Ik denk al na over als ik weer aan het werk moet over 5 weken. Ik werk onregelmatig. Meestal 2 hele dagen en dan nog 2 late diensten. Ik zal dus moeten kolven. Momenteel kolf ik soms al om een voorraad aan te leggen maar ook om te oefenen met fles. Meestal is mijn opbrengst dit; S ochtends na voeding: 70ml Overdag of savonds ipv een voeding; 60 tot 90ml Mijn zoon drinkt zo een fles van 130ml (denk meer als ik hem meer aan zou bieden. Hij drinkt er netjes 15min. over uit de fles. Nu is mijn opbrengst per kolfmoment minder dan een voeding. Is een hele dag kolven (doe ik nooit, altijd maar 1 kolfmoment) meteen van invloed op de productie. Dus zal mijn zoon de volgende dag als ik weer zelf kan voeden te weinig krijgen? Ik maak me zorgen dat ik straks moet stoppen met borstvoeding omdat ik 32uur werk en te weinig kolf.... drukte op werk maakt het kolven natuurlijk ook niet bevordelijk. ..
Mijn ervaring is dat je incidenteel kolven niet kunt vergelijken met de hele dag kolven. Ik kolfde zoals jij inderdaad af en toe na de voeding 's ochtends en had dan ook nooit grote hoeveelheden. Maar toen ik eens een hele dag weg was (met 9 weken) toen kolfde ik ineens om de 4 uur 150ml. Dat was voor mij een geruststelling dat het op het werk ook wel goed zou komen. Gaat het kolven verder wel goed? Heb je (als je een complete voeding kolft) het idee dat je een goede tsr hebt en dat je je borsten goed leeg kolft (al is je baby altijd beter hierin natuurlijk)? Als dit niet het geval is, kan je misschien nog wel wat dingetjes proberen. Als het wel het geval is, zou ik me niet teveel zorgen maken.. juist die stress is niet goed voor je (kolf)productie. Is het op je werk wel goed geregeld? Heb je een rustig plekje?
Opzich komt er binnen 2 min. melk uit mijn borsten (is dat snel of juist niet?). Links vaak sneller dan rechts. Eigenlijk komt er na 6 minuten vaak niks meer uit mijn borsten (of mijn zoon moet s'ochtends minder drinken, dan kan ik 2 min. langer kolven). Geen idee of dit normaal is? Ik heb niet altijd het gevoel dat mijn borsten helemaal leeg zijn... Op mijn werk is het even afwachten. In de meeste gevallen is de gespreksruimte wel vrij, alleen dat voelt een beetje gek. Ik werk op een psychiatrische afdeling en het is best gehorig. Het idee dat mijn cliënten het gebrom van de kolf kunnen horen staat mij gek genoeg een beetje tegen (de ruimte grenst aan slaapkamers). Voelt iets te intiem en vooral privé. Als het om collega's gaat maakt het me niet uit. Het blijft even afwachten natuurlijk. Misschien is het in het begin wat onwennig, maar het zal hoop ik snel relaxt voelen. We zullen zien. Hoop alleen dat door het werken de productie niet af gaat nemen. Eigenlijk zouden vrouwen die borstvoeding geven langer verlof moeten hebben