Hoi meiden, Ik heb een vraagje (misschien wel een hele domme). Laat ik voorop stellen dat ik helemaal geen plannen heb om voor de 37 weken te bevallen hoor . Maar vanaf 37 weken mag je thuis bevallen en mag je kindje ook in principe mee naar huis als je in het ziekenhuis bevallen bent. Maar wat nou als je met 36 weken bevalt? Mag je kindje dan hoe dan ook niet mee? Sommige kinderen lopen qua ontwikkeling toch ook een weekje voor op anderen en zijn al wat zwaarder? Wordt er echt gekeken op aantal weken of meer naar hoe ver je kindje al ontwikkeld is?
Volgens mij kijken ze naar het gewicht en de conditie van je kindje. Als je eerder bevalt en je hebt een groot kindje dat gezond is kan er toch geen reden zijn om de baby te houden lijkt mij...
Dat is niet altijd waar. Onze dochter werd geboren toen ik precies 36 weken was. Ze had een prima geboortegewicht en deed het verder ook goed, maar toch moest ze nog minimaal 1 week blijven omdat dat daar protocol was bij te vroeg geboren kinderen. Uiteindelijk werd ze ook geel en moest ze onder de lamp, maar dat was maar kort en ik weet van mijn zusje dat als je al thuis bent met je kindje wanneer het geel wordt het ook kan zijn dat je het advies krijgt je kind in daglicht te leggen en dus niet terug hoeft naar het ziekenhuis mits het niet te erg is. Maar ons kindje moest dus wel degelijk blijven omdat ze te vroeg geboren was, zelfs als ze niet geel was geworden.
Dat hangt ook van het ziekenhuis af. Waar ik lag daar houden ze 2400gram en 36 weken. Alles daaronder blijft. Mijn meisje is geboren met 34.6 en mocht naar huis met 37 weken en 2360 gram. Ze werd elke dag gewogen omdat ze zo hard ging. Ze zou in het weekend 2400 gram gehaald hebben en als verrassing mochten we haar toch vrijdags meenemen. Want in het weekend worden er eigenlijk geen kindjes ontslagen.
mijn zus is van mijn nichtje en neefje bevallen met een zwangerschap van 36 weken en de kids mochten gewoon gelijk mee naar huis, hun wogen toen volgens mij ronde 2600 gram
hangt niet alleen van het ziekenhuis af maar zelfs van de dienstdoende gynaecoloog. ik ben met 36+6 bevallen van onze dochter. officieel 1 dag prematuur dus. omdat de dienstdoende gyn en kinderarts haar aan de lichte kant vonden hebben ze haar meteen afgevoerd naar medium care van neonatologie, standaard wordt er dan op glucose geprikt en die bleek aan de lage kant, dus procedure gevolgd en infuuspomp erin geramd en vervolgens een week in het ziekenhuis gelegen. ze zeiden zelf dat als er een andere gyn dienst had gehad die haar niet te licht vond had ze mee naar huis gemogen en was ze nooit geprikt, gewoon kwestie van veel aanleggen dan lossen die glucoseschommelingen zich vanzelf op.
Kindje zelf is t belangrijkste. Een collegaatje was behelpen bij 34-en-nog-wat en mocht een week later haar kindje al mee naar huis nemen omdat hij alles kon en deed wat nodig was om veilig naar huis te gaan.