Hallo, Mijn partner is sinds mei dit jaar werkloos. Van 23-05-2011 tot 01-06-2012 heeft hij gewerkt met een salaris van 2355 euro bruto. Nu krijg hij als uitkering 1300 euro bruto! Ook op proefberekening maken op uwv.nl komt uit 1600 euro bruto. Nu krijgt hij dus maar 1048 euro netto, hier kunnen wij nauwlijks van rondkomen aangezien ikzelf ook niet veel verdien. Nu heb ik bezwaar gemaakt, deze wordt afgewezen omdat het volgens uwv wel klopt. Kan jij me vertellen wat nog een mogelijkheid is om bezwaar te maken? En waarom deze gang van zaken zo gaat. Groetjes Fleur
Beste Fleur, Zonder de gegevens van je man in te zien, is het lastig om iets over de berekening te zeggen. Daarom kan ik je alleen maar algemene informatie geven over de berekening van de WW-uitkering van je man. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de betaling van de WW afwijkt van de proefberekening. De proefberekening geeft een berekening op basis van de beschikbare loongegevens. Het daadwerkelijke SV-loon kan hiervan afwijken, omdat die vaak nog niet bekend zijn op het moment van de WW-aanvraag. UWV berekent het loon van de laatste 12 volledige maanden voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag. Aangezien je man in mei werkloos is geworden, is deze referteperiode mei 2011 t/m april 2012. Dit bedrag wordt gedeeld door 261 werkdagen; dat vormt het WW-dagloon. Van dit dagloon krijg je de eerste twee maanden 75% en de daaropvolgende maanden 70%. Een andere mogelijke verklaring voor de afwijking tussen je proefberekening en het ontvangen bedrag is de betaalperiode. Je man kreeg per maand betaald van zijn werkgever. De eerste betaling van de WW-uitkering gaat echter vaak over een kortere periode. Om de eerste WW-betaling te om te rekenen naar een maandbedrag, kun je het bruto-bedrag delen delen door het aantal werkdagen uit de eerste betaalperiode. Vervolgens vermenigvuldig je dit bedrag met 21,75 (het standaardaantal werkdagen per kalendermaand). Houd er wel rekening mee dat UWV de WW niet per kalendermaand betaalt, maar per vier weken. Je schrijft dat je al bezwaar hebt gemaakt tegen de beslissing. Het bezwaar is kennelijk ongegrond verklaard. Als je uitleg wilt over de beslissing op het bezwaar, kun je via 0900 9294 in contact komen met de medewerker die je bezwaarschrift heeft behandeld. Ben je het daarna nog steeds oneens bent met de beslissing? Dan kun je niet verder in bezwaar bij UWV. Wel kun je in beroep gaan tegen de beslissing. De beroepprocedure staat uitgelegd in de schriftelijke beslissing op bezwaar. Op onze website vind je actuele informatie over de WW-berekening en over de bezwaarprocedure. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare