ww en zwanger en ziek

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by sojo, Apr 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sojo

sojo Bekend lid

Jan 14, 2013
    609
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe gaat dit verlopen.
    Ik zit sinds augustus in de ww. Heb tot 5 juni daar recht op. Ik ben nu 11 weken zwanger. En heb sinds de 7e week een hematoom en bloedverlies. Ik heb me hierop ziek gemeld. Ik moet mijn gezin alleen draaien want mijn man is er niet. Dat lukt mij amper. Naar school brengen huishouden. Meer dan 1 activiteit op een dag lukt niet. Dan ben ik heel moe en krijg ik buikpijn. Bovendien is het hematoom nog niet weg en heb ik nog steeds bloedverlies. Ik ben dus niet top fit.
    Hoe gaat dit verder. Ik heb nu een formulier gehad om zwamgerschaps verlof aan te vragen. Maar normaal gezien zou ik dan allang uit de ww zijn.

Ik heb nu dus een ziekte wet uitkering. krijg ik als ik straks na 5 juni uit de ziekte wet kom de ww door betaald of is die dan ook afgelopen. En heb ik recht op zwangerschapsverlof in oktober als ik moet gaan bevallen?

Verder hoe wordt ik nu dan verder gecontroleerd? Ik heb de 10e een telefoon gesprek met het uwv. Waar gaat dat over?
    Verder zeiden ze dat ik niet meer hoef te solliciteren om dat ik ziek ben vanwegen de zwangerschap.

En hoop vragen dus.

Vriendelijke groet

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sojo,

Je hebt een aantal vragen over je inkomenssituatie omdat je ziek en zwanger bent.

- Ik heb nu dus een ziekte wet uitkering. krijg ik als ik straks na 5 juni uit de ziekte wet kom de ww door betaald of is die dan ook afgelopen.
    Je blijft een Ziektewet-uitkering ontvangen tot je hersteld bent en weer kunt gaan solliciteren.
    De eerste 13 weken van de Ziektewet-uitkering gebruik je wel WW-rechten.
    Blijft er nog recht op WW over hierna?
    Dan kan je dit recht heropenen als je Ziektewet- of bevallingsuitkering stopt.

- En heb ik recht op zwangerschapsverlof in oktober als ik moet gaan bevallen?
    Je bent vanuit een dienstverband of uitkering verzekerd voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).
    Ligt het einde van dit recht binnen 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum?
    Dan kun je aanspraak maken op een WAZO.

- Verder hoe wordt ik nu dan verder gecontroleerd?
    Zoals je zelf al aangeeft neemt UWV eerst telefonisch contact met je op.
    Er wordt dan besproken wat je klachten zijn en wanneer er een volgende controle zal plaatsvinden. In de meeste situatie eindigen de telefonische controles na 4 weken en zal er dan een uitnodiging voor het spreekuur van de verzekeringsarts volgen.
    Je kunt tijdens het telefonische contact of bij je werkcoach informeren of je nog sollicitatieplicht hebt.

Actuele informatie ziek tijdens de zwangerschap vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap .

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page