Onze zoon is een echt jongetje.... Een wilde, overal op klimmen, springen, het kan hem niet gek genoeg. Helemaal geen probleem natuurlijk, alleen heeft hij dus geen val reflex.... Zijn handjes gaan niet naar voren als hij valt oid waardoor hij op zijn hoofd terecht komt. GEVOLG: zeker om de dag een dikke bloedlip, al 2x een enorm blauw oog en het aantal bulten en blauwe plekken is helemaal niet meer te tellen Zijn voortanden zijn inmiddels ook al gesneuveld.... Het is gewoon een wonder dat ie nog niets gebroken heeft. Natuurlijk vallen kindjes veel, maar die van mij maakt er gewoon een sport van, geen dag zonder bloed of bult Al dat vallen op zijn hoofd is natuurlijk ook niet echt best, daarom vroeg ik me af of we het val reflex misschien zouden kunnen aanleren?? Iemand een idee? Of misschien ervaring? edit: hij heeft een lage spierspanning (alhoewel hij niet heel traag was in zijn ontwikkeling met lopen/kruipen en zo) dus ik denk dat dit ook iets met zijn "val hobby" te maken heeft....
De jongste van onze tweeling had het ook, als hij viel gingen zijn handjes ook niet naar voren om hem opte vangen...... Nu is hij ruim 4 en doet hij het wel. Wel moet ik zeggen hij is nog steeds onhandig....... zit nog steeds vaak onder de bulten en blauwe plekken maar zijn hoofd gelukkig niet vaak meer. Denk dat het vanzelf wel komt......
Zelf had ik ook geen val reflexen, daarbij nog een slechte oog handcoördinatie en hele slechte motoriek. Ook ik zat vroeger altijd onder de blauwe plekken e.d, was alleen niet zo wilde, dat scheelde nog. Hiervoor heb ik 3,5 jaar kinderfysiotherapie gehad. Daar heb ik echt superveel aan gehad toen.
Hier ook n dame dat veel valt en pas laat (2,5) n val refelx had. Oefenen op bed heeft hier wel wat geholpen, maar ze moeten het echt zelf leren. Verder veel smeer boter in huis halen! Zo gauw ze valt en er wss n bult komt op de plek smeren met boter. Geen buld of blauwe plek, en n stuk goedkoper dan dat goedje wat je bij de drogist kan halen.
Onze dochter van nu 7 jaar had dat ook.Ik ben bij een kinderfysio geweest en dit heeft goed geholpen. Kun je zonder verwijzing naartoe en het is heel leuk voor de kinderen.
Bedankt voor de tips....!!! Ik dacht ik krijg vast reacties als "tsja, kinderen vallen nu eenmaal" Ik heb inmiddels de kinderfysio gebeld! Ik ben benieuwd, ik hoop dat het gaat helpen, want ik merk nu dat ik een beetje "te bezorgd" ga worden. Hij moet natuurlijk wel gewoon lekker kunnen klimmen en klauteren zondat dat mama overal gevaar in ziet. Van het weekend is hij weer gevalllen, beide voortanden liggen er nu helemaal uit :x