Wat doen ze met een jonge baby op het KDV?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door elisabethbas, 27 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Mijn zoontje gaat over een maand naar het kdv, hij is dan bijna vier maanden. Ik vroeg me af, wat doen de leidsters met zo'n jonge baby, behalve fles geven, verschonen en naar bed brengen?
    Wij spelen na zijn fles nog een uurtje of zo met hem. Dagen hem uit om zijn handen te leren kennen, rechtop te zitten etc. Maar in een groep met meerdere kindjes (hij komt in een groep met 0-2 jarigen) hebben de leidsters daar neem ik aan niet altijd tijd voor. Hoe gaat het daar dan?

2. adi

adi Niet meer actief

Dat kun je navragen bij je kdv, vraag wat hun pedagogisch beleid is voor de ontwikkeling van baby's.

Bij ons hebben ze 'vrije baan voor baby's' , waarbij in de boxen allerlei materialen en uitdagingen worden aangeboden zodat de baby's veel gestimuleerd worden om zelf op ontdekking uit te gaan. Bijv veel spiegels aan de zijkanten waar de baby zichzelf kan ontdekken, allerlei speelgoed, babygym enz.
    Daarnaast zitten ze vaak op schoot als de dreumesen knutselen of eten aan tafel. En gaat de leidster in de box zitten om met baby's te spelen.

Overigens mogen ze op een kdv een baby van 2 maanden absoluut niet stimuleren om rechtop te zitten. Is het daar niet heel erg enorm vroeg voor????

3. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    12 Januari hebben we een rondleiding, dus dan zullen we alles wel horen, vroeg het me nu gewoon af.

Onze zoon is heel sterk, draait al sinds hij 8 weken was op zijn rug, en wil zelf alleen maar zitten (wel met steun van ons natuurlijk), niet meer liggen.

4. tulip

tulip Niet meer actief

elk kdv heeft zoals adi zegt een eigen pedagogische beleid voor baby's.
    En ook met haar andere opmerking ben ik het eens, als hij het niet zelf kan, veel te vroeg. Ik kan je al wel bijna zeker vertellen (als ze prof. zijn) dat ze daar dus niet aan mee gaan werken.

5. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Dames, het gaat mij niet om het rechtop zitten... Dat wil hij zelf, wij forceren hem er totaal niet in, gaan alleen mee in wat hij zelf wil. Of het wel of niet "mag" weet ik niet, dat zullen we bij het CB eens vragen, kunnen dat vast goed beoordelen.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Toen onze zoon met 3,5 maand naar het KDV ging, vroegen ze wat hij leuk vond om te doen. Daar gingen ze dan mee verder, maar dat was vooral: in de box met een mobile of een babygym, in de schommelstoel, maar ook veel knuffelen en lichamelijk contact. Ook maken ze bij ons op het KDV zelf een soort knuffelpoppen van een doek met een zachte bal erin, die vond onze zoon heel fijn om mee te spelen.
    Toen mijn zoon net naar het KDV ging waren er allemaal kleintjes die in dezelfde maand geboren zijn, die legden ze ook wel samen op een zacht kleed op de grond, konden de kindjes naar elkaar kijken en lachen.

7. theeleut

theeleut Actief lid

19 aug 2008
    314
    2
    18
    Eigenlijk nog best veel. mijn zoon (5 maanden nu) gaat sinds hij 3 maanden is naar het KDV, en ze doen eigenlijk best veel.
    Hij ligt vaak in de box onder de babygym, of mobile, in de snoezelhoek, de wipstoel. en als de grootste kindjes in bed liggen dan ligt hij ook regelmatig op zijn buik op de mat zodat hij heel het zaaltje kan overzien.

Verder knustelen ze ook regelmatig (hand en voet afdrukjes), zingen liedjes en als het weer een beetje mooi is gaan ze lekker buiten een frisse neus halen etc.

( en om eerlijk te zeggen doen ze ook af en toe dingen waar ik zelf niet aan toe kom, of denk dat ze er nog te jong voor zijn. BV: Mijn dochter van 2,5 vraagt nu of ze mag beginnen met eten, goede manieren dus waar ik zelf nog niet in zoverre mee bezig was. (vond het aan tafel zitten voor nu eigenlijk al voldoende)

8. tulip

tulip Niet meer actief

Ik snapte je wel. Ik begrijp ook wel dat jullie h em niet dwingen om te zitten;) maar wat ik bedoel is dat ook al maaky hij een beweging dat hij rechtop wil, moet je daar niet zomaar in meegaan, pas als hij dat zelfstandig kan, snap je.
    Ik zie ooj genoeg baby' s van een maand of 5 die zich aan papa's vingers een soort van optrekken en dan zeggen ze: kijk hij wil staan;)
    Mijn idee is om zoiets absoluut niet te doen en te wachten tot ze het zelfstandig kunnen.

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Het hangt idd af van het pedagogische beleid. Bij ons stimuleren ze de baby's zich goed te ontwikkelen, maar ook alleen te spelen. Ze zullen niet de hele wakkere tijd met hem bezig zijn, vermoed ik zo. Maar dat is ook niet erg, zo leert je kindje zich ook alleen te vermaken.
    En wat dat zitten betreft: alle kindjes proberen vroeg te gaan zitten (ik noem dat buikspieren trainen), maar daar moet je nooit in mee gaan, dat is namelijk erg slecht voor de rug. Zitten moet je ook niet stimuleren of oefenen. Ze gaan namelijk pas zelfstandig zitten als hun rug er aan toe is.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

sluit me volledig bij kiwi aan.

11. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons kdv hebben ze een aparte babyruimte met 1 box, in de andere groep staan er nog 2 (kunnen ze vanuit de box de andere kinderen bestuderen, is die van ons best wel druk mee). In de babygroep ligt een mat op de grond met aan de muur een spiegel. Er wordt volop met de kleintjes op de grond gespeeld. Verder gezellig op schoot of in de kinderstoel met speelgoed op tafel.

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochter slaapt nog heel veel en dat vind ik het belangrijkste.. Misschien heel stom maar anders is ze helemaal knock out en van slag. Dus heb juist benadrukt haar echt na het spelen na de fles naar bed te brengen. Want ze wordt helemaal hieper de piep en megadruk en dat lijkt heel gezellig maar ze is dan ontzettend moe..
    Dat zagen ze daar dus niet en ze beamen nu wel dat ze idd veel slaapt. Ze was laatst 4! uur wakker en dat is nog veel te lang.
    Verder zag ik dat ze haar op schoot hebben en ze wisselen af in de box, wipstoel ed. Verder moet je gewoon zelf aangeven wat jouw zoon gewend is want ze willen altijd zoveel mogelijk doen wat hij/zij thuis ook gewend is. Ik had een schema in het communicatieschriftje gezet.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als ze wakker zijn laten ze ze veel aan tafel erbij. Dus in een verhoogde wipper of baby"stoel" erbij zitten als ze zingen of ochtendopening doen. Ook bijvoorbeeld tijdens het eten gewoon aan tafel erbij, op die manier doen ze een beetje mee in de groep. Daarnaast veel contact bij het verschonen en uit bed halen. Altijd aangeven wat je gaat doen, zodat kindjes niet schrikken.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.505
    113
    Vrouw
    Hier lagen ze tussen door veel in de box met uitdagende speeltjes. 2 boxen naast elkaar met een speelhoek eronder zodat ze ook andere kinderen zagen spelen.
    tussendoor zaten ze regelmatig op schoot bij de leidsters. bijv. als er aan tafel geknutseld of gegeten werd.
    als ze wat groter zijn dan mogen ze samen met leeftijdsgenootjes op de mat op de grond. een mat met een rand eromheen, wat speeltjes en een spiegel aan de muur. wat grotere ruimte dan de box maar toch een beetje beschermd tegen de grotere kindjes.
    nu is ze 8 maanden en ligt/kruipt ze gewoon over de vloer tussen de rest van de kinderen.

houd er rekening mee dat ze geen tijd hebben om een uur met je zoontje te gaan spelen. ze hebben meerdere kinderen die allemaal eten, verschoond en naar bed gebracht moeten worden en ook aandacht vragen. maar ik vindt dit persoonlijk niet erg. het is af en toe wel eens goed dat ze zichzelf moeten vermaken en zo leren ze ook dat niet altijd alle aandacht naar hun gaat.

15. adi

adi Niet meer actief

Hier verbaas ik me ook regelmatig over hoor.. Laatst kwam ik hier met verbazing achter dat mijn peuters al hun boterham kunnen smeren!
    Zal ik maar zeggen dat ze dat niet thuis hebben geleerd hihihi :)

16. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Hoi,

Als leidinggevende in de kinderopvang vind in het wel nuttig om even te reageren.
    Ik lees veel reacties mbt het pedagogisch beleidsplan. Vaak worden in het beleidsplan de theoretische achtergronden beschreven waaronder de vier competenties die er verplicht in moeten staan. Bij veel kdv's komt dit op hetzelfde neer.

Wat veel belangrijker is, is het pedagogisch WERKPLAN dit is de praktische uitwerking van het pedagogisch beleid. Ook hier komen de vier competenties weer terug maar nu wordt er beschreven hoe deze daadwerkelijk worden uitgevoerd door de ped. medewerkers van de groep. Dit plan wordt ook ieder jaar weer opnieuw bekeken en desnoods herschreven. Erg waardevol voor ouders om te lezen, hier kun je echt in terugvinden hoe ze alles doen op de groep.

Vraag gerust naar dit plan, deze is om in te zien voor ouders!!

Succes!!

17. tulip

tulip Niet meer actief

het pedagogisch werkplan heet bij ons de padagogische matrix, we hebben een geschreven deel en een deel met foto's ,wat voor ouders nog duidelijker is. Misschien heet het bij jullie ook wel zo, dan weet je waar je naar moet vragen..

18. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Dat is helemaal mooi inderdaad met foto's!!!

19. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik werk ook op een kdv, en in de praktijk komt het er ook op neer dat we echt naar het kindje kijken en naar de ouders luisteren. Elke baby is verschillend, en ook de verwachtingen van ouders. Wij proberen hierin een middenweg te zoeken.
    En ja, de ene dag hebben we meer tijd, loopt het soepeler, dan de andere dag en dat zal dus ook wel verschillen.

Deel Deze Pagina