geen warm eten of groenten eten.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 12 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

4 uur ? :$

Nou, nee, dat is ook weer niet de bedoeling. Drie kwartier uiterlijk. We eten rond kwart over vijf en we zijn meestal wel voor zessen klaar. Ik vind het gewoon niet meer dan normaal dat hij blijft zitten totdat we klaar zijn met het eten. Maar als wij het op hebben en hij wil niet meer, nou, dan niet. En dan mag hij best wel door een boekje bladeren terwijl hij op ons zit te wachten (als het moet) maar that's it.

Ik heb hier een grapjas van een peuter die na 2 minuten zijn bord al zo ver mogelijk wegschuift naar het midden van de tafel en demonstratief naar de speelhoek wijst. Vandaar dat ik die regel ingevoerd heb. Iedereen blijft zitten tot we klaar zijn. Ook mijn partner die altijd alles binnen 10 minuten op heeft :D Door deze regel in te voeren eet hij ook wat rustiger ;)

"Zeg schat, hoe was jouw dag?" :p Dat soort flauwe gesprekken krijg je dan. Ik vind dat wel belangrijk om te doen 's avonds, even de dag doornemen en gezamenlijk rustig eten.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

#22 sydneys, 13 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2016
    Nou tja we hadden wel een hond en mijn ouders gingen op zondag altijd na het eten in de woonkamer naar het nieuws kijken. Vaak vielen ze in slaap en sloop ik naar de hond :D
    Maar door deze ervaringen weet ik wel dat dwingen niet werkt 😊 maar wat wel ? :)

3. susy26

susy26 Niet meer actief

Hier ook hoor. Dan denk ik wel is, waar groei je van? Dwingen werkt averechts. .. De oudste had dat ook wel op die leeftijd, nu eet hij best wel veel dingen. Komt vast goed.

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Laat het los laat het gaan.

Dit blijf ik zeggen elke keer als ik een topic als deze voorbij zie komen.

We mogen ze wel aanmoedigen. Twee jaar twee happen drie jaar drie happen. Toetje is hier geen standaard. Maar krijgt ze wel. Als ik het in huis hebt na het eten als ze slecht gegeten heeft kan ze altijd nog wel een boterham krijgen ze is een echt brood kind. Ze is dol op stokbrood heerlijk bij de soep! Ze is wel een moeilijker eten dan haar broer die eet echt bijna alles behalve spruiten zuurkool.

Weet ook dat het echt een lastige leeftijd is avond eten geen vlees tussen de middag een boterham met ham is ook vlees. Ik let meer op wat er over het al gemeen op de dag in gaat.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Inderdaad los laten... Zoontje is nog wat jonger, maar als hij niet wil eten, dan eet hij niet. Niks, geen enkele hap. Hier eet hij dan wel vlees, maar zo gezond is vlees nu ook weer niet.
    Zoontje hier eet regelmatig dagen geen groente en geen fruit, ik heb me er maanden druk om gemaakt, geprobeerd te voeren, een potje olvarit e.d. Maar inmiddels wil hij niet meer gevoerd worden, hij wil alles zelf doen en ook Olvarit hoeft hij niet meer.
    Dus waren in mijn ogen de opties 'op'. Ik zet een bordje met eten voor z'n neus, wat aardappel, schepje groente en een paar stukjes vlees. Hij krijgt er een vork en een lepel bij en dan mag hij het zelf uitzoeken. :D
    Soms eet hij avonden alleen vlees (dat eet hij bijna altijd wel), hij heeft 2 weken aardappel laten liggen terwijl hij daar dol op is, maar dat eet hij inmiddels ook weer.
    Groente gaat heel wisselend en gisteren mocht ik hem opeens helpen met de rode bietjes (door hem wat af te leiden met een potje vitaminepillen) en heeft hij een heel bordje leeg.
    Pasta's en rijst e.d. moest hij nooit, maar dat eet hij nu wel sinds een paar weken, hij eet lang niet meer zoveel als ruim een half jaar terug, maar ik geloof dat hij vanzelf wel gaat eten als hij honger heeft.
    Wat mij dan weer kan frusteren is dat zoontje geen fruit eet. Ja fruithapjes, knijpfruit en vruchtenyoghurt e.d. Maar gewoon fruit in stukken wil hij niet eten. 2 weken terug at hij opeens appel, maar nu komen z'n hoektanden door en wil hij dat niet meer, kan ik weer van vooraf aan beginnen terwijl hij na 3 dagen appel oefenen al een halve appel at. :(

Ik zou me om je zoontje geen zorgen maken hoor. Als hij lekker fruit eet, wat extra fruit tussendoor geven en dan gaat hij hopelijk vanzelf weer eten binnenkort!
    Heb even niet gelezen of hij houdt van rauwkost o.i.d. (moet hij hier ook niet) anders zou je bv. ook gewoon lekker komkommer, tomaatjes e.d. kunnen geven.
    Succes!

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oh ja, hier krijgt hij ook altijd een toetje ongeacht hoe hij eet.
    Papa eet hier sowiezo altijd standaard een schaaltje yoghurt na het eten, dus dat krijgt Rowin ook.
    Als hij goed heeft gegeten en het is weekend bv. krijgt hij ook een schaaltje vla als wij dat eten. Bij slecht/ niks eten krijgt hij gewoon yoghurt.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Loslaten dus!
    Als hij fruit goed eet, brood eet, gehakt lust, soms spaghetti eet, dan is er echt geen probleem. Echt. Lust hij ei? Dat zou je ook eens kunnen proberen,

Hier bestaat het menu van zoonlief uit;
    Boterham met pindakaas, hagelslag of pindakaas/hagelslag
    Appel. Soms ( eens in de paar weken ) banaan
    Aardappels. Gekookt, gebakken. Of met appelmoes. Kale rijst, kale pasta.
    Groenten; geen. Soms de spinazie die toevallig aan de visstick zit op zn bord. Soms de soepgroenten in de kippensoep
    Vlees; vissticks eens in de week. Bij opa lust hij kip. Ei verdraagt hij niet goed ivm allergie.

Dat is echt eenzijdig! En toch, de kinderarts en diëtiste hebben hem uitgebreid gescreend, toch krijgt hij voldoende binnen! Dat maakte het voor mij echt makkelijker om los te laten! We blijven aanbieden, maar 3 hapjes laten eten is bij ons een 'goede dag' en niet 'proeven' als ik dus lees van kindjes die 'niet willen eten maar wel 6 hapjes proeven' dan is dat bij ons al meer als de gemiddelde maaltijd.

8. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    #28 mapepejo, 13 jan 2016
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
    Gelukkig zijn onze kids niet de enige!!

Na alles geprobeerd te hebben, hebben we het losgelaten.
    De doorslaggevend factor was de kinderarts op het consultatiebureau. Ze zei: "ach, maak je niet druk. Tussen de 2 en 6 jaar leven heel veel kinderen van de lucht en de liefde."

Ze eten geen:
    -groenten
    -fruit in stuk
    - pannenkoeken
    - meeste snoepjes
    - jongste eet nauwelijks vlees
    - ei

Eten wel graag:
    - boterhammen met vlees/kaas/allerlei soorten jam/ speculoos, hagelslag.
    - knijpzakje fruit in alle smaken, soms wat stukjes banaan.
    - gebakken vis
    - aardappel (liefst gebakken of uit de oven)
    - koekje of soepstengel
    - krentjes/rozijnen
    -tomatensoep (maar dan wel gepureerd)
    - spaghetti en andere pasta (vooral de sliertjes eruit pikken)

Ze krijgen wel allebei dagelijks wat extra vitamine (uit n potje ;) )

9. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Tja mijn ervaring is helaas dat loslaten ook niet werkt. Ze eten allebei vaak echt helemaal niks van hun avondeten. Dus ook niet proeven. Dat vind ik het vervelendste. Want als je nooit iets nieuws proeft, hoe kan je dan leren eten?

Maar goed... Wanneer je ook dat los kunt laten heb je er in elk geval wat minder stress van. En heel misschien gaan ze zich op een dag wel afvragen of ze niet iets heerlijke missen als ik steeds weer met smaak mijn eigen bord leegeet. (Blijf hopen)

Vandaag heerlijke spaghetti gemaakt. Met tomaatjes avocado en basilicum en olijf. Voor kindjes de olijven eruit gvist maar ze keken me aan alsof ik gek was. Enige wat eruit kwam ( en er na het eten ook in ging) was "toetje".
    Maar morgen heb ik dus wel mooi pastasalade mee naar het werk :D

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Mijn oudste at alleen maar potjes babyvoeding als warme maaltijd tot hij ongeveer 2 jaar was, toen hield hij daar ook mee op ;). Toen besloot ik dus, eten wat pot schaft en anders niets.
    Mijn zoon heeft toch zeker een half jaar gekozen voor 'niets' :p en is daarna maar heel mondjesmaat dingen gaan eten.

Omdat hij wel melk dronk, boterhammen en fruit at (en ook echt genoeg), heb ik het laten gaan. Komt niets te kort was mijn filosofie.

Schepte een beetje op, bood het aan, en als wij klaar waren ging het bordje terug naar keuken. Probeerde uit te stralen dat het mij echt niet interesseerde of hij at of niet, probeerde ook zo neutraal mogelijk te reageren. Toetje kreeg hij altijd (tot hij een jaar of 4 was, toen zijn we het gaan gebruiken als 'onderhandel-materiaal' :cool:).

Hoe ouder hij werd, hoe meer hij toch ging proeven (na 50e keer bietjes op tafel wilde hij toch een keertje iets van proeven...). En zo heeft hij langzaam zijn dieet uitgebreid en hebben wij de druk ook iets opgevoerd (groente moeten op als je toetje wilt).

Ik denk dat het geduurd heeft tot ongeveer 6 jaar, sindsdien eet hij eigenlijk meeste wel gewoon met de pot mee. Inmiddels zelfs zo hongerig dat er 2 borden met gemak in gaan :D.

Je hebt dus nog wel een paar jaar de tijd, laat het los (en geef niets anders!). Als ze ouder zijn kun je altijd nog een beetje gaan 'onderhandelen' dat ze bijvoorbeeld wel iets moeten proeven als ze een toetje willen, maar dat zou ik met een peuter niet doen.

Mijn jongste is overigens een vreselijk goede eter, maar zelfs zij heeft dagen dat ze na 1 muizehapje 'klaar' is. Nou, mij best...

11. Fietwordtmama

Onderhandelen proberen we ook af en toe met de oudste. Maar die vind het dan weer superstom dat hij een hap moet voor een toetje en zijn broertje niet. Dus ook maar mee gestopt.
    Soms verlang ik echt naar een avondmaal zonder kinderen erbij. Lekker lang aan tafel met apart smaakvol gerecht en een goed glas wijn. Zonder gezeur vooral

12. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Dit hadden wij pas voor het eerst in 3 jaar toen de kinderen kerstdiner op school hadden: HEERLIJK:D
    Lekker samen lui op de bank gegeten

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#33 MMarianne, 14 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2016

Eerst de kinderen eten geven, douchen en op bed gooien en dan heerlijk tafelen of kinderen uit logeren en heerlijk tafelen of met bord op de bank hangen :p

14. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland

Dat kan ook komen omdat je af en toe toch dwingt ze wat hapjes te eten of proeven. Als dat nooit meer gezegd wordt hebben ze daar ook geen 'macht' mee naar jou toe.
    Loslaten is ook echt loslaten. Aanbieden Een heel klein mini schepje van alles, want een vol bord werkt ook echt heel slecht! Daarna gewoon een toetje aanbieden als nieuwe ronde zeg maar.
    Echt, het scheelt je zelf veel stress. Je kind kan zelf gewoon aangeven of het honger heeft of niet. En Bij die leeftijd komt het zoveel voor dat een kind bijna niet eet.
    Ik zou me pas zorgen gaan maken als een dokter zich echt zorgen gaat maken. Eerder niet. Zolang ze goed groeien gaat het prima.

Hier ook opgevoed met bord leeg, nou dat is dus echt niet goed.

15. Fietwordtmama

Tja, ik heb geen ervaring vanuit vroeger. Ik lustte alles. Ok een periode geen spruitjes, maar nadat mijn vader zei dat de meeste kinderen geen spruitjes lustten. En dat het echt stoer zou zijn als ik die wel zou leten eten. Toen lustte ik ineens ook spruitjes. In begin met beetje moeite, maar vond ze al snel echt lekker.
    Tja... Helaas heeft nr 1 al maanden buikpijn en kan nr 2 heel moeilijk poepen. Dus er zijn wel degelijk medische problemen, die wellicht met een goed dieet (deels) op te lossen zijn.

Oja... Nog een eigenaardigheid van jongste. Hij kan rustig een uur op een mandarijntje zitten kauwen. Heeft ie niet met brood of ander fruit. Maar mandarijn wordt een soort kauwgom bij hem:(:(:(

16. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Vlees eet ze hierin tegen alleenmaar op, groentr of aardappelenwilt ze hier ook amper. Of ik moet ze al onder elkaar doen dan wilt ze nog wel eens een paar happen eten. Ze krijgt 1 a 2 stukken fruit per dag. Even als het kdv dan thuis. Ik push niet, ik zeg wel altijd als je dit (dan schuif ik wat eten aan zjjkant) nog opeet krijg je nog een toetje. 8 van de 10 x werkt het, ze heeft dan toch iets binnen..

17. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje heeft die eigenaardigheid ook :D
    Mandarijn is ook niet echt een favoriet van 'm en het ene velletje is misschien ook taaier dan het andere, kweetnie wat het is?!

Verder zie ik hier echt verschil tussen het loslaten/negeren van of me boos maken/zichtbaar irriteren, bij zowel zoontje als mezelf...en die paar hapjes laten proeven komt wel.

18. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Hier heeft zoon 2 jaar praktisch niet gegeten.
    Alleen pannenkoek. Wilde niet proeven, duwde bord weg, wilde geen toetje.
    Alles geprobeerd, stickers, boos worden, lief vragen, helemaal niks. Gelukkig wel fruit en brood. (Ook geen tomaat, kk ed). Uiteindelijk los gelaten, had geen zin in strijd.
    Wat ik wel deed, was groente mengen in de pannekoekenmix, dan kreeg hij toch groente binnen. En ik bleef elke dag aanbieden. En ineens ik denk bij 3.3 ging hij eten.. Nog steeds ontzettend langzaam en met veel verhalen tussendoor. Maar hij proeft.. En eet...
    Succes!

Deel Deze Pagina