Geen vaste voeding wel de borst (9,5 maand)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ago, 28 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ons mannetje krijgt sinds dat hij 6 maanden is bijvoeding. De eerste maand ging er echt niks in, hij had er totaal geen interesse in. Daarna mondjesmaat 2-3 hapjes. Maar ondertussen is hij 9,5 maand en eet hij eigenlijk amper vaste voeding. In de ochtend bijvoorbeeld biedt ik hem een boterham aan, maar hij weigert dit blijft 'chagrijnig' tot hij de borst gehad heeft. Eerst borst en dan boterham maakt geen verschil, het lijkt erop alsof hij z'n buikje dan al vol gedronken heeft.
    En zo gaat het de rest van de dag eigenlijk ook met fruit/boterham/groentes. In de avond wil hij soms nog wel eens een noemenswaardige portie eten.

Waar het me om gaat is dat ik nu nog vrij vaak aan het voeden ben overdag (en 's nachts nog 2-3 keer). En ik zou het fijn vinden als het overdag iets minder wordt en hij zich wat meer gaat voeden met de bijvoeding. Maar ja, hoe pak ik dit nou aan? Wanneer ik een dagje van huis ben dan weigert hij overigens de fles en dan eet hij dus wel wat meer vaste voeding. Hij kán het dus wel, maar het probleem lijkt 'm meer te zitten in als ik er ben hij gewoon de borst wil en geen hapjes. En wellicht dan dus ook teveel borstvoeding krijgt waardoor er niet genoeg honger over is voor de bijvoeding.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien tussendoor wat vaker eten voor zijn neus zetten? Tijdens het boekjes lezen een appeltje erbij en jij zelf ook eten. Tijdens het koken hem in de stoel ernaast en samen wat wortel knabbelen. Terwijl jullie eten wat rozijntjes op tafel verspreiden zodat hij spelenderwijs wat binnen krijgt. Zoiets?

3. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik zou het ook ongedwongen houden. Hapje van jouw lepel oid. Stukje proeven van wat jij eet. Eens wat laten slingeren om te ontdekken. Stukjes, verschillende vormen, kleuren. Snap wel dat je minder wil voeden hoor. En hoe gaat bijvoorbeeld wat pap of een pannenkoek? Of soepstengel/ crackers crackotts oid. Soms is het even een lange aanloop. Gelukkig kan hij bij jouw drinken wat hij nodig heeft.

4. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    Lastig. Wij zijn nu met de jongste ook begonnen met bijvoeding (bijna 6 mnd). Zij is ook een flesweigeraar, maar daar lijkt nu na 5 maanden oefenen eindelijk wat vooruitgang in te komen (maar dan ook echt alleen met BV die goed warm is en zeker geen kunstvoeding).
    Wat bij ons lijkt te helpen is dat ze met ons mee eet. Zij zit op tafel en wij eten allemaal met haar mee. Dan krijgt ze soms spelenderwijs ook wat te eten en dan doet ze dus gewoon met ons mee. Ik geef haar meestal vooraf 1 borst en achteraf dan nog de andere borst.

Zolang hij goed groeit en goed ontwikkelt zou ik me nog geen zorgen maken. Gewoon blijven proberen en niets forceren.
    Bij onze oudste werd trouwens pas brood geaccepteerd toen ze al 1 jaar was, daarvoor vond ze het gewoonweg vies. En onze jongste eet alleen hapjes als ze zelf de lepel mag hanteren...ja twee eigenwijze dreutels...

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Het klinkt eigenlijk als gewoon wat uitproberen wat juist de bedoeling is tussen de 6 en 12 maanden.
    Tot 12 maanden mag bijvoeding echt nog als uitprobeer eten worden gezien. Inderdaad spelenderwijs steeds van alles aanbieden. En evt proberen te stoeien met het aanbieden op het 'juiste' moment. Bij grote honger dus eerst de borst. En dan het volgende moment de echte honger ruim vóór proberen te zijn met wat bijvoeding. En soms kan de logica in tijd-loslaten ook helpen. Dus fruit rond etenstijd of iets van groente smorgens? Brood aan het einde vd dag.
    Misschien vind hij hele stukken eten interessanter dan gepureert/geprakt. Of juist andersom, dat kan ook.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb mezelf altijd voor ogen gehouden dat tot 12 mnd mijn kinderen zouden groeien op de melk en zouden 'kennismaken' met de rest. En dat het daarna geleidelijk zou omdraaien. Is ook gebeurd, zonder dat ik daar nu echt 'moeite' voor heb gedaan.

Ik gaf de BV op verzoek, onbeperkt. En daarnaast zette ik een klein bekertje water en stukken vast voedsel voor hun neus als ik zelf ook iets ging eten. Ongeacht wanneer de vorige BV was geweest of nog moest komen. Door dit helemaal 'los' te laten en niet op de klok te kijken, vond ik zelf meer rust. Vooral toen ze over gingen op 1 slaapje per dag (bij mijn kinderen resp 10 en 12 mnd), kwamen ze steeds meer in het normale eet ritme en werden de hoeveelheden die ze aten ook steeds groter.

Maar ik herken ook wel een stukje voorkeur. Mijn dochter at heel weinig brood/graanproducten. Ik heb zelfs even gedacht dat ze misschien niet tegen gluten of zo kon, maar babykoekjes gingen er wel in, dus... ;) Zij is pas echt fatsoenlijk gaan ontbijten en lunchen toen ik stopte met de BV. Zij gaf dus duidelijk de voorkeur om buikje te vullen met BV en toen dat niet meer beschikbaar was, waren de boterhammen ook heel lekker :p.

7. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier is de vaste voeding ook een hele tijd lastig geweest. Dat was erg wennen na de eerste die alles at was los en vast zat. Boterham was een paar hapjes, avondeten een halve portie maximaal. Het enige wat goed ging was de yoghurt. En zo opeens ging ze super goed eten, heel bord eten, hele boterhammen en soms zelfs nog een tweede. Borst kreeg ze bij mij op het einde nog wel alleen nog 's nachts (nu 2 weken gestopt) maar weet niet of dat nog invloed heeft gehad. Zolang hij goed groeit zou ik me geen zorgen maken, hij gaat vast en zeker een keer beter eten.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier kwam met 11 maand de eerste omslag, hij ging van enkele hapjes toen meer eten. In diezelfde week ging hij zelf zitten, kruipen en langs de tafel lopen.
    Met 14 maand ging hij eten als een bouwvakker, nu 26 maand en is er nog niet mee gestopt. Weer in diezelfde periode ging hij los lopen.
    Blijkbaar wist hij precies wanneer hij wat nodig had.

Deel Deze Pagina