Na startersregeling binnen 10 weken uitgerekend, ZEZ en WAZO combinatie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Puk123, 30 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puk123

Puk123 Nieuw lid

17 mrt 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste uwv medewerker,

Per half januari 2016 ben ik voor mezelf begonnen met behulp van de startersregeling. Per 18 juli waren deze 26 weken verstreken en ben ik volledig door gegaan met 100% tijd in eigen bedrijf steken.

Echter ben ik binnen 10 weken uitgerekend van mijn eerste kindje. De uitgerekende datum ligt binnen de 10 weken en daarom ontvang ik als het goed is de WAZO uitkering. Aanvraag is eind vorige maand gedaan dus ik ben nu wachtende op de bevestiging hiervan.

Mijn verlof heb ik vier weken van te voren laten ingaan en dit was vorige week.
    Ik vraag me nu af of ik nog een inkomsten formulier per 1 september moet invullen en moet ik dan invullen net als de 26 weken ervoor dat er geen inkomsten waren uit eigen bedrijf?

Daarnaast heb ik vragen over de combinatie met de ZEZ regeling. Is het mogelijk dat deze gecombineerd wordt in mijn geval (in 2015 was is geen zelfstandig ondernemer maar in loondienst) ?
    Indien mogelijk, waarop wordt de ZEZ hoogte gebaseerd?
    En wat indien de ZEZ & WAZO uitkering samen een hoger bedrag vormen als wat ik in loondienst verdiende in 2015?

Ik hoop dat het zo duidelijk geformuleerd is en kijk uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Puk

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Puk,

Wat leuk dat je volledig bent doorgegaan als zelfstandige.

Het klopt inderdaad dat je recht hebt op de WAZO-uitkering als de vermoedelijke of daadwerkelijke bevalling binnen 10 weken na het einde van de WW-uitkering ligt.

Je geeft aan dat de aanvraag inmiddels is gedaan, je zult vanaf de 1e verlof dag binnen 4 weken een beslissing ontvangen. Het is niet nodig om een inkomstenformulier in te vullen.

De hoogte van de ZEZ uitkering wordt berekend over de periode van 1 jaar. Aangezien je onlangs bent begonnen als zelfstandige berekenen wij de ZEZ-uitkering over de winst van de afgelopen periode. Maar de ZEZ-uitkering kan niet hoger zijn dan het maximaal bruto wettelijke minimumloon per dag. Is de WAZO uitkering hoger dan het minimumloon dan kun je geen ZEZ krijgen. Is de WAZO lager dan het minimumloon dan vult de ZEZ-uitkering het loon aan tot het minimumloon.

Ben je ook vrijwillig verzekerd?
    Dan krijg je alleen een ZEZ-uitkering als deze hoger is dan de uitkering van de vrijwillige verzekering. Dit is alleen het geval als jij je onder het minimum hebt verzekerd, dus voor minder dan ? 65,- bruto per dag.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
    UWV Webcare Team

3. Puk123

Puk123 Nieuw lid

17 mrt 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Jeroen,

Dank voor je duidelijke antwoord.

Inmiddels heb ik de WAZO ontvangen.De hoogte van mijn WAZO uitkering is het wettelijke maximale dagloon (203,85). Gebaseerd op mijn inkomen tijdens vast dienstverband vanuit de WW voordat ik zelfstandig ondernemer werd.
    Ik neem aan dat het daardoor niet meer mogelijk is om ook gebruik te maken van de ZEZ uitkering of staat dit er los van?

Met vriendelijke groet,

Puk

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Puk,

Het antwoord dat Jeroen je eerder gaf, geeft antwoord op de vraag hoe het zit met samenloop van een ZEZ-uitkering naast WAZO vanuit een vrijwillige verzekering. In dat geval zou je geen recht hebben op ZEZ.

Uit jouw vraagstelling maak ik op dat je niet vrijwillig verzekerd bent, maar dat je nog WAZO krijgt vanuit je oude dienstverband. In dat geval zit het anders:

Ook wanneer je WAZO-uitkering gebaseerd is op het maximum dagloon kan je een ZEZ-uitkering krijgen.

De hoogte van de WAZO en de ZEZ worden bij elkaar opgeteld. Is dit hoger dan je werkelijke totale inkomsten waren? Dan wordt het verschil van de ZEZ-uitkering afgetrokken. Kort gezegd komt het er op neer dat de WAZO- en ZEZ-uitkering bij elkaar opgeteld nooit hoger zijn dan je werkelijke totale inkomsten waren.

Is het hiermee wat duidelijker?

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina