Hoi hoi, Ik ben nog niet zo lang zwanger(5,5 week), maar ik maak me best zorgen over de kinderziekten die regelmatig heersen op scholen... Nu ga ik morgen invallen op een school die ik niet ken. Moet ik de school vantevoren inlichten? Ik vind het risico dat het anders misgaat best eng namelijk. Ook op de school waar ik volgende week begin(aangenomen in de week vóór we erachter kwamen), kan inmiddels het één en ander heersen... Dat is een permanentere baan en ik ben uiteraard bang dat het me niet in dank afgenomen gaat worden, dat ik met deze mededeling kom... Toch denk ik dat het risico te groot is als ik niks zeg en er een, voor mij gevaarlijke, kinderziekte blijkt te heersen. Wie heeft er ervaring mee?
Ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand niet ging werken op een school wegens kinderziektes en zwangerschap. Je zult toch op elke willekeurige school met kinderziektes in aanraking komen. Dan maakt het niet uit of het een school is waar je voor het eerst komt of een school die je al wel goed kent. Bij ons op het werk (werk op een vo) word je in ieder geval heel raar aangekeken als je niet komt bij zwangerschap omdat je bang bent om besmet te raken met een of andere ziekte. Volgens mij wordt dit door de teamleider ook niet geaccepteerd omdat hierover niks in de cao staat. Misschien zijn er meer dames die hier ervaring mee hebben? PS: Ik heb er niet echt zicht op maar zijn we dan veel kinderziektes die gevaarlijk zijn tijdens de zwangerschap? Ik dacht dat je voor de meeste dingen toch als kind wel ingeent werd (bv rode hond).
Je kunt informeren of er op dit moment een kinderziekte heerst op de betreffende scholen. Als dat het geval is, kun je even nakijken of het iets is dat schadelijk is voor zwangere vrouwen. In dat geval kun je overleggen met het bestuur en je verloskundige wat je het beste kunt doen. Zolang er geen kindjes zijn ziekgemeld, hoef je echt niet weg te blijven. En als er een uitbraak is in de kleutergroepen en jij staat aan de andere kant van het gebouw in groep 7 (ofzo) dan zal het zo'n vaart ook niet lopen, schat ik.
Ik werk op een kdv en daar hebben we een handboek kinderziektes van de ggd. Hierbij staat ook altijd vermelt als de ziekte risico's met zich meebrengt voor een zwangere. Ik neem aan dat scholen hier ook protocollen voor hebben en zou dit dus gewoon even nakijken. Er zijn trouwens niet zo heel veel kinderziektes die echt risico's met zich mee brengen voor een zwangere.
Hoi Hoi, Volgens mij zijn er inderdaad weinig kinderziektes die je nu nog kan krijgen die echt schadelijk zijn. Behalve als je natuurlijk niet ingeent bent tegen bijv. rode hond.op deze site kan je vinden wat je moet doen bij bepaalde kinderziektes. Je kan een kinderziekte natuurlijk overal oplopen.... Kinderziekten in de zwangerschap - Medic Info
welke ziektes ben je bang voor? Ik werk ook op een school, en wel 1 waar we best leerlingen hebben die niet de beste hygiene hebben, maar ben daar niet bang voor hoor. Ziekten die echt schadelijk zijn, zoals de rode hond ofzo, komen toch nog maar amper voor! Ik weet alleen wel dat antroposofen niet zo fan zijn van vaccinaties, maar of zij dan vaker ziek zijn...
Tijdens mijn zwangerschap waren er meerdere kinderen met de vijfde ziekte bij ons op school/in mijn groep. Dit is dus wel een ziekte die gevaarlijk is voor zwangere vrouwen (oa verhoogde kans op miskraam). Ik heb 3 weken niet op school kunnen werken ivm besmettingsgevaar. Mijn bloed is onderzocht en gelukkig bleek ik al antistoffen te hebben waardoor er geen gevaar was. Ik heb enorm in spanning gezeten, het was een rot tijd! Er zijn wel ziektes die voor zwangere vrouwen vervelend of zelfs gevaarlijk zijn. Ik zou het dus wel bespreken met de scholen waar je werkt. Maak je niet druk om de reactie op jouw zwangerschap. Je kunt een zwangerschap nu eenmaal niet plannen, het moet je gegeven zijn. Succes!
Ik werkte ook op een KDV waar 5e ziekte heerste toen ik zwanger was en ben er toen ook op getest. Meestal heb je al wel antistoffen tegen de meeste dingen, als je al langer met kinderen werkt, want alles is dan ondertussen wel een keer voorbij gekomen. Mijn kinderen zitten op de Vrije School en ik heb zelfs het idee dat er minder vaak kinderen ziek zijn. De meeste kinderen zijn overigens wel gewoon ingeënt, soms laten mensen kinkhoest eruit. Er zijn een paar erg overtuigde antroposofen die helemaal niet laten inenten, maar da's echt een kleine minderheid.
Die link van kylain geeft interessante informatie. Zo te lezen zijn er protocollen voor ziektes die echte risico's met zich meebrengen. Dus als je op een school werkt (of gaat werken?) kun je je laten testen op antistoffen, dat zou ik zeker doen!
De risico's zijn niet heel groot. De gevaarlijke kinderziektes komen niet zo vaak voor, zoals rode hond. De vijfde ziekte komt volgens mij nog wat vaker voor, maar daar zijn de risico's een stuk kleiner geloof ik. Bovendien heb je zelf meestal ook al antistoffen tegen deze ziektes (behalve ik natuurlijk weer, grrr ). Maar ik zou me wel vervroegd laten testen op antistoffen.
Ik lees trouwens dit in de link van Kylain over de vijfde ziekte: Als de zwangere niet-immuun blijkt te zijn, moet ze de vervangende werkzaamheden blijven doen tot het einde van de epidemie of tot na 20 weken zwangerschap. Hieruit opmakend lijkt het me dus verstandig je eerst te laten testen om uit te sluiten dat je geen antistoffen hebt.
Jemig, die kinderziektes zijn echt niet grappig. Zo lees ik dat waterpokken bij pasgeborenen in 30 procent van de gevallen tot de dood leidt? Pardon? Waarom worden we daartegen niet ingeënt dan? Het komt toch nog ontzettend vaak voor bij kinderen? Ik ben echt een beetje in de war nu...
Wij hadden ook een protocol kinderziektes en het handboek van de GGD (is ook op internet terug te vinden). Daar staat alles in. Bij mij had 1 van mijn leerlingen rode hond toen ik bijna 12 weken zwanger was. Heb het toen wel gelijk gemeld op mijn werk. Ik had gelukkig genoeg antistoffen. Ik zou zeker niet van te voren weg blijven, dat lijkt me een beetje overdreven. Als er een kinderziekte uitbreekt die risico's voor je op kunnen leveren kun je het altijd dan melden. Ik zou me er eerlijk gezegd niet al te druk om maken... Liefs Elea
@ elea: ik had dus tijdens mijn zwangerschap geen antistoffen tegen rode hond, ondanks dat ik 2 keer ben ingeënt en mijn moeder dacht dat ik het als kind heb gehad (wat dus denk ik niet zo is). In mijn geval en ik had in het onderwijs gewerkt, had ik het echt heel erg gevonden als een kindje waar ik mee in aanraking ben geweest rode hond bleek te hebben. De kans is inderdaad klein en in principe zou ik me er ook niet druk om maken, maar jouw ervaring is er natuurlijk wel 1 waar je niet in wil zitten als je geen antistoffen hebt.