Julia heeft de laatste dagen honger. Ik hoor haar soms knorren, ze slaapt er slecht door en vanmorgen begon ze de dag met 'botewammetje?'. Ze wil dan vaak 's nachts een beker melk, omdat ze honger heeft, maar dat is natuurlijk meer schijn, want het vult niet écht. Maar goed, ze is geen goede eter, de laatste weken gaat het weer minder goed. Ze eet meestal 's avonds niks, of zoals gisteren 10 hapjes ofzo. Overdag eet ze bij het ontbijt meestal een halve boterham en tussen de middag soms wat meer. Fruit is ze niet dol op, maar meestal komen we wel aan een halve of een heel stuk fruit tussendoor. Maar ja, op 1,5 boterham en een stukje fruit kun je niet echt lekker leven. Ze heeft het eerder ook gehad en daarom maakte ik me er ook niet zo druk om, maar ze begint er nu zelf last van te hebben. Maar ze eet niet meer! Mijn moeder gaf als tip om meer eetmomenten in te bouwen. Iemand daar ervaring mee? Om bijvoorbeeld om 7 uur 's avonds nog een keer brood te geven, of juist om 11 uur en om 3 uur na het slapen? Ik vind het nu vooral voor haar zelf zo sneu dat ze steeds honger heeft...
mijn zoontje eet bij vlagen heel slecht en dan weer een weekje heel goed... Ik vind meer eetmomenten inbouwen lastig, we zitten nu op 4 momenten en het lijkt al bijna of hij de hele dag alleen maar in zn kinderstoel zit en ik hem probeer te voeren... zeker als hij slecht eet lijken die momenten eindeloos Maar mijn moeder gaf toevallig hetzelfde "advies" van meer tussendoortjes... dus ik heb er ook over nagedacht ... Ander probleem vind ik dat die extra eetmomenten vaak tussendoortjes zijn of weer fruit, terwijl juist de groente het slechtst gaat. Maar ja ik ga niet 3x op een dag sperzieboontjes aanbieden denk ik. Zelf denk ik dat het belangrijk is om met zn allen aan tafel te zitten en dat het gezellig is en we plezier maken en dat mijn kindje het zelfde eten als wij op zijn placemat heeft liggen.... ik hoop dan dat hij er meer plezier in krijgt en dan vanzelf meer gaat eten.
Ik zou dan echt meer momenten aanbieden. Ze is al zo lang een slechte eter, en als ze nu echt honger heeft, is ze misschien gewoon geen kind voor 3 grote maaltijden en 2 kleine tussendoortjes. Als ze hier bijv een dag heel slecht eten doe ik na de fruitmoment de overgebleven fruit (druiven of plakken appel oid) in een schaaltje en zet dit op de salontafel. Ze eten dan al spelend de rest wel op. Na een slechte avondmaaltijd doe ik dit ook vaak met sperziebonen oid. Ze kijken dan ee half uurtje tv en eten zo een goede portie boontjes weg. Wij houden ons ook redelijk aan het opvoedingen rondom het eten. Dus maaltijden nuttigen aan tafel, gezonde tussendoortjes oid. Maar bij sommige fases vind ik het wel verantwoord om tussendoor extra gezonde dingen aan te bieden. En ook tijdens het spelen. De volgende maaltijd eten ze dan gewoon aan tafel. Onbijt eten wij trouwens niet aan tafel. Dat lukt hier gewoon niet, ze eten dan niks. Ik zet bordjes met brood en fruit op de salontafel, melk en koffie voor ons. ONdertussen kleed ik ze aan, fris ik ze op, drink koffie. En zij zitten langzaam wakker te worden op de bank. Dat is de enige manier dat ze hun ontbijt WEL eten.
He? Gisteren las ik dit: Julia mag het ook zelf weten. Ze eet nooit te veel! Na een tweede boterham krijgt ze vaak een rijstwafel of een cracker, en dan is ze vaak bomvol. Met drinken moet ik wel remmen, omdat ik niet wil dat ze daar vol van zit. Dus ze krijgt 2 keer melk, 3 keer drinken tussendoor en evt 1 keer extra bij warm weer of als ze 's avonds niks wil eten. Dus ik dacht: dat gaat goed! Mijn zoontje is een beer van een vent en eet nooit meer dan twee boterhammen. Julia is een zeer tenger meisje, wat wil je dat ze eet? Je zegt dat ze vaak na twee boterhammen nog een rijstwafel of cracker krijgt. Dat is niet slecht eten, dat is een volwassenportie! Vaker kleine beetjes en je weet het he: opschrijven! Dan hoef je je weer even minder zorgen te maken. Julia praat goed, dus ik neem aan dat ze jou kan vertellen of ze ergens pijn heeft.
Vraagt ze zelf niet om eten? Hier een dochter die slecht brood eet (adi, doen wij ook vaak bij de salontafel omdat ze dan een stuk beter eet tijdens het spelen) maar verder wel de hele dag om eten vraagt (volkoren crackers en fruit). Volkoren crackers mag ze van mij altijd hebben als ze wat wil, ze eet er vaak 2 per dag denk ik. Fruit mag ze ook als ze erom vraagt behalve als het etenstijd is (lunch of avondeten), dan eten we dat eerst.
Lijkt mij een lastig probleem zeg. Snapt ze dus niet dat ze dat vervelende gevoel (honger) kan weg-eten. Is het een heel raar idee om haar dat proberen uit te leggen, op een of andere manier die ze kan begrijpen? En idd, dingen gewoon neerzetten tijdens het spelen heb ik al vaker gehoord ja. En sorry, offtopic, maar wat zijn dat voor volkoren crackers?
Ik haal ze bij de biowinkel van kamut, maar Wasa heeft ze ook. Dan moet je niet die hele harde dikke nemen maar de iets dunnere, de lightweight ofzo? Mijn zoontje eet normaal altijd cruesli, maar wou vanochtend crackers als ontbijt, hij heeft er 2,5 op.
Ik heb hier Euroshopper van de AH. Kosten maar 0,35 en ze vindt ze erg lekker. Had laatst snel een pakje meegepakt bij de C1000 (eigen merk) maar die zijn erg dik en hard en zag dat er suiker aan toegevoegd zit. Dus die maar niet meer gegeven.
Dit was in een topic over te veel eten en of je ze dan nog meer geeft. Julia heeft wel eens een moment dat ze 'veel' eet, maar de laatste tijd weinig tot niet. Ze is wel erg wisselvallig moet ik zeggen, maar de laatste 2 weken heeft ze niet meer zoveel brood gegeten. De rest is idd drinken, dat doet ze prima! Red88, ze vraagt alleen om koekjes, maar nooit om "echt" eten (brood, warm eten, fruit). Ze maalt daar ook niet om. Goed idee van de crackers, want die vond ze een poos geleden wel lekker. Ik heb het alleen niet vaak in huis. Ik denk idd dat ze niet begrijpt dat honger weg gaat van eten. Wat vinden jullie van een extra eetmoment voor het slapen? Ik heb daar altijd wat negatief tegenover gestaan, omdat ze dan misschien zou merken dat ze wat anders kreeg als ze niks at. Maar ja, als ik het altijd doe, is het misschien wel anders! Dit was het gisteren (goeie dag w.b. warm eten): Ontbijt: iets meer dan 1/4 boterham, na een uurtje nog een paar stukjes (dus in totaal 1/2 boterham) en een beker melk Tussendoor: 2 bekers drinken, een half appeltje met kaneel Lunch: 1/2 boterham en een beker melk Tussendoor: 1 beker drinken en een choco biscuitje 's Avonds: 1 eetlepel preischotel (prei, gehakt en aardappelpuree) Voor het slapen nog een beker melk. Eindscore dus 1 boterham, half appeltje en een eetlepel warm eten... Vandaag zit ze op bijna 1,5 boterham, 1 koekje en 3 kersen.
Hmm, wat ik bedoelde in dat stukje wat je quote is "Als ze 2 boterhammen eet, dan geef ik vaak nog een cracker of rijstwafel." Bedoel dus dat ik dan niet nog meer brood geef. Maar dat gebeurd zeker niet vaak! Mss staat het er gek...
Wat geef je voor drinken? Is dat sap? Dat zijn suikers en die vullen, dus over naar water en thee dan maar. En hoe groot zijn die bekers melk? Het advies is 300cc zuivel. En denk eens aan trage koolhydraten als volkorengranen enzo als die daar zitten in een cracker, rijstwafel, ontbijtkoek, da's allemaal voedzamer dan een chocobiscuitje. Omdat ze weinig brood eet (en dus ook weing beleg) kan je haar ook een blokje kaas of plakje vleeswaar toestoppen. Die vetten kan ze goed gebruiken. En meer fruit en groente, want een halve appel en een beetje prei daar zit niet zoveel in. Voor kinderen geldt ook: 2 ons groente en 2stuks fruit.
Hey... als mijn dochter eens weinig brood eet (komt weinig voor) dan krijgt ze na haar slaapje wat extra van haar normale tussendoortje, of 2 tussendoortjes tegelijk. (ze gaat direct naar bed na het brood, vandaar). Wat ik dan geef is bijv gedroogd fruit en volkoren soepstengels of volkoren cracottes, rijstwafels, volkoren peperkoek... Ze krijgt nooit choco koekjes oid... Vind trouwens wel dat mijn dochter weinig drinkt als ik jouw schemaatje zie. Ben blij als de mijne naast d'r 200cc melk bij het ontbijt nog 1 beker gewoon drinken binnen krijgt Oja, en wat ik ook doe is haar wat geven als ik sta te koken... ze komt dan weleens kijken wat ik doe en ziet dan bijv paprika aan het snijden ben... dan mag ze van alles proeven. Ze vind dat interessant en krijgt stiekem wat groente binnen.
Even terug op de crackers: jullie hebben het over knackebrot geloof ik? Ik zoek nog een soort volkoren alternatief voor de crackers van het kdv nl, ze hebben van die creamcrackers heet dat geloof ik. Op zich kan knackebrot natuurlijk ook wel.
zogelukkig, ja ze krijgt op een dag meestal 3 bekers (van ong 100-150 cc) met diksap of thee. Dat is ook haar max, meer drinken mag ze niet. Melk krijgt ze ruim 200cc (2 bekers van ruim 100cc). Misschien kan ik idd wat terugschakelen met sap en iets vaker thee of water geven. Dat drinkt ze een stuk minder/langzamer. Meer fruit en groente is een goed advies, maar dat is juist het gene wat ze slecht een. CB zei: Elke hap is een hap, wees er blij mee. Ik snap dat ze niet genoeg binnenkrijgt, maar dat is natuurlijk ook het probleem. Groente zeker, dat krijgt ze niet elke dag binnen omdat ze haar avondeten zo slecht eet. Kaas lust ze helaas niet, maar plakje worst krijgt ze wel af en toe als extraatje. Ontbijtkoek en crackers ga ik vandaag even halen, die waren er inmiddels weer een beetje uitgeglipt. DeeLighT, thanks! Julia drinkt idd veel, maar daar heb ik dus wel een max op van 5 bekers. Dan zit ze rond de 600-700cc op een dag en dat mag ook, maar niet meer. Dat heb ik ook expres gedaan vanwege het slechte eten. Maar ik ga eens kijken wat ze vindt van vaker thee en water, want dan eet ze misschien wat meer. Bij het koken komt ze ook, en dan wil ze ook proeven, maar dat gaat idem als bij het eten --> proeven en uitspugen of er alleen maar aan likken. Ze is echt kieskeurig wat dat betreft en eet niet zomaar iets (nieuws) op. We zijn ook iets meer aan het proberen a la Adi zeg maar, dus meer uit het vuistje een dubbel halfje op laten eten. Dat gaat soms beter (zoals nu net, bijna een hele!) en soms minder (gisteren, 3 happen). Dus nou ja, beetje blijven vogelen ermee. Bedankt voor jullie 'voedzame tussendoortjes' tips, want die was ik weer vergeten. DeeLighT, wat voor gedroogd fruit geef jij? Julia lust rozijntjes, maar gedroogde abrikozen vindt ze niet geweldig. Ik dacht nog aan droge banaantjes... Of is dat te hard? Babel44, je hebt ook cracottes (of van het huismerk hetzelfde idee), die zijn ook wat zachter maar heb je ook in volkoren variant. Ze kruimelen wel als een idioot
Gentle, ik moet eerlijk zeggen dat nu ik erover nadenk mijn dochter de laatste tijd ook wat minder happig is op proeven. Wel likken en uitspugen haha. Maar dat is de leefdtijd, dat komt wel weer. Ze krijgt hier gedroogde pruimen, abrikozen (maar die vind ze niet super), rozijnen (maar dan niet die uit een doosje maar "verse" uit zo'n plastic bakje. Zijn veel sappiger en lekkerder heb ik pas ontdekt). Mijn man is nu boodschappen doen en neemt dan gedroogde vijgen mee. Ben benieuwd! Je kan alle soorten geven, kijk eens voor een pak tutti frutti dan kan je testen wat ze lekker vind. Banaan is de minst gezonde van alle fruitsoorten, levert voornamelijk koolhydraten (en kalium). Ohja, en kale volkorenpasta van de dag ervoor lust ze ook vaak wel. (vind ik zelf ook lekker hihi) Penne uit het vuistje Ze vind het ook leuk om zelf een mandarijn helemaal te pellen enzo, is meteen ook leuk.
Banaan is best gezond hoor; bevat magnesium en kalium. Maar die gedroogde worden allemaal gezoet met suiker, ook de bio. Gedroogde appeltjes bevatten ook heel veel ijzer!
Als je graag gedroogd fruit/groente/vlees/kruiden e.d. eet kan je er ook voor kiezen om ze zelf te drogen, dan weet je exact wat je er in doet en geeft. Dat kan je heel gemakkelijk in een droogautomaat maken. Zo één als deze heb ik: Factoryprices.nl - Bomann DR435CB Droogautomaat / DR-435 CB
Ik ga eens kijken naar tutti frutti en wat ze daar dan lekker van vindt! Van het weekend ging het beter met eten, en vandaag weer prut. 1 boterham en wat tussendoortjes... Gelukkig wel een banaan nog. Het mag dan niet het gezondste zijn, maar als ze geen fruit en groente op een dag heeft gegeten, dan liever een banaan Enneh, ik moet zeggen, ik had er een hard hoofd in dat ze water zou gaan 'lusten' als echt drinken, maar ik heb haar nu elke ochtend als eerste keer drinken steeds een beker water gegeven en het gaat beter! De eerste dag was ze een beetje boos (mamaaa, mag ik sap? Water! Mag ik saaap?), de tweede dag een beetje verbaasd (mama, water!) en vanavond kwam ze opeens 'Mama, water?' en wilde ze zelf lekker een beker water, ze had dorst. Ik denk dus dat ze er echt wel aan went zo! Ze drinkt wel langzamer en niet in 1 keer alles, maar dat geeft ook niet natuurlijk.
Hey Gentle, hoe gaat het nu? Hier ook geen waterdrinkertje, door je laatste bericht ben ik er wat meer op gaan letten. Ik was was gemakzuchtig en leit haar ook vaak uit haar tuitbeker drinken (maar dan wel zonder ventiel). Ben meteen water in een beker gaan geven en omdat ze het zo interresant vind drinkt ze het aardig... nu volhouden hihi. Hier blijft het avondeten nu toevallig ook al 2 dagen onaangeroerd. Een paar hapjes "pikika" ging nog net... uit mijn rauwkost welteverstaan