Geen verlenging contract. Graag advies!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MyMiracle, 12 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Graag zou ik jullie advies willen over de volgende situatie.

Mijn contract loopt eind deze maand af. Ik zit nu sinds een paar weken in de ziekte wet(zwangerschap gerelateerd). Er is vorige maand door mijn manager aangegeven dat niet duidelijk was of mijn ziekmelding gevolgen zou hebben voor het verlengen van mijn contract.

Nu heb ik gister telefonisch te horen gekregen dat ik geen verlenging krijg.
    En dat ik dus aan het einde van de maand uit dienst ben.

Ik had al het vermoede dat het niet klopt dat ik schriftelijk nog niets ontvangen heb over een verlenging of niet. En vind het absoluut niet netjes dat ik nu, iets meer dan 2 weken voor het einde van mijn contract, pas uitsluitsel krijg.
    Op internet lees ik dat mijn werkgever uiterlijk een maand van te voren schriftelijk bericht had moeten geven. Wat tot op heden niet gebeurt is.
    Ze moeten dus eigenlijk een "boete" aan mij betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Eisen waar ik recht op heb? Of een klacht indienen en het daarbij laten.....

Na mijn verlof moet ik weer werk hebben. Tot nu was ik altijd tevreden. Ik heb leuke collega's en een leuke werkplek. De kans dat ik straks daar terug kan komen is vrij groot.

Wat zouden jullie doen?

2. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Volgens mij moet je inderdaad minimaal een maand van te voren schriftelijk een bevestiging krijgen dat je contract niet verlengd wordt, tenzij er in je ondertekende contract iets is opgenomen in de trant van "bij deze zeggen we je contract per ... op". Zo voorkomen ze dat ze te laat zijn met het schriftelijk opzeggen. Ik weet niet of je toevallig lid bent van de vakbond? Dan zou je daar om advies kunnen vragen, maar je zou volgens mij een geldbedrag mee moeten krijgen als ze te laat zijn met opzeggen.

3. Mini25

Mini25 Niet meer actief

Volgens mij is je werkgever verplicht zich te houden aan een aanzegtermijn van een maand bij een tijdelijke arbeidsovereenkomst van minimaal 6 maanden. Als je er niet met je werkgever uitkomt, kun je misschien bij en juridisch loket navragen welke stappen je kunt ondernemen.

4. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Sinds januari 2015 is de wet hierover veranderd en dient je werkgever inderdaad minimaal een maand van te voren schriftelijk te laten weten dat je contract niet wordt verlengd. Dit heb jij namelijk ook nodig voor aanvraag van je ww. Je werkgever moet, voor iedere dag dat hij dit termijn overschrijd, een boete betalen. Op internet kan je hier voldoende uitleg over vinden.

Je kan een aangetekende brief sturen waarin je aangeeft aanspraak te maken op de boete (op internet vind je het bedrag hiervoor ook). Durf je dit allemaal zelf niet aan, meld je dan even bij het Juridisch Loket. Daar kunnen ze je helpen een brief op te stellen.

5. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ze moeten in derdaad uiterlijk een maand van te voren schriftelijk uitsluitsel geven. Doen ze dit niet, dan moeten ze per dag, je dag loon betalen.
    Dit heb ik allemaal opgezocht.

Ik vraag me voornamelijk af wat slim is om te doen aangezien ik graag weer op mijn werkplek terug kom na mijn verlof.
    Ergens heb ik zo iets van regels zijn regels. Volg je deze niet dan heeft dat consequenties.
    Aan de andere kant heb ik helemaal geen zin om dat "gevecht" met ze aan te gaan. Ik heb het vermoede dat ik dan niet meer hoef te denken over daar terug komen.

Ik heb een mail gestuurd waarin ik aangeef dat ik bepaalde brieven en verklaringen verwacht. En heb de link toegevoegd waarin de regels en consequenties duidelijk vermeld staan(dus uiterlijk maand van te voren schriftelijk uitsluitsel anders boete).
    Ik heb niets over de link gezegd en dus niets geëist.

Ik ben benieuwd of en wat voor een reactie ik terug krijg.

6. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je dilemma! Hoe verder ligt ook een beetje aan wat je nu wilt gaat doen. Wil je ww aanvragen? Want in dat geval zal het UWV waarschijnlijk de betreffende schriftelijke opzegging willen (die je dus nu niet hebg/die niet klopt qua datum). Ik zou het in dat geval dus ook even overleggen met het UWV.

7. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Omdat ik zwangerschap gerelateerd in de ziektewet zit....hoef ik nu niets doen, volgens mijn werk. Zij geven aan het UWV door dat mijn contract niet verlengd wordt en het UWV gaat mij hier dan over bellen. Bij het UWV is al bekend dat ik in de ziektewet zit aangezien zij mijn werk tot nu toe betaald hebben hiervoor.

Iedere zwangere heeft recht op zwangerschap en beval verlof, dus die ga ik ook via het UWV krijgen.

Na mijn verlof wil ik graag weer werken.

8. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    #8 anoniempje101, 13 jul 2016
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
    Ja verlof sowieso, maar dat start pas bij 34 weken zwangerschap en volgens mij ben je dat nog niet? En verwacht je tot 34 weken ziekgemeld te blijven? Dan ga je de ZW in.

Ook als je de Ziektewet ingaat moet er een bewijs gestuurd worden dat je contract niet verlengd wordt. Zou uiteraard kunnen dat je werkgever die allemaal netjes regelt met het UWV, zoals je zegt. En dan zal het UWV zelf wel ontdekken dat eea niet klopt qua datum. Ik zou het echter wel zelf heel goed in de gaten houden of je werkgever wel de juiste info doorgeeft omtrent het niet verlengen. Just in case...

Maar om het helemaal makkelijk te maken; het UWV zit ook hier he? Er is een topic waar je je vraag kan stellen en het UWV antwoord geeft. Volgens mij hoef jij nu inderdaad helemaal niks te doen en wordt je vanzelf gebeld. Maar anders kan je dus altijd daar even je vraag stellen!

9. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dank voor je advies Anoniempje!
    Als het goed is geeft mijn werk het door. Tenminste dit hebben ze aangegeven.
    Ik zal het inderdaad aan de UWV medewerker hier op het forum vragen.

10. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Waarom niet willen eisen waar je recht op hebt? Je contract wordt toch niet verlengd. Wat ww aanvragen betreft, je kan dit zelfs doen als je al een week (maximaal) al werkloos bent. Maar regels zijn er niet voor niks en ik zou er dus werk van maken dat ze het te laat hebben gemaild. Vraag wel de bevestiging dat je contract niet wordt verlengd op papier. Controleer de datum van schrijven en de datum van dat het bij jou gemeld is.

11. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Als je er terug wil gaan werken zou ik niet moeilijk doen over de opzegtermijn. Ik zou het wel in een gesprek melden en uitleggrn dat je de werksfeer en mogelijkheid om op een prettige manier terug te komen belangrijker vindt dan die paar euro waar je wettelijk recht op hebt.

12. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Koningsgezin,
    Eigenlijk geeft lotje precies aan waarom ik dat niet wil.
    Ze moeten sowieso schriftelijk laten weten dat het contract niet verlengt wordt. Dit hebben ze inmiddels ook gedaan. Dagtekening 12-07.
    Ik heb netjes alle papieren ontvangen die ik wilde hebben. Verder geen reactie op mijn mail....maar dat laat ik gewoon zo.

Lotje,
    Bedankt voor je reactie. Zo denk ik er ook over.

Ik laat het topic sluiten aangezien ik een besluit heb genomen. Bedankt voor alle reacties!

13. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Deel Deze Pagina