Nou het mooie is dat de vele werkgevers dit al direct op dag 1 van de maatregelen communiceerden. Geen enkele manier van meedenken. Ik ken iemand die gewoon naar de autogarage moet komen om auto's te verkopen, terwijl er geen klant is. Nu zie je dat werknemers bij gebrek aan info van bovenaf maar vakantiedagen inzetten. Dat heeft de werkgever natuurlijk het liefst.
Ja, zulk soort situaties ken ik inmiddels ook wel. Dat slaat dus inderdaad nergens op, ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn wel veel bedrijven die wel mee willen denken, maar ik vind dat ook dat hun ook wel wat van hun personeel mogen verwachten. We hebben zelf een bedrijf dus ik weet hoe zuur het is om betaald mensen thuis te hebben zitten die niks kunnen doen, maar ik ga ze ook niet vragen hier te komen dat is zonde van iedereen zijn tijd. En verplicht vrije dagen op laten nemen is niet zoals het hoort vind ik, dus dan doen weniet. Maar ik verwacht wel van ze, dat als we werk hebben voor op een zaterdag bijvoorbeeld ze voor ons klaar staan ( gelukkig kan dat ook in de privé situaties van onze medewerkers, maar anders mochten ze er wal wat moeite voor doen om te proberen dat ze er gewoon zijn).
Omdat dit nog een extra kostenpost is midden in deze crisis voor de werkgevers? Personeel betalen zonder tegenprestatie kan maar door heel weinig bedrijven worden gedragen. En uiteindelijk is het in belang van alle partijen om de bedrijven overeind te houden.
Mee eens. Wij hebben 1 personeelslid met een vrouw in de zorg. Officieel hebben ze recht op opvang maar hun kind ging altijd onder werktijd naar opa en oma. Opa en oma behoren tot de risico groep dus liever niet nu. Ik ben zelf ook moeder en snap dat ze hun kind die nooit andere oppas dan opa en oma heeft gezien liever nu niet naar de opvang brengen. In overleg krijgt hij op haar werkdagen nu verlof 70% doorbetaald. Een andere werknemer zijn vrouw werkt in een winkel fulltime. Hij werkt ook fulltime (waarvan 1 dag op zaterdag. Zij krijgt geen verlof en moet vakantie dagen opnemen. Met hem nu de afspraak dat hij 2 dagen per week verlof opneemt (70% doorbetaald) en 1 dag per week een vakantiedag opneemt zodat zijn vrouw per week ook maar 1 vakantie dag op hoeft te nemen. Als straks alles weer normaal is dan heb ik niets aan 2 overspannen werknemers. Dan nu liever 70% doorbetalen als ze er niet zijn dan straks maanden lang 100% omdat ze ziekteverlof nodig hebben. Of aan werknemers die door hun vakantie uren heen zijn en denken in de zomer we vieren een weekje vakantie in de tuin dus meld me 1 weekje ziek.
Bij ons is het wel goed geregeld. Tot en met 5 april krijgen we 100% betaald. Het online gedeelte is weer in gang gezet en daar zoeken ze vrijwilligers voor aangezien ze niet iedereen hiervoor nodig hebben. Richting de winkels is minimaal volgens mij. Wij kunnen kiezen tussen gaan werken en 100% betaald krijgen of thuis blijven en vanaf 5 april opstaan als technisch werkloos. Dan krijg je 70% uitbetaald vanuit de regering. Tem 12 april betaald ons bedrijf de overige 30% ook nog uit. Ikzelf kies voor technisch werkloos maar ben wel aan het denken om misschien halverwege april weer te starten maar dan alleen de zondagen. Dan hebben we geen problemen ivm zoon. Normaal werk ik op vrijdag/zaterdag/zondag. Vriend werkt op vrijdagen en zaterdagen dus dat is moeilijk ivm zoon. Ben blij dat ik op mijn werk de keuze heb. Zoon gaat normaal naar oma en opa. Ze blijven ook gewoon van ons verlof af. Alles blijft staan zoals het is. Als je in deze weken verlof hebt opstaan ben je deze wel kwijt.