Help! Contract niet verlengd, 2 weken voor verlof.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Vlindertje1990, 15 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje1990

12 jul 2015
    40
    0
    6
    Goedeavond dames,

waar ik al bang voor was, is werkelijkheid geworden. Afgelopen maandag te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd word. Maar nu zit ik met een aantal vragen..
    Mijn contract loopt nog tot 19 oktober, mijn verlof begint 30 juli. Nu ben ik vanaf 14 juli ziekgemeld waarna ik telefoon heb gehad en een brief heb ontvangen van het UWV over een ziektewetuitkering.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer.. Krijg ik nu tot oktober nog gewoon mijn salaris betaald via mijn werkgever, of via het UWV?
    En aangezien ik maar 2 weken ziekgemeld sta op het moment dat mijn echte verlof begint, wat heeft dat voor invloed op deze ziektewetuitkering? Want die gaat dan na 2 weken alweer over op een zwangerschapsuitkering.

Ik ben op het moment zo bang dat ik eind van de maand ineens voor een verrassing kom te staan en mijn geld niet gestort krijg..

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, en kan die me uitleggen hoe het bij haar in zijn werk ging. :(

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt gewoon recht op een ziektewetuitkering tot aan de ingangsdatum van je verlof. Aansluitend gaat de uitkering over in een zwangerschapsuitkering tot aan het einde van je bevallingsverlof.
    Je huidige werkgever is verplicht de uitkering aan jou over te maken, tenzij jullie hebben afgesproken dat het UWV de uitkeringen rechtstreeks aan jou zal overmaken.

Tegen de tijd dat je bevallingsverlof is afgelopen, kan je een WW-uitkering aanvragen, mits je voldoet aan de regels die gelden voor een WW.

3. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Je kunt het uwv ook bellen en vragen of ze de uitkering rechtstreeks over maken ivm ontslag

4. Bumpie

Bumpie Bekend lid

28 dec 2015
    864
    523
    93
    Je uitkering krijg je sowieso over het gemiddelde van 12 maanden dus geld aan het eind van de maand krijg je wel!

5. Smanilies

Smanilies Actief lid

30 dec 2015
    243
    0
    0
    Wat voor soort contract heb je? Half jaar? Jaar?
    Staat er iets in je contract over tussen tijdse opzegging?
    Wat is de reden dat je contract niet werd verlengd?

6. Vlindertje1990

12 jul 2015
    40
    0
    6
    Ik had mijn laatste 8 maanden contract, na dit contract zou ik bij verlenging een vast contract krijgen, maar helaas..
    Ze gooien het op 'teveel ziekteverzuim'. In het gesprek kwam duidelijk naar voren dat het vooral om de zwangerschap draaide, maar dat zetten ze niet als officiele verklaring neer natuurlijk.

Ben nu bezig met het UWV, want ondanks dat ze mijn zwangerschapsverklaring al 2.5 maand hadden, hebben ze blijkbaar nog niet eens een verlof verzoek ingediend. Zucht..

7. Smanilies

Smanilies Actief lid

30 dec 2015
    243
    0
    0
    #7 Smanilies, 21 jul 2016
    Laatst bewerkt: 21 jul 2016
    En je contract loopt nog tot 19 oktober? Dan moet er een maand opzegtermijn in het contract zijn opgenomen en dan mogen ze pas een maand van te voren aangeven dat je contract niet wordt verlengt. Dus in september. Tenzij er iets in staat over tussentijdse opzegging met wederzijds goedvinden. Dus van joun kant en hun kant.

Ze hadden je anders ontslag moeten geven in je verlof en dat kan niet. Maar hier zitten wel haken en ogen aan. Ik zou even met het juridisch loket bellen voor verdere informatie.

Wat slecht!!

8. Vlindertje1990

12 jul 2015
    40
    0
    6
    Dat klopt wat je zegt, maar ik heb zelf gevraagd of ik het gesprek over wel/niet verlenging zo vroeg mogelijk kon krijgen, het liefst nog voor mijn verlof. Anders zou ik het pas rond mijn bevalling weten en ik wilde die stress niet, zeker niet rond die periode. Dus vandaar dat ze dat gesprek zo vroeg gepland hebben.

Lig op dit moment ziek op bed (fijn die warmte, bah, ben er helemaal niet lekker van)
    Daarna ga ik inderdaad maar eens juridisch loket bellen om advies te vragen over de gang van zaken. Het blijft een rot situatie.

Bedankt voor je reactie :)

9. Smanilies

Smanilies Actief lid

30 dec 2015
    243
    0
    0
    #9 Smanilies, 21 jul 2016
    Laatst bewerkt: 21 jul 2016
    Ah oke op die manier.

Nee dat is zeker niet fijn idd. Beterschap!

Ja inderdaad, maar je had het aan de ene kant beter niet kunnen doen. Want dan hadden ze je misschien een vast contract moeten geven.

Veel succes en hou mij op de hoogte.

10. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Zo lang ze gelijk uitbetalen geen zorgen. Ik heb het wel eens wat later gehad omdat het te lang duurde voordat het geregeld was. Je hebt er sowieso recht op, al is het achteraf. Anders even je spaarrekening/buffer een maand raadplegen en zelf voorschieten. ;)

11. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Je werkgever moet dit regelen met het UWV. Hij zult er geen last van ondervinden. Je werkgever of het uwv maakt het over en jij krijgt hoe dan ook je geld tot het einde van de contractdatum.

Ik vind het trouwens een vreemd zaakje...Teveel ziekteverzuim? Was dit zwangerschapsgerelateerd en is dit bij de bedrijfsarts gemeld? Zo ja, dan mag dit niet tegen je gebruikt worden. Neem even contact op met juridische hulp of misschien ben je lid van een vakbond? Zit vaak ook juridische hulp bij. Je kunt ook nog de juridische afdeling van het UWV bellen.

Er staat mij wel iets bij dat als men een tijdelijk contract niet verlengen hoeft er geen officiële reden voor te zijn. Dit was iig een aantal jaar geleden zo. Miss is dit nu veranderd?

Dit is wel zo bij een contract bij onbepaalde tijd. Al moeten hier meerdere gesprekken aan vooraf zijn geweest, zodat je de kans krijgt om je functioneren te verbeteren.

12. neveah

neveah Actief lid

10 feb 2016
    230
    0
    16
    NULL
    NULL
    Even over de vraag naar de reden.
    In principe maakt dat helemaal niet uit helaas.
    Het was een tijdelijk contract die van rechtswege afloopt. Er moet alleen tijdig aangegeven worden dat het contract niet wordt verlengd. Uiterlijk 4 weken voor de einddatum van het contract.

on topic:
    Tot de einddatum van het contract betaalt jouw werkgever gewoon jouw salaris en zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Tenzij je een verzoek indient bij het uwv om de betaling rechtstreeks naar jou te doen. (volgens mij kun je dit doen)

En volgens mij een maand voor het einde van je bevallingsverlof kun je ww aanvragen. Tenzij je nog klachten hebt waardoor je dus niet kan werken, dan kun je het uwv laten weten dat je nog steeds ziek bent en wordt het een ziektewetuitkering.

13. Estrelol

Estrelol Lid

23 jul 2016
    12
    0
    0
    Sorry ik wil toch even reageren hierop.

OOK bij tijdelijke contracten mag de reden van NIET verlengen NIET de zwangerschap en gerelateerde zaken zijn. Wanneer je aannemelijk kan maken dat dit wel zo is (lees: je hoeft niet eens keihard bewijs te hebben), kun je je melden bij het college van de rechten van de mens. Wanneer zij je in het gelijk stellen maak je aanspraak op een fikse vergoeding via de kantonrechter omdat HET DISCRIMINATIE IS.

Dus accepteren hoeft niet: teken bezwaar aan en geef de reden waarom en geef je zaak over aan het college.

Je hoeft dit namelijk NIET te pikken!!

14. Teddie86

Teddie86 Niet meer actief

Wat is je bron? Want ik betwijfel dit echt sterk. Een tijdelijk contract loopt immers van rechtswege af. De werkgever hoeft niet eens een reden te hebben om niet te verlengen. Ik denk dus echt dat je met "aannemelijk" er niet bent. Pas als er daadwerkelijk sprake is van discriminatie en dat dus ook vastgesteld kan worden heb je mogelijk een zaak denk ik. Ben me er van bewust dat ik ook geen bron heb op dit moment maar ben dan ook iets minder stellig dan jij. Mogelijk heb je gelijk hoor maar dan ben ik erg benieuwd naar meer informatie daar over!

15. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Volgens mij klopt dit niet. Het contract heeft gewoon een einddatum en stopt dan. Er is vanuit de werkgever 0,0 verplichting om je een verlenging te geven op dit contract. Zwanger, ziek...doet er niet toe.

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat toevoeging voor de duidelijkheid.:)

17. Estrelol

Estrelol Lid

23 jul 2016
    12
    0
    0
    Een van mijn bronnen: Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren

Kijk ook eens op de website van het College van de Rechten voor de mens. Ja, het contact hoeft niet verlengd te worden. NEE zwangerschap mag daar niet de reden van zijn, omdat het dan discriminatie is op grond van geslacht.

Ik ben niet stellig, ik heb gewoon mijn huiswerk gedaan.

18. Lies2012

Lies2012 Fanatiek lid

15 mrt 2014
    1.479
    0
    36
    Rotterdam

Klopt, mee eens. Zodra je hard kan maken dat het ivm je zwangerschap is, dan zou ik inderdaad stappen ondernemen.

Deel Deze Pagina