Hoi, ik lees hier al een hele tijd mee en wilde jullie graag iets vragen als het mag. Wij hebben 3 icsi behandelingen achter de rug met 1 mk en 2 keer die niet gelukt zijn helaas. Nu is het voor ons onmogelijk om een hele nieuwe poging helemaal zelf te betalen maar ik bedacht me opeens dat je via de belastingdienst je medische kosten terug kunt halen. Is er toevallig iemand die me hier meer over kan vertellen, hoeveel je terug kunt krijgen.En mss is er ook wel iemand die me precies kan vertellen hoeveel het kost om een icsi behandeling incl alle hormonen enz in dusseldorf te ondernemen. Ik hoop dat iemand me met mijn vragen kan helpen. Ik zou er erg mee geholpen zijn!
Je mag alle gemaakte kosten aftrekken. Ook je reiskosten mag je aftrekken, hierdoor kun je flink wat geld terug krijgen. Je mag namelijk de werkelijk gemaakte kosten aftrekken, en niet slechts de normaal zo standaard 19 cent per kilometer. In ons geval mochten we ruim 20.000 x zo'n dikke 40 cent aftrekken. De behandeling kost: Ivf 1300 Icsi 2300 Punctie 230 Cryo 230 Assisted hatching 160 Bloedonderzoeken 2 x 91 euro (hiv en hepatituscheck) Extra bloedonderzoek: zo veel als dat er onderzocht wordt. In mijn geval bij de intake voor 330 euro. Intake 65 euro Extra bloeonderzoek immuunsysteem: ruim 600 euro voor de eerste check, nog eens ruim 300 euro voor de tweede check. Maar veel bloedonderzoeken kunnen ook in NL, dan vergoedt je verzekering het. Aan medicijnen kun je vaak wel komen van meiden die zwanger zijn of gestopt zijn. Veel succes!!
Bedankt voor de info Maartje, je schrijft dat je alle kosten mag aftrekken in hoeverre krijg je dat dan terug? Moet ik dan denken aan de helft of minder/meer? En dat van die medicijnen kan ik idd proberen en anders kan ik die kosten nog wel even opzoeken. Ik heb ooit ergens gelezen dat die in buitenland(ik geloof Belgie) een stuk goedkoper zijn of mss wel in Duitsland. Nogmaals bedankt en als er meer meiden zijn die me nog mer kunnen vertellen Graag!!!
Alles is inkomensafhankelijk. Check bv deze site eens Aftrekbare specifieke zorgkosten 2011 en 2012 | Financieel: Geld Daar staat heel duidelijk geschreven wat de drempel is (dus je medische kosten boven een bepaald bedrag kunnen pas afgetrokken worden). En wat je terug krijgt is ook weer afhankelijk van in welke belastingschaal je valt en je overige kosten. Het wordt afgetrokken van je inkomen en dus hoef je daar geen belasting over te betalen. Ofzoiets... Ik weet het ook niet precies. Wij hebben alle kosten (dus alle medische kosten en bijbehorende reiskosten) doorgegeven aan onze accountant en hij heeft alles opgevoerd voor ons. Wij kregen heel veel terug, maar we hadden dan ook heel veel kosten gemaakt met 5 zelf betaalde ICSI's.
Nog even een vraagje... Hoe bereken je de werkelijke kosten dan per kilometer Maartje? En heb je het allemaal zelf ingevuld bij de aangifte of laten doen??