Geen weerwoord hebben/ niet assertief genoeg zijn.

Discussion in 'De lounge' started by Jel, Nov 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

Ik laat altijd zo makkelijk over me heenlopen. Laatst een collega die heel rot tegen me deed en het lag op het puntje van mijn tong om er iets van te zeggen, maar ik durfde niet. ;) (Inmiddels doet ze weer aardig hoor)

En ik was bezig op hyves met een multiplayer-spel en de persoon tegen wie ik speelde deed vervelend tegen me. Zei: "geef op want je wint toch niet" en "kaaskop", erg kinderachtig kwam het op me over. Ik was er om een spelletje te doen en niet om heen en weer te chatten en al helemaal niet op zo'n toon. Ik heb de jongen genegeerd omdat ik me niet wil verlagen tot zijn niveau.

En zo met zoveel meer dingen merk ik aan mezelf dat ik niet goed ben in dingen terug zeggen.

Maar herkent iemand het? Wat doe je eraan?

(ik loop bij een psycholoog en daar doen we ook wel wat aan mijn zelfbeeld en onzekerheid...)

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

ik herken het
    vroger niet ik had altijd een antwoord klaar ging voor niemand aan de kant !
    nu daar en tegen , laat alles gebeuen , antwoord niet meer , laat over me heen lopen ,....

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik ken het ook en ik denk dat het niet zomaar iets is wat je aan en uit zet zeg maar. dus met de psycholoog en/of een assertiviteitscursus zouden kunnen helpen.

Ik zit er aan te denken om volgend jaar zelf ook een assertiviteitscursus te doen.

4. Jel

Jel Niet meer actief

Hoe kom je eigenlijk aan zo'n cursus? En betaal je daarvoor? Of gaat zoiets via je zorgverzekering?

5. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Ik herken het ook, en als ik wél reageer, verpak ik het meestal in een grapje... En dat is dan weer omdat ik bang ben dat een ander zich aangevallen voelt...

Als ik zwanger ben, ben ik trouwens wel een stuk feller en assertiever dan normaal, en pak ik bijvoorbeeld ook makkelijker de telefoon om iets te regelen.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Je hebt introverte en extraverte mensen. Extraverte mensen flappen er vaak wat uit, maar dat moet je niet verwarren met assertief zijn hoor! Dat is gewoon een grote mond hebben ;) (Ik ben extravert dus mag dat zeggen, moet juist leren op mijn tong te bijten :D)

Ik zou je aanraden om met je psycholoog te oefenen dat je, als je ergens het idee het dat je over je heen hebt laten lopen of je grenzen niet hebt aangegeven/bewaakt, je dat later bespreekbaar maakt met die persoon. Je hoeft niet onmiddelijk van repliek te dienen, je hebt het volste recht om later ergens op terug te komen, zoals bij die collega. Maar dat is wel moeilijk, want als je het in 'de hitte van het moment' doet dan rolt het er zo uit, terwijl je als je er even over na moet denken je een bewuste keuze moet maken om iemand ergens op aan te spreken.

Maar zoals ik al zei, dat is pas echt assertief zijn, in plaats van alleen een grote mond hebben of bijdehand zijn ;)

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,900
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik zeg niet altijd wat, maar mijn gezicht kan boekdelen spreken :D.

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik was altijd iemand met een grote mond ;) En liet echt niet over me heen lopen.

Maar nu ik durf niks meer terug te zeggen tegen niemand!

Loop nu ook bij een psych en krijg assertiviteitscursus. Ben er erg blij mee.

9. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Ik denk dat het goed is dat je hier met je psycholoog aandacht aan besteed, en die assertiviteitscursus klinkt ook wel als een goed idee. Ik bijt ook niet vaak van me af. Meestal negeer ik mensen dan ook gewoon, ik ga geen energie verspillen om mezelf te verlagen naar hun niveau.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

11. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik denk idd ook niet dat het iets is wat je zelf zomaar ff kan veranderen, helaas. Ik merk wel dat ik zelf me gewoon 'even' over de schaamte heen moet zetten. Ik denk altijd teveel na over wat andere misschien wel zouden kunnen gaan denken, als ik iets zeg of doe.
    Moet ik niet doen en er reageert ook nooit iemand raar als ik eens reageer zonder nadenken... Dat sterkt me wel in mijn assertiviteit, maar echt vanzelf gaat het nog steeds niet (en dat zal ook wel nooit komen)

12. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik ben heel introvert. Maar ik laat niet over mij heenlopen hoor. Ik trek niet overal mijn smoel voor open, denk al snel.. laat maar gaan, geen zin/tijd om er moeite voor te doen. Maar je kan te ver gaan.

13. Gravid

Gravid Niet meer actief

Ik heb het juist andersom, durfde tot 2 jaar terug niks te zeggen en liet gigantisch over me heen lopen, maar sinds 2 jaar is dat totaal omgedraaid.

14. Jel

Jel Niet meer actief

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik zal het er eens met mijn psycholoog over hebben. Ik zou best wel wat assertiever mogen worden.

15. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    1,117
    590
    113
    Ik ken het probleem. Ik vind het ook heel moeilijk om voor mezelf op te komen ,omdat ik dan bang ben dat ik mensen kwets ,met als gevolg dat mensen dan juist over me heenlopen.
    Ik erger me daarna weer aan me zelf omdat ik weer over me heen heb laten lopen.
    Ik probeer daar verandering te brengen door stukje bij beetje het vaker aan te geven als me iets niet zint . Het is niet altijd even gemakkelijk maar ik moet toeggeven dat het best goed voelt om voor mezelf op te komen en mijn grenzen te bewaken.

Linda

16. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik zat er nog eens over na te denken, maar 1 ding dat bij mij wel vaak helpt is erover nadenken wat het ergste is dat er kan gebeuren als ik ergens wat van zou zeggen of als ik bijvoorbeeld een keertje 'nee' zou zeggen ergens tegen... Als je er namelijk echt goed over nadenkt, slaat het natuurlijk nergens op dat ik het niet durf/doe. In het ergste geval vindt de ander het niet leuk. Nou en? Nu ben jij steeds degene die het niet leuk vind. Dat ook niet ok, toch?

Maar goed, dat helpt natuurlijk niet op de lange termijn, alleen maar op sommige dagen bij de juiste bui :D

17. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    4,136
    0
    36
    friesland
    Een feest van herkenning hier ;) ik ben ook erg onzeker! Wordt al wel beter! Maar het blijft vechten !

18. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

May 31, 2011
    1,170
    15
    38
    Lieve Jel,
    Het komt echt wel goed hoor met je en je assertieviteit. Weet toch hoe sterk je bent. Kijk nog maar wat je de laatste jaar hebt doorstaan en nogsteeds zet/ga je door. Heel erg knap.
    Als je dat kan, dan kan je nog veeeeelllll meer, meer dan jezelf zou geloven!
    Een beetje hulp (dus van een psycholoog) is altijd mooi meegenomen, maar de kracht zit echt bij jezelf vanbinnen. Ik weet dat je ook deze drempel zal overwinnen.;)
    Sterkte;)

19. sam32

sam32 Bekend lid

Jul 14, 2010
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zooooo herkenbaar! Ik durf ook bijna nooit nee te zegge ,met als gevolg dat ik dingen doe die ik eigenlijk helemaal niet wil. En tja, waarom? Om aardig gevonden te worden denk ik. Ik probeer er ook aan te werken,maar vind het ook nog erg lastig

20. Jel

Jel Niet meer actief

Tjonge, ik lees dat ik lang niet de enige ben hierin. Lastig is dat he?

Share This Page