Er is geen land in de wereld die dit soort dingen verzekerd behalve Nederland.. de Nederlanders zijn namelijk bereid om iets te verzekeren wat een zekerheid is! Hierdoor is het vele malen duurder om hier een redelijke uitvaart te krijgen dan in het buitenland
Kortom, iedereen zijn verzekering opzeggen, wordt t vanzelf goedkoper Maar ja, als mijn man nu overlijd, zou ik eerlijk gezegd niet weten waar ik t geld vandaan moet halen....
Thanks voor alle berichten. Zullen eens zien wat er van gaat komen. Ze wil het nu dus echt niet hebben een verzekering. En ze wil dat de gemeente het betaalt. Krijgen het haar niet aan het verstand dat wij het dan moeten betalen. Laten we het er maar op houden dat haar borderline nu even heel erg opspeelt.
Echt kijkt of je haar toch zover krijgt want nee zij merkt er niks van maar voor nabestaanden is het DRAMA echt waar.
In het geval van ts: de gemeente gaat dit echt wel op jullie verhalen. Als zij geen verzekering wil afsluiten, zou ik overwegen om voor haar een verzekering te betalen. Dan ben je waarschijnlijk op den duur minder geld kwijt, dan wanneer je straks haar uitvaart van je spaarcenten moet betalen.
Het is maar wat je onnodig noemt. Je kunt er nu eenmaal niet voor kiezen om een lijk te dumpen op een vuilnisbelt. Je MOET een uitvaart regelen. En zoals je al een paar keer hebt kunnen lezen, ben je hiervoor al gauw duizenden euro's kwijt. Zelfs als je het heel erg sober houdt. Als je zeker weet dat je altijd een paar duizend euro op je spaarrekningn hebt staan, is een uitvaartverzekering in principe inderdaad onnodig. Maar voor de meeste mensen is dat niet het geval. En als er geen nalatenschap (erfenis) is waar de uitvaart mee betaald kan worden, zadel je de nabestaanden dus met een enorme kostenpost op als je komt te overlijden. Ik vind dat erg asociaal. En ik zou het mijn (schoon-)ouders ook erg kwalijk nemen als ze me dat zouden flikken! Ons spaargeld is ONS geld, daar werken we voor en daarvoor letten we op onze uitgaven. Zodat we dot geld hebben om dingen te kopen die voor onszelf belangrijk zijn. Natuurlijk zouden wij ons geld ook best gebruiken om onze ouders in geval van nood uit de brand te helpen. Maar toch niet omdat ze te beroerd Ijn geweest oeen verzekering af te sluiten of zelf te sparen.
Ja is iets waar we in dr toekomst nog naar moeten kijken. Van wat er binnenkomt red ik het niet eens zonder hulp dus hou 0, 0% over (juist tekort) maar mn vriend wil dit in de toekomst wel voor me regelen moeten we ff uitzoeken hoe en wat.
Gerdatje, dat vind ik schandalig. Mijn man zegt ook: samen naar de gemeente gaan. Al heeft ze 100.000x borderline! Wij moeten ook nog met mijn so gaan praten, want die zijn zwaar onderverzekerd en denken dat een luxe uitvaart 2000 euro kost.
Ts, idd samen proberen te regelen en anders wat tupp zegt overwegen om zelf de verzekering te betalen.
zie daar het dilemma... En onnodig? In andere landen spaart men hiervoor en zijn er een stuk minder wensen
Hier in BE wordt het dus inderdaad gewoon met het geld van de overledene betaald. En als dat er niet moest zijn, zijn wij zo "sociaal" dat de familie het betaalt. Weinig mensen die daar moeilijk over doen, want het blijft uiteindelijk toch wel je partner, vader of moeder die overleden is. Niemand die erover zeurt dat daar "zijn spaargeld aan op gaat", bij ons is dat gewoon logisch. Ik weet overigens wel dat mijn ouders en mijn schoonouders het kunnen betalen. Maar als dat niet zo was geweest, betaal ik met veel plezier mijn deel. Zij hebben mij jarenlang opgevoed en geld in mij gestoken ... op zo'n moment is 't tijd om dat omgekeerd te doen als 't nodig is. En ik weet dat mijn zus en mijn partner dezelfde mening heeft. En ja, de prijzen zijn hier quasi hetzelfde als in NL voor een begrafenis.
Je had je een hele lap tekst kunnen besparen als je de hele discussie had gelezen. Ik ga 'm dan ook niet voor je samenvatten, sorry.
Moet je wel spaargeld hebben. Wij hebben het niet, mijn moeder niet en mijn souders ook niet. Verder niemand die het betaald hoor voor ons.
Mijn moeder had ook geen uitvaartverzekeingen de hebben we dus betaald van haar eigen spaargeld en erfgeld. Ik peroonlijk ga er ook geen afsluiten... Ik vind het persoonlijk onzin om me te verzekeren. De uitkeringsmaatschappijen klagen steen en been dat alle uitkeringen verminderd moeten worden terwijl nederland in de top 3 staat van de rijkste verzekeringspotten!! Wij hebben trouwens zelf voldoende spaargeld en een overlijdensrisico verzekering, mocht ik hier plots dood neervallen.. (Ik heb niet alles gelezen btw)
Je kunt ook zelf sparen voor je uitvaart.. Ipv dat je 20 euro naar de vms brengt kun je ook zelf ieder maand 20 euro opzij zetten
Toevallig heb ik het begin dit jaar meegemaakt. Het bedrag wordt op de kinderen verhaald. Je kan hier afstand van tekenen, dan betaald de gemeent. Je krijgt dan geen uitvaart zoals normaal, geen avondwake, geen dienst en dergelijke. Let op! Als je afstand wilt doen, mag je niks van de erfenis meenemen als ze overleden is. Dat moet ze allemaal levend afstaan. Als je wat meeneemt van de erfenis, als is het bij wijze van een poetsdoek, wordt het op jouw verhaald. En mocht je afstand willen doen, laat dan ook minderjarige kinderen afstand doen. Anders komt de schuld als ze 18 jaar zijn bij de kleinkinderen. Kortom, kost een hele hoop geld en rompslomp. Denk dat een verzekering van een tientje goedkoper is. Die zou ik desnoods zelf nog betalen om alles te voorkomen.
maar dat is dus cultuur verschil... andere landen sparen hier gewoon voor ipv het geld naar een verzekeraar te brengen.
Moet je niet binnen 10 jaar doodgaan. En 20 euro pm? Wij betalen echt veel minder aan de verzekeraars. (Wij hebben de goedkoopste verzekering. In principe hebben we genoeg spaargeld, maar je weet niet hoe het in de toekomst is. Dus een basisverzekering voor een sobere uitvaart. Als we meer willen, betalen we dat zelf.)