Mijn oudste heeft al een voorkeur voor potjes (behalve als het eten van mijn bord komt) maar nu heeft mijn jongste dat ook terwijl we net zijn begonnen? Ik heb thuis al keer banaan gegeven en peer gepureerd, het is echt net zo glad gepureerd als een potje. Dit kokhalst hij dus uit of trekt een vies gezicht. Nu zijn we op vakantie en heb dus een potje gekocht om te oefenen met fruit en groente eten en hij kan er geen genoeg van krijgen. Ik heb thuis de beaba babycook dus die pureerd echt wel goed. Wat is dat toch met die potjes?
De smaken van fruit- en groentehapjes die je zelf maakt zijn veel meer uitgesproken dan de smaak van potjes. Da's allemaal zo'n flauwe hap. Als ze nog geen vast voedsel kennen duurt het wat langer voor ze gewent zijn aan de smaken van fruit en groente. Ik zou gewoon vers blijven aanbieden en dan 3 dagen het zelfde achtereen, zodat hij ook de kans krijgt om de smaak van bijv. banaan te leren kennen.
In die potjes zit veelal appelsap, water of andere dingen toegevoegd, zodat het niet de smaak heeft wat puur fruit heeft, dat is wat ik begrepen heb (zelf nooit potjes in huis gehad). Banaan uit een potje zal dus heel anders van smaak zijn dan verse banaan. Zou er zelf voor kiezen bij thuiskomst weer lekker de pure smaken aan te gaan bieden, anders moet je over een tijdje als je geen potjes wil geven je kindje weer laten wennen aan de echte smaken. Succes in ieder geval! Liefs Hanneke.
Ik zou ook omdraaien... als hij vers goed eet, zou je als je dat nodig vindt, af en toe een potje kunnen aanbieden. Vers heeft een uitgesprokener smaak. Banaan was hier trouwens de eerste maanden ook niet erg favoriet.
Gek toch! Banaan is zo lekker juist Vind potjes voor hier wel makkelijk maar thuis wordt het wel weer vers. Niet voor niks een babycook haha. Op het kdv krijgt hij straks ook vers dus thuis lekker ook maar moet wel zeggen nu het zo makkelijk gaat met die potjes ik wel wat meer moed krijg omdat het echt niet leuk was om hem vast voedsel te geven en werd al lichtelijk wanhopig
Vers fruit smaakt hier ook veel frisser als uit een potje. Daar zit zowizo appel of sinasappelsap en rijstebloem door, en door mijn prakjes alleen fruit. Heel soms water maar vaak niet eens. Qua textuur is het inderdaad even glad, maar veel meer smaak eraan. Ik zou ook lekker volhouden met vers geven strakjes!
Ik zou zoveel mogelijk vers blijven aanbieden. En geen potjes de eerste tijd als je wilt dat ze vers eten. Het vieze gezicht trekken is heel normaal.
Emma had ook vanaf het begin voorkeur voor potjes. Ik dacht ook ik geef alleen vers maar dat pikte ze niet en bleef honger houden en ze dronk ook slecht dus ze moest wat binnen krijgen want ze groeide niet en viel af. Dus ik moest wel potjes geven. Ik probeer al heel lang haar aan het vers te krijgen maar ze is heel vasthoudend. Dus als iemand de gouden tip heeft? Ik doe nu hapjes vers en potje door elkaar heen en hopelijk lukt het om een keer alleen maar vers te eten. Als ik jou was zou ik eerst nog proberen vers aan te blijven bieden want het is in eerste instantie bijvoeding. Maar laat je niet te gek maken, ooit gaan ze wel een keer vers eten. En een potje is echt geen vergif ofzo hoor. Bij Martijn heb ik altijd vers gedaan, hij heeft nog nooit een potje op. Dus was even wennen dat ze m'n eten niet wilde.
Je zou kunnen proberen om fruit à la rapley te geven? Dan valt het namelijk onder een hele andere categorie dan een gepureerd fruit, misschien vind ie het dan wel lekker! Mijn dochtertje vond in het begin ook niet alles lekker, maar als ik haar dan gewoon een stukje gaf dan vond ze dat zo interessant dat ze er toch op begon te soppen. En zo wende ze aan de smaak! Even later at ze het wel gepureerd (ik combineer gepureerd met rapley)
Het komt er uiteindelijk op neer om vol te houden met 1 smaak voor een paar dagen, hier wordt 10 dagen aangeraden. Ik ben overigens eerst met groente (wortel) begonnen en 2 weken later met fruit. Misschien is dat een ideetje, om eerst groente te proberen in plaats van fruit?