Pffff, hoeveel kan een mens hebben? Door ernstige lichamelijke en psychische klachten door zwangerschap zit ik sinds mijn 22e week thuis. Eergisteren hebben we te horen gekregen dat de kleine nog steeds in stuit ligt en er geen draaipoging kan worden gedaan. Een stuitbevalling is te riskant dus wordt het, als ons kleine meisje niet uit zichzelf draait, een keizersnede. Ik heb vanaf dag 1 geen fijne zwangerschap en had zo gehoopt dat de bevalling en de kraamtijd daar iets goed in zouden maken. Ik was heel druk bezig te accepteren dat ik hoogst waarschijnlijk geen normale bevalling zal hebben en ik tijdens mijn kraamtijd tevens moet revalideren van een keizersnede. Ik ben nu 35 weken zwanger en heb sinds 4 dagen officieel verlof en ik ben net door mijn werkgever telefonisch op de hoogte gesteld van het feit dat mijn contract niet verlengd wordt wegens economische redenen...... Iedere keer als ik contact had met mijn werkgever werd mij gezegd dat ik me absoluut geen zorgen moest maken over contractverlenging, omdat ze mij absoluut niet kwijt wilden. Ik kreeg dus net echt een klap in mijn gezicht en voelde me net een konijntje dat verstijfd in het licht van de koplampen van een auto op de snelweg zat Ik kon geen zinnig woord meer uitbrengen en heb alleen maar mijn tranen weg zitten slikken. Ik ben echt helemaal de weg kwijt en weet niet wat ik moet doen. Loopt mijn zwangerschapsuitkering gewoon door? Moet ik bij het UWV melden dat mijn contract niet wordt verlengd? Wanneer moet ik beginnen met solliciteren? Wat als ik na mijn verlof nog steeds niet kan werken? Heb ik recht op WW na mijn verlof? Hoeveel centjes krijg ik vanaf nu? En als ik WW krijg? WAT MOET IK DOEN?????????????? Kortom, ik wist dat ik veel kan hebben, maar dit wordt me echt teveel
Meisje toch, geen paniek, is echt geen reden toe. Ik kan me voorstellen dat je er even helemaal doorheen zit met je hele zwangerschap en het vooruitzicht op de bevalling die niet gaat lopen zoals je verwachtte. Om op je vragen antwoord te geven. Als je tijdens je verlof zonder werk komt te zitten loopt je zwangerschaps-/bevallingsverlof gewoon door via het UWV. Hóe dit precies te regelen weet ik niet, neem daarvoor even contact op met het UWV. Na je verlof heb je recht op een uitkering (ww). Hoelang je hier recht op hebt is afhankelijk van je arbeidsverleden. Ook dit zou ik even telefonisch navragen als je hier zekerheid over wilt. Verder ben je pas weer sollicitatieplichtig op het moment dat je daadwerkelijk in de ww zit. Je hoeft dus niet nu en/of direct na je bevalling te gaan solliciteren. Ik hoop dat ik je zo een beetje gerust hebt gesteld. Rustig aan hoor, laat je niet gek maken. Dikke knufel!
Komt helemaal goed meid. Inderdaad zoals mermaid zei kun je gewoon verlof houden. Na je verlof gaat gewoon je uitkering in, die je wel van tevoren moet aanvragen. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Heb lekker kunnen genieten van verlof want je blijft gewoon 100% loon ontvangen. Daarna kun je in de ww (75%>70% loon) en mag je beginnen met solliciteren. Laat het gewoon over je heen komen, en denk aan jezelf en de baby. Dat is momenteel even veel belangrijker. alles komt uiteindelijk toch wel op zijn pootjes terecht. En over de keizersnee hoef je ook niet in te zitten. Is zo gebeurd, en ook het revalideren valt wel mee. laat je gewoon in de watten leggen, dan ben je ook eerder weer opgeknapt. hoe meer je je ertegen verzet hoe erger het wordt. dikke knuffel jannie
Bah, wat een naaistreek van jouw werkgever. :x Maar zoals hierboven gezegd: je hebt gewoon recht op je verlof, en daarna op WW. Het enige dat ik nu kan bedenken dat je even moet uitzoeken, is in hoeverre je recht hebt op toeslag voor kinderopvang- maar die heb je denk ik niet eens nodig als je zelf nog een tijdje in de WW blijft en thuis kunt blijven. Met WW zit je op 70% van je inkomen, volgens mij is je verlof nog 100%. Voor mij wel, een deel van mijn verlof is eigenlijk in een tijd dat mijn contract niet doorloopt, maar ik krijg het gewoon wel 100%, en daarna wordt ik nog een stuk verlengd bij mijn werk (ik heb een project van 4 jaar dat toevallig net afloopt, maar ik moet het nog afmaken). Sterkte!!! En laat je niet kisten hoor.
Hier kan ik direct antwoord op geven. Als 1 van de ouders niet werkt (vrijwillig, of gedwongen) dan heb je geen recht op kinderopvangtoeslag.
Je hebt gelijk, je houdt het recht voor 6 maanden als je al kinderen in de opvang had. Wij houden het nog 6 maanden (maar ik heb een andere situatie). SZW – Werkloosheidswet – Overheid betaalt bijdrage kosten kinderopvang zes maanden door bij werkloosheid