Best uwv, Sinds april heb ik geen werk meer. Ik ben ziek uit dienst gegaan en ben toen de ziektewet ingaan. Ik kreeg toen 100% omdat ik vanwege mijn zwangerschap ziek ben gemeld. Sinds eind juli krijg ik zwangerschapsverlof. Nu ben ik 3,5 week geleden bevallen en heb nog niks van het uwv gehoord. Ik heb een hele zware bevalling gehad en ben vanwege mijn bevalling nog steeds ziek, ook heb ik nog steeds de klachten die ik tijdens mijn zwangerschap ook had. Moet ik nu zelf contact opnemen met het uwv of moet ik afwachten? En hoe moet het na mijn verlof? Alvast bedankt!
Beste Cocu27, Gefeliciteerd met de geboorte van je baby. Je geeft aan dat je nog niets van UWV hebt gehoord. Dit is normaal, de geboorte van je kindje geef je aan bij de gemeente. De gemeente laat ons dan weten wanneer je bent bevallen. Tijdens het zwangerschapsverlof houd je gewoon de zwangerschapsuitkering, ook als je ziek bent. Na afloop van je zwangerschapsuitkering kun je een WW-uitkering aanvragen. Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier. Ben je na afloop van het zwangerschapsverlof nog ziek, meld dit dan direct na afloop van je zwangerschapsverlof aan UWV. Actuele informatie over ziek zijn voor, tijdens en na het zwangerschapsverlof vind je hier. Ik wens je veel beterschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Yvonne, Bedankt voor je antwoord! Ik zal dat een deze dagen contact opnemen met het UWV. Zou jij ook iets kunnen vertellen qua uitbetaling? Is dat hierna nog steeds 100% omdat het met de bevalling te maken heeft? Groetjes!
Beste Coco27, Je hoeft voorlopig nog geen contact met UWV op te nemen. Je houdt recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Ben je na afloop van de WAZO nog ziek? Meld je dan op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek bij UWV (0900 - 9294). De hoogte van de ziektewetuitkering (ZW) die je dan krijgt, hangt af van je klachten. Als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap of bevalling, is de ZW 100%. Ben je ziek, maar niet door zwangerschap of bevalling? Dan is de ZW 70%. Actuele informatie over de ZW vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare