de dingen die je zelf niet kan regelen is de uitvaartverzorger in beeld geweest. Alles bij elkaar waren ze nog geen 1000 euro kwijt.
    Uiteindelijk hebben ze het niet op deze manier gedaan om kosten te besparen ( waren ze helemaal niet mee bezig), maar omdat ze alles zovel mogelijk zelf wilden doen/ maken.

10. senta

senta Niet meer actief

Heeft iemand er wel eens aan gedacht dat het niet gaat om wat wij willen zo budget mogelijk, maar als wij dood zijn en stel dat is als je 35 bent en je hebt jonge kinderen ga je als nabestaande handelen in de mogelijkheid van de kinderen, die wel afscheid willen nemen die wel mama of papa thuis opgebaard willen hebben en er vaak naartoe willen.

Die wel een urn willen begraven omdat ze er nachtmerries van krijgen als papa of mama als as in de kamer staat of een plekje willen hebben om naartoe te kunnen gaan zonder dat je uitgestrooid bent met 1000 anderen.

Hoe jonger je bent hoe meer mensen er vaak opaf komen, Ik was zelf 20 toen mijn 50 jarige vader over leed mijn broertje was 15 die had wel behoefte aan alles, bij mijn vader moesten er na zijn dood nog handelingen gedaan worden om hem in de koeling goed te kunnen houden zijn onvoorziene kosten komt wel 1500 euro bovenop omdat er een speciale installatie bij moet om dingen af te voeren en nee je wil niet dat je vader die vloeibaar is geworden uit de kist loopt. Daar kwam et eigenlijk op neer, de crematie kwamen al gauw 350 mensen op af , ja hij zat op een sportvereniging was bestuurslid daar, hij was een gewaardeerde man in het zakenleven, je woont in een dorp en dit was ook zijn wens, maar zeker die van mij en mijn broertje.
    Wij hebben ook ergens op bezuinigd de dragers waren niet nodig dit hebben zijn beste vrienden gedaan verder hebben we aan zijn wensen voldaan.
    en daar ben ik nog steeds blij mee. Ook dat zijn as is begraven het is een heel fijn plekje om heen te gaan zelfs voor mij zoon die opa nooit heeft gekend. Ik ben blij dat wij verzekerd zijn en nee ik weet niet wat de kosten over 30./ 40 jaar zullen zijn, ik kan het nu hebben wie zegt er dat ik het dan nog heb, ik kan nu sparen maar als ik morgen onder de bus loop heeft mijn man daar niets aan en draait die overal voor op.

Dit is uiteindelijk ieder zijn eigen beslissing. Hier is het geregeld zelfs de ongeboren spruit is inmiddels al aangemeld bij de verzekering ik meen dat die vanaf 20/24 weken onder de verzekering valt dat weet mijn man die heeft de beste man gebeld, Als er iets gebeurd komen we niet voor verassingen te staan. een prettig idee.

11. Imensa

Imensa Niet meer actief

precies wat ik ook denk.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Senta.. ik snap je helemaal en ben het ook met je eens maar net zoals in de rest van het leven, is de uitvaart ook een kwestie van keuzes maken. Helaas werkt het zo in het leven. En als een verzekering het dekt.. prima dan moet je een vezekering afsluiten (als je het niet zelf kunt betalen) maar vergis je alsjeblieft niet... heel veel verzekeringen dekken dit soort extra wensen ook niet.. of je hebt al een veelvoud betaald.

Mijn vader overleed ook toen ik 20 was, hij had geen uitvaartverzekering maar wel geld en wij hebben ook gedaan wat we dachten dat goed zou zijn.. en dat heeft een boel geld gekost. Wat minder erfenis nou ja... maar we zijn wel gewezen op de kosten en de keuzes die we konden maken.

Het gaat er niet om om het iemand niet te gunnen maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden...

13. senta

senta Niet meer actief

Dat is uiteraard iets waar je naar kijkt als je eens wat meemaakt gelukkig hebben wij een verzekering die een bedrag dekt en niet bepaald over de invulling daarvan.

Hier hebben wij aan alle wensen voldaan die hij met ons heeft afgesproken in de 3 maanden tijd dat hij ziek werd. Wij hebben ook nog een flink bedrag zelf moeten bijleggen maar het was wel naar zijn wens. En een mooi en waardig afscheid.

Het klopt helemaal met wat jij zegt over er zijn vele mogelijkheden mar ik probeer aan te geven je kan het nog zo goedkoop mogelijk willen er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden zijn en dan wil je niet dat je op de centen moet leggen. Wij zijn dan verzekerd mijn man van huis uit al vanaf baby en ik ben erbij gekomen en ook de rest komt er nu bij ik vindt het een prettige gedachte dat ook al zijn er misschien wel verschrikkelijke geldzorgen bij ons over 30 jaar waardoor we ons spaarpotje hebben moeten aanbreken, dan nog kunnen we in ieder geval een waardig afscheid krijgen.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Weet ik niet... bij crematie misschien wel... maar even lullig gezegd... wij hebben geld genoeg (en geen verzekering) dus die keuze kunnen we maken.

15. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ha Senta, daar heb je ook gelijk in. Het gaat om de nabestaanden. Mocht mijn dochter een koets met paarden voor ons willen, een eikenhouten kist en heel veel extra uitvaartdiensttijd, dan zal daar ruim voldoende geld voor zijn. (Maar als ze een beetje op mij lijkt, dan zou ze dat zonde van het geld vinden ;))

Waar het om gaat is: regel iets voor als je komt te overlijden. En of je nou een verzekering hebt of een dikke spaarrekening, dat maakt dan niet zoveel uit.

16. senta

senta Niet meer actief

Juist dat is wat ik bedoel laat niet een ander het op moeten lossen. Of je veel geld hebt of weinig voor iedereen moet betaald worden op wat voor manier dan ook en als je iets aan het regelen bent, wil je daar eerlijk gezegd geen zorgen over hebben.

17. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Is ook zo. Dus of je zorgt voor een zak geld, en anders voor een verzekering. Wel zo sociaal.

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ben Belgje en hier heeft quasi niemand zo'n ding.

Hier is 't gewoon standaard dat de familie (partner of kinderen) die dingen betalen.
    En kunnen ze dat niet of zijn er geen verwanten, dan betaalt de sociale dienst van de gemeente een ultrasobere begrafenis (meestal alleen een kist en eventueel een heel basic begrafenis).

19. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    In Nederland zijn we nogal dol op onnodig verzekeren. Daarom gaat het ook zo goed met die verzekeringsmaatschappijen ;).

20. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik ben verzekerd, nog via mn moeder. Mijn dochter is automatisch met me meeverzekerd. Ik geloof voor 7000 euro. Mijn man heeft niets, daar zijn we nu mee bezig. Voor ons is het wel handig, we hebben absokuut geen geld om zelf zijn begrafenis te betalen. Aan de andere kant, mijn man vind het erg onnodig om alles groots te doen en wil het liefst in een doek begrafen worden. Als we zelf wel geld hadden gehad dan zou ik niets afsluiten.

Mijn oma is vorig jaar overleden, een dienst van 20 min, simpelste kist, koffie en koekje in het crematorium en geen kaarten, geen bloemen en waren al 6500 euro kwijt...

Deel Deze Pagina