Hallo. Mijn situatie is als volgt: Ik zit momenteel in de wia. Onlangs aangegeven dat het weer een stuk beter met me gaat, dus ik zit nu te wachten op een oproep met de arbeidskundige. Normaal gesproken zou ik tot 17 juli wia hebben, waarna er opnieuw naar mijn situatie gekeken zou worden. Mocht ik over een aantal maanden zwanger worden, hoe zit dat dan met mijn uitkering? Ik heb op dit moment geen recht meer op ww, ik moet eerst weer een half jaar werken voor ik dat terug heb. Maar stel, ik word zwanger als ik nog geen 26 weken gewerkt heb, dus nog geen recht op ww, en mijn werkgever verlengt daardoor mijn contract niet. Heb ik dan nog wel recht op een uitkering? Of waar kom ik dan voor in aanmerking? Ik kan niet zonder inkomen, dus vandaar dat ik graag vooraf wil weten waar ik op kan rekenen. Alvast bedankt!
Beste Luckynumber4, Je wilt weten hoe het zit met recht op zwangerschapsverlof wanneer je werkgever het contract niet zou verlengen. Er zijn hier verschillende mogelijkheden: Heb je nog WIA, en is dit een loongerelateerde WIA-uitkering? Dan kan je van daaruit een zwangerschapsuitkering krijgen. Dit geldt ook wanneer er minder dan tien weken zit tussen de laatste dag dat je WIA ontving en je uitgerekende datum. Heb je werk op het moment dat je verlof start? Of zit er minder dan tien weken tussen de laatste dag dat je in dienst was en je uitgerekende datum? Ook dan heb je recht op een zwangerschapsuitkering. Meer over recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcareteam