Iemand met verstand van b12?

Discussion in 'De lounge' started by Linn84, Dec 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Ik heb een hele waslijst klachten die passen bij een b12 tekort, en die met de jaren steeds duidelijker aanwezig zijn.
    Nu heb ik op b12 laten prikken en net de uitslag binnen: 231 pmol. Volgens de huisarts dus geen tekort.

Maar waar komen die klachten dan vandaan? Op internet las ik dat een waarde tussen 150 en 250 pmol laag-normaal is en je daarom actief b12 en homocysteïne of methylmalonzuur kan laten testen? Heeft dat zin? Heeft iemand daar ervaring mee?

Het is niet zo dat ik persé een b12 tekort wil hoor, integendeel :) Maar ik ben die klachten zo verschrikkelijk zat dat ik wel blij zou zijn als het beestje een naampje zou krijgen en er wat aan gedaan kan worden.

2. Tika86

Tika86 Fanatiek lid

Sep 8, 2014
    1,153
    225
    63
    Female
    Ik slik het al ruim een half jaar nu. Weet niet of ik een te kort heb. Maar had zoveel klachten en merk wel licht verschil.
    Vitamine B12 is niet erg om te slikken wat je te veel hebt plas je gewoon weer uit.
    Ik slikte namelijk 3 tot 4 tabletjes van 1000mg. Met meer tabletjes merkte ik wel meer verschil. Maar omdat ik nu ook zwanger ben en al zoveel moet plassen teruggebracht naar 2
    Vitamineb12nu.nl staat echt ontzettend veel informatie op.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,932
    113
    Als je echt een b12 tekort heb moet je injecties hebben, tabletjes helpen dan niet omdat je lichaam de b12 zelf niet of onvoldoende opneemt uit voedsel en dus waarschijnlijk ook niet uit een pilletje.

Ik heb zelf een aantal maanden b12 injecties gehad en merkte wel verschil. Ik was altijd moe en had dagelijks hoofdpijn, na die injecties niet meer.
    Ik geloof wel dat artsen zeer verschillende normen erop na houden over wat een tekort is, je zou dus altijd nog een andere arts kunnen raadplegen.

4. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    ja de meeste dokters houden nog steeds die domme waardes aan terwijl je moet kijken naar actieve B12, want die geeft aan of je werkelijk een tekort hebt, voor de ene is dit wellicht niet maar de andere wel, je kan dan al wel klachten hebben, als je de dokters moet geloven dan ga je halfdood voordat je een "echt" tekort zou hebben!

Ik had zenuwuitval en kon amper meer functioneren voordat ik eindelijk serieus genomen werd, mijn lever had vervetting omdat mijn dokter wel zei dat het genoeg was, nu krijg ik gelukkig al een tijd spuiten en merk meteen als het lager word

Tabletjes helpen niet bij een echt tekort want bij een chronisch tekort zal de intrinsieke factor in de maag ontbreken waardoor deze de vitamine niet uit eten of pillen KAN halen, enige oplossing is dus spuiten.

Het enige wat je wel kan doen is proberen om te kijken of dat eventueel wel helpt want heel veel mensen hebben een tijdelijk tekort door bv ziekte / trauma etc.. DAN helpt het wel maar bij extreme waardes vaak niet..

5. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
  6. Amare

Amare Niet meer actief

Misschien terug naar de HA om te kijken of de arts een ander naampje bij jouw beestje heeft?

7. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,486
    113
    natuurlijk weet ik je klachten niet...maar ik zou denk ik wel de bloedtest laten doen om dit uit te sluiten, dus weer even terug naar de huisarts. Hopelijk kunnen jullie iets vinden.

oja ik zie wel dat je twee kleine kindjes hebt...kunnen die ook een deel van de oorzaak van de klachten zijn. Niet negatief of aanvallend bedoelt, maar je bent misschien sneller moe/prikkelbaar omdat je misschien veel met je kindjes bezig bent, snachts wakker, overdag weinig rust. Het tillen met spullen en kindjes.

8. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik had ook iets van 230, en krijg nu wel injecties. Eerst heel frequent en nu heb ik genoeg aan eens in de zes weken.

9. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Mijn b12 is 141. Heb vandaar weer bloed geprikt en volgende week gaan ze kijken wat ze gaan doen.

10. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Had een waarde van 140 en spuit nu maandelijks. Krijg ook maagonderzoek om oorzaak opname probleem proberen te achterhalen.

Eerste vier weken moest ik iedere week spuiten. Na drie weken begon ik me al veeeeel beter te voelen.
    Was nl vantevoren erg emotioneel, moe moe moe, zag slecht, hoofdpijn, was echt geradbaakt. Voelde me een tachtigjarige in een lichaam van een dertiger.

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Prinses,
    Hebben ze bij jou een aanvullend onderzoek gedaan of heb je op basis van die waarde gewoon de injecties gekregen?

Mamameer,
    Ik ben altijd moe en heb bijna dagelijks hoofdpijn. Dat klinkt inderdaad als "normaal" met twee kleine kinderen, snap ik ;) Maar daarnaast val ik zomaar af (nu al zo'n 9 kg), doen mijn gewrichten en spieren vaak pijn, heb ik bij tijden behoorlijke maagklachten, valt mijn haar uit, heb ik last van stemmingswisselingen, heb ik het altijd koud, vaak last van duizelingen, vlekken zien, en ik kan nog wel wat bedenken...

Ben er gewoon een beetje klaar mee. Ik kan me serieus geen moment voor de geest halen dat ik me echt lekker voelde...

12. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Ik moet trouwens de eerste week van januari sowieso terug naar de huisarts.

13. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Ik dacht ook dat ik b12 tekort zou hebben ... na bloedonderzoek helemaal niks. Daarna ben ik magnesium tegen de vermoeidheid gaan slikken en dat hielp echt super.

Welke symptomen heb je?

14. Kenzi

Kenzi Actief lid

May 22, 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Ik had vorig jaar een flink tekort (waarde was 76) en ben nog steeds wekelijks aan het injecteren. Tot voor kort zelfs 2x per week. Nu met 1x per week gaat het redelijk. Klachten die ik had: vreselijk duizelig, was echt seconden kwijt na knipperen met de ogen. Verder heel moe, hartkloppingen en opgejaagd gevoel. En nog wat vage klachten.

15. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Zie boven ;)

16. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Bij mij is er geen aanvullend onderzoek gedaan. Mijn huisarts ziet geen kwaad in het geven van b12 injecties en deed er dus ook niet moeilijk over.

17. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,486
    113
    Klinkt idd allemaal wel wat extremer dan oververmoeidheid, hopelijk kun je met de huisarts een oorzaak vinden!

18. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Je hebt juist meer B12 nodig in de zwangerschap. Ik zou overgaan op zuigtabletten. Die werken ook beter omdat ze niet door je maag opgenomen moeten worden, maar door je slijmvliezen.

19. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    TS, in andere landen houden ze de waarde van 300 aan met klachten als grens om te gaan behandelen.

Ik had ook heel veel vage klachten en waardes van 179, maar ik had geen tekort volgens de artsen. Toen blijven aandringen en nu al jaren injecties die voorgeschreven worden via een orthomoleculair arts. Veel artsen denken dat je dood neervalt van B12, maar het tegendeel is waar.
    Ik heb doordat mijn arts me als hypochonder zag nu stukken huid die blijven doof zijn.

20. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, mijn b 12 was maar 190. Maar omdat dit binnen de normen viel heb ik er niks voor gekregen. Wel probeer ik meer noten te eten en slik ik een vega-suplement. Ik hoefde niet eens terug te komen voor een herhaling van het bloedonderzoek.
    Ik ga toch maar eens op zoek naar wat meer info over vitamine b12.

Share This Page