Ik ben al weken aan het tobben met m'n productie. Dagen achter elkaar kolven, voeden, rusten, fenegriek capsules, borstvoedingsthee. Soms lijkt het week beter te gaan, maar sinds vanavond heb ik echt niets meer, na alweer dagen ermee bezig te zijn. Dochter (6 maanden) is al de hele avond aan het huilen van de honger. Fles wil ze niet, spuitje, lepeltje, bekertje/cupje, tuitbeker geprobeerd, maar niets lukt. Jullie snappen dat ik hem nu dus even flink heb zitten. Ze krijgt dus al een paar dagen te weinig binnen en sinds vanavond niets meer. Hoe kan ik zorgen dat ze toch nog wat binnen krijgt? Oja, slapend de fles geven werkt ook niet. Verschillende flessen/spenen maakt ook niet uit.
Zorgelijk! We hadden hier ook een flesweigeraar en alleen slapend flessen werkte. Misgien ff overleggen met de hap. En veel sterkte, ik weet hoe wanhopig het voelt...
Wat gebeurt er als je haar aanlegt? Misschien een domme vraag, maar misschien kalmeert ze dan en een goed drinkende baby krijgt meer uit je borst dan welk kolfapparaat ook. Of raakt ze dan alleen maar gefrustreerd omdat er niets komt? Aangezien ze 6 maanden is, zou je ook nog kunnen proberen de melk in een open bekertje aan te bieden. Hier wilde ze ook geen flessen. Sterkte! Het lijkt me heel frustrerend, zowel voor je dochtertje als voor jou.
Bedankt! Een bekertje werkt ook niet. Als ik haar aanleg, drinkt ze een paar slokken, hooguit 30 seconden per borst en dan is het op en raakt ze gefrustreerd. Vanmorgen naar de huisarts geweest, neusspray meegekregen en doorverwezen naar het consultatiebureau. Daar net op inloopspreekuur geweest. 800 gram gegroeid in twee maanden, dus dat is niet veel. Maar goed, ze groeit tenminste. Verpleegkundige kwam ook al tot de conclusie dat ik al alles geprobeerd had en aangezien ik niets meer heb, besloten om gewoon niets anders aan te bieden dan de fles. Verpleegkundige denkt (en ik weet zeker) dat het gewoon eigenwijsheid is. Ik blijf wel bezig om mijn productie op te krikken, vannacht en vanavond voor het slapen gaan krijgt ze ook gewoon de borst (hopen dat er dan al wat meer is), zodat ze tenminste iets binnenkrijgt... Vreselijk vind ik het!
Nee, zoiets is echt geen eigenwijzigheid van een baby! Ze geeft gewoon aan wat ze wel wil. Wat gebeurt er als je gewoon aanlegt?
Jij leest niet. Ze zegt als ze haar aanlegt na 30 seconde dat ze dan gaat ruilen omdat er niks meer uit komt en het zelfde met de andere borst ze krijgt dus nu echt te weinig binnen via de borst. T.s blijft bv geven dat zegt ze dus ook maar voor nu moet er even wat anders bij.
Meid koop als de wiedeweer een borstvoedingshulpsetje! Dit is een dingetje waar je melk indoet en dan leg je haar aan en stop je het minislangetje in haar mond. Ze krijgt dat wel melk binnen via de setje, en ze drinkt ook bij jou. Snap je hem nog Ik heb hem ook met veel succes gebruikt. Het is alleen een nagenoeg onbekend ding, helaas. Hier een link, daar staat het beter uitgelegd dan ik nu doe Succes meis! Ik heb hem van Medela trouwens. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Het gebruik van een borstvoedingshulpset Echt dit werkt
Misschien met domperidon tabletten starten? Helpt mij enorm om de boel op vang te krijgen. Er staat ook op borstvoeding.com veel info over. En hulp inschakelen van een lactatie kundige.
Als je nu met kv gaat starten heb je grote kans dat je productie helemaal wegzakt. Kijk en volg je hart, wil je nog bv geven, zou ik er alles aan doen de kv zolang mogelijk buiten de deur te houden, en zoveel mogelijk live te gaan voeden. En dan oxytocinespray proberen, domperidon, venkelthee (in geringe mate) en heel, heel veel rust nemen en jezelf goed verzorgen. En heel veel aanleggen. Alsof je nog in de kraamtijd zit. Misschien moet ze nu wat harder werken voor de melk, en raakt ze daarom na 30 sec zo gefrustreerd. Volg je hart hierin, het is en blijft jouw beslissing, maar ik proef uit je woorden dat je er zelf nog niet helemaal klaar mee bent vandaar mijn tips. Eigenwijsheid geloof ik ook niet zo in. Dat kent een baby van 6 maanden nog helemaal niet.
Ik zat te denken misschien tussendoor gaan kolven. Hier wordt mij powerpumpen aangeraden door de lactatie kundige; elke keer tussen de kolfmomenten en bij jou dan voedings momenten door 5 min kolven voor extra stimulatie voor de aanmaak van melk.
Powerkolven kan inderdaad goed werken. Voeden, dan jezelf een uurtje rust gunnen, dan 5 minuten kolven en 45 minuten later opnieuw 5 minuten kolven. En dat setje van Medela, dat is inderdaad een goeie!
Jeetje, lastig en frustrerend voor jullie allebei. Je hebt al veel goed tips gekregen hier, ik heb niets toe te voegen, maar wilde je veel sterkte wensen! Volg je gevoel en dan komt 't vast goed!
Nog bedankt voor jullie goede tips! Had ze allemaal gelezen, maar had even niet de tijd/rust om te reageren. Inmiddels gaat het weer beter met m'n productie, de neusspray heeft geholpen. Powerkolven deed ik inderdaad al een aantal dagen dag en nacht, maar was niet genoeg. In combinatie met de neusspray, veel rust en fenegriekcapsules gaat het nu eindelijk weer goed! Waarschijnlijk is het probleem steeds dat mijn dochter heel onregelmatig en onrustig drinkt. Heb nu besloten maar na iedere voeding na te kolven (soms drinkt ze beide borsten, soms maar eentje, soms ook maar heel even een paar slokken en blijft ze weer een paar uur weg als het aan haar ligt). Hopen dat het zo beter gaat. Even voor de duidelijkheid: Het was absoluut niet mijn intentie te stoppen met de borstvoeding, als het aan mij ligt voed ik tot in ieder geval een jaar door. Wel wil ik graag dat ze ook uit de fles gaat drinken om een aantal redenen: - Ik ben bang dat er weer een moment gaat komen dat mijn productie ernstig terug gaat lopen (ben immers al 6 weken aan het modderen) en dan krijgt ze dus amper wat binnen. - Ze krijgt nog 7-9 voedingen op een dag waaronder 's nachts. Ik kan nu dus echt geen kant op en na een half jaar wil ik ook wel weer eens een avondje met mijn man of vriendinnen weg, mijn verenigingsleven weer oppakken en de vergaderingen bijwonen die ik nu steeds af moet zeggen. - Als ik een keer weg MOET (zoals laatst plots met de oudste naar het ziekenhuis), hebben we ook een probleem. Maar goed, we zetten de fles door, hopen dat ze hem gaat pakken of vlug op een andere manier melk binnen kan krijgen. Een borstvoedingshulpset ga ik trouwens wel aanschaffen voor het geval de voeding weer zo terugloopt, bedankt!